Denník N

Médiá v Španielsku riadia majitelia, hovorí novinár a zakladá nový nezávislý denník

Klasické denníky zažívajú v Španielsku krízu, digitálnym sa darí. FOTO - TASR/AP
Klasické denníky zažívajú v Španielsku krízu, digitálnym sa darí. FOTO – TASR/AP

Médiá v Španielsku neriadia novinári, ale majitelia, hovorí zakladateľ El Mundo. Teraz spúšťa vlastný nezávislý portál, už má 9-tisíc predplatiteľov.

Ešte ani nezačali, a už majú 18 miliónov eur a 9-tisíc predplatiteľov. V Španielsku vzniká nový nezávislý spravodajský portál, ktorý chce bojovať za slobodu slova, ktorá sa v krajine za posledné roky obmedzila.

Zakladá ho jeden z najvplyvnejších španielskych novinárov svojej generácie, Pedro Y. Ramírez. Ten vlani prišiel o miesto šéfredaktora denníka El Mundo, druhého najpredávanejšieho v Španielsku. Podľa neho to bolo preto, že na majiteľov zatlačila miestna vláda.

Päť miliónov zo svojho

Spravodajský portál El Espaňol (Španielsky) má vzniknúť o niekoľko týždňov, no už dnes funguje jeho beta verzia. Ako píše britský denník Financial Times, Ramírez má v tíme už 73 reportérov a editorov, a stiahol k sebe mnohých najlepších investigatívnych novinárov z iných redakcií.

„Španielske médiá neriadia editori a novinári, ale majitelia a manažéri,“ kritizoval pre britský denník súčasný stav slobody slova v krajine.

Vznik nového média oznámil Ramírez už minulú zimu. Postupne zháňal tím novinárov a financie na rozbeh. Do základného balíka investície dal zo svojich úspor 5,6 milióna eur.

Koncom júna sa uskutočnilo prvé stretnutie stoviek akcionárov budúceho média. Ramírez vtedy pred 1 500 ľuďmi oznámil, že úlohou El Espaňol bude prispieť „k regenerácii demokracie a zvýšeniu kvality novinárčiny v Španielsku“.

Logom nového portálu je lev, symbol strážcu demokracie.

Založil El Mundo

Pedro Ramírez dobre vie, ako sa zakladá úspešný projekt. V 28 rokoch sa stal šéfredaktorom denníka Diario 16, ktorý sa stal jedným z najvplyvnejších investigatívnych médií v krajine po prechode k demokracii. Náklad pod jeho vedením stúpol niekoľkonásobne.

V roku 1989 Ramírez odišiel a spoluzakladal El Mundo. Momentálne číslo dva medzi španielskymi denníkmi.

Denník bol viac naklonený doprava. V začiatkoch skúmal prepojenie vtedajšej ľavicovej vlády premiéra Felipeho Gonzáleza na paramilitantnú skupinu, ktorá zabíjala baskických militantov bojujúcich za nezávislosť severného regiónu Španielska. Denník pred voľbami väčšinou podporoval pravicové strany, no napríklad sám Ramírez bol kritický voči vláde pre jej podporu americkej invázie do Iraku v roku 2003.

El Mundo viedol do roku 2014, keď ho ako šéfredaktora vyhodili. Podľa majiteľov (cez španielsku firmu vlastní denník talianska skupina RCS MediaGroup) to bolo pre zlé hospodárske výsledky. No Ramírez za tým vidí svoje rozhodnutie venovať sa prepojeniu pravicového premiéra Mariana Rajoya so škandálom vo financovaní jeho Ľudovej strany.

„Toto je ukážka sily vlády, ktorá posiela odkaz. Nielen denníku El Mundo, ale celému sektoru. Ktokoľvek koná spôsobom, ktorý vláda hodnotí ako nepríjemný, zaplatí za to,“ povedal v roku 2014 pre New York Times.

„Každý stráca peniaze a stávate sa závislým od veľkých korporácií, ktoré sú tesne prepojené na vládu. Výsledkom je cenzúra a – čo je ešte horšie – samocenzúra,“ dodal pre Financial Times. Ramírez, ale aj ďalší experti hovoria, že sloboda slova v Španielsku počas ekonomickej krízy poklesla. Všimla si to aj správa Medzinárodného tlačového inštitútu.

Tradičným médiám klesol pre krízu náklad aj príjmy z reklamy. A tak začali byť miernejšie voči inzerentom či majiteľom. Napríklad najväčší denník El País bol v dlhoch a časť vlastníctva prevzali banky.

„Každý vie, že keď začnete pracovať na článku o banke, nikto vám nepovie, že by ste nemali. Povedia len, že nemáte dosť faktov, ktoré by podporili článok, alebo že tento príbeh nie je to, čím si myslíte, že je,“ povedal pre Guardian jeden z reportérov El País.

Nové projekty

V krajine však vznikajú nové digitálne projekty, El Espaňol nebude sám. Podľa Guardianu vzniklo za posledné roky v krajine 300 novinárskych startupov. Jeden z najúspešnejších – aj keď už starších – je internetový spravodajský portál El Confidencial. Vznikol už v roku 2001 a v súčasnosti dýcha na krk spravodajským portálom klasických médií.

Začínali v pivnici rodinného domu, teraz už majú podľa AFP viac ako sto zamestnancov a spolupracujú so 40 novinármi na voľnej nohe. Minulý rok mali obrat 9 miliónov eur a celkový zisk 1,1 milióna, o 30 percent vyšší ako rok predtým. Všetok zisk plynie z inzercie. Tá však nie je naviazaná iba na veľkých inzerentov.

El Confidencial sa zameriava na kvalitnú žurnalistiku. Cenená je najmä jeho ekonomická sekcia.

„Je veľmi čítaná, hovorí sa o nej a rešpektujú ju,“ povedal pre AFP Juan Luis Manfredi z univerzity Castilla-La Mancha.

„Nie sme previazaní so žiadnou veľkou mediálnou skupinou ani politickou stranou,“ povedal Nacho Cardero z El Confidencial. „Španielska tlač má problém. Stále sa pozerajú spoza pleca na svojich veriteľov a politických podporovateľov,“ povedal pre Guardian.

El Confidencial nemá taký veľký počet novinárov ako klasické noviny, no už sa dokázal presadiť. Podľa Guardianu je na webe tretí po El Mundo a El País. Ako prvý napríklad priniesli informáciu o abdikácii kráľa Juana Carlosa. Ambícia im nechýba.

„O osemnásť mesiacov budeme jednotka,“ povedal vo februári pre AFP zakladateľ El Confidencial José Antonio Sanchéz s tým, že do troch rokov chce zdvojnásobiť počet čitateľov.

Teraz najčítanejšie