Denník N

Logo Odkaz MMŠOdkaz MMŠ: O nápadoch, ako ľudí pritiahnuť k očkovaniu

Ilustračné foto – Unsplash/CC/Daniel Schludi
Ilustračné foto – Unsplash/CC/Daniel Schludi

Tím sto behaviorálnych vedcov dal hlavy dokopy a pripravujú celý manuál „postrčení“ pre ľudí.

Katy Milkmanová je sociologička a špecializuje sa na behaviorálnu vedu o správaní ľudí. V týždenníku The Economist uverejnila text o nápadoch, ako ľudí presvedčiť, že očkovanie proti covidu-19 je potrebné.

Odpor proti očkovaniu je síce značný, ale prieskum v 15 veľkých štátoch (Brazília a iné) ukázal, že zhruba tri štvrtiny populácie sú očkovaniu naklonené. Problém je, že len 33 percent je pevne presvedčených o význame očkovania, ďalších 40 percent len čiastočne.

Takže čelíme dvom problémom. Tým prvým je, ako presvedčiť váhavých, tým druhým potom to, ako ich naozaj priviesť až ku skutočnému aktu očkovania.

Milkmanová počíta s tým, že 15 percent populácie sú zarytí odporcovia očkovania a s nimi podľa nej nemá zmysel pracovať (na Slovensku je toto číslo možno o dosť väčšie).

Ako to teda urobiť? Najskôr musia byť vlády transparentné a povzbudzujúce. Mnohé výskumy ukazujú, že ľudia nasledujú príklady tých, ktorých si vážia. Takže autority v oblasti zdravotníctva by sa mali viac orientovať na podporu očkovania než na presviedčanie zarytých odporcov.

Jednou z pomôcok môžu byť

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Koronavírus

Logo Odkaz MMŠOdkaz MMŠ

Martin M. Šimečka každý pracovný deň vyberá zaujímavý text zo svetových médií a vysvetľuje, čo je na ňom fascinujúce.

Komentáre

Teraz najčítanejšie