Denník N

Pestovanie kávy bude zložitejšie, vraví šéf Integry. Farmárom môžu pomôcť orechy

Allan Bussard a makadamové orechy. Foto - Nadácia Integra
Allan Bussard a makadamové orechy. Foto – Nadácia Integra

Allan Bussard pochádza z Kanady, na Slovensko prišiel v 90. rokoch. Venoval sa sociálnemu podnikaniu a založil Nadáciu Integra, ktorú dnes riadi. Jej aktivity sa zo Slovenska posunuli aj do Afriky, poskytuje humanitárnu pomoc, snaží sa zabezpečiť prístup k vzdelaniu a ekonomický rozvoj.

Ide aj o podporu lokálnych pestovateľov, Integra prevádzkuje pražiareň kávy Samay, ktorá praží a predáva kávu s certifikáciou Fairtrade. Farmárom aj takto pomáha pripraviť sa na problémy, ktoré prináša klimatická zmena.

Rozpráva o tom:

  • čo je fair trade a aké má výhody pre pestovateľov,
  • ako klimatická zmena ohrozuje kávu,
  • prečo začali v Afrike vysádzať orechy,
  • či je humanitárna pomoc efektívna.

Od roku 2005 ponúkate Fairtrade kávu. Tento pojem sa väčšine ľudí asi spája s udržateľnosťou a férovým prístupom k producentom, detaily však zrejme pozná málokto. Čo teda znamená, ak má káva na obale túto značku?

Existuje niekoľko fair trade systémov, tie majú aj rôzne kritériá. My sme súčasťou Fair Trade International, ktorý má to známe zeleno-modré logo. Známe sú aj značky ako Rainforest Alliance alebo Fair for Life, ktoré majú trochu iné princípy. Ten náš systém má niekoľko princípov. Prvým je minimálna cena. Globálne ceny kávy sú nestabilné, čo ovplyvňuje pestovateľov. Pri Fairtrade platí, že cena nemôže klesnúť pod stanovenú hranicu, preto sa farmár nemusí obávať výkyvov ceny.

Je stabilita tou hlavnou motiváciou pre pestovateľov, aby sa k systému pridali?

Áno, patrí to k tomu. Okrem minimálnej ceny však majú aj dlhodobé zmluvy, platí sa vopred, dostávajú technickú podporu. Ďalším lákadlom je sociálny príplatok. Funguje to tak, že my ako firma, ktorá nakupuje Fairtrade kávu, musí z každého kila praženej kávy odviesť istú sumu do špeciálneho fondu.

Na čo tento fond slúži?

Na rozvoj komunít, v ktorých farmári žijú. Budujú z neho školy, nemocnice, mosty, studne a podobne. Lokálni farmári sú súčasťou družstiev, a tam sa rozhodujú, ako peniaze použijú. To má pôsobiť aj ako princíp, ktorý posilní demokratické procesy. Fairtrade International okrem toho poskytuje silnú školiacu podporu pre farmárov, aby sa káva zlepšovala.

Zaznamenali ste za 15 rokov posun vo vnímaní zákazníkov? Rozmýšľajú dnes ľudia viac nad tým, čo si kupujú, a zvažujú aj aspekty, ktoré sa týkajú fair trade výrobkov?

Určite, ukazujú to aj výsledky organizácie Fairtrade International. Čísla výrazne rastú aj za posledné roky. Zväčšuje sa aj ponuka týchto produktov. Ešte väčší záujem majú ľudia o biokávu. Ak je káva kvalitná, je bio a Fairtrade, má veľkú šancu rásť.

Podľa štatistík Fairtrade Česko a Slovensko sa na Slovensku v roku 2019 predalo 310 ton takejto kávy, v roku 2016 to bolo 83 ton. Najviac sa predáva kakao. Za produkty, ktoré si vlani kúpili slovenskí zákazníci, dostali pestovatelia príplatok 324-tisíc eur.

Ak som zákazník, ktorý chce kupovať tieto produkty, stačí, ak budem hľadať symbol Fairtrade International či iných systémov, alebo by som si mal všímať aj iné veci?

Stačí

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Klimatická kríza

Rozhovory

Svet

Teraz najčítanejšie