Denník N

Najlepšiu knihu už nezoženiete, ale dobrý dizajn má aj úrad ombudsmanky a borovička Juniperus

Pohľad do výstavy Národnej ceny za komunikačný dizajn 2020 v Hurbanových kasárňach v Bratislave. Foto - Adam Šakový
Pohľad do výstavy Národnej ceny za komunikačný dizajn 2020 v Hurbanových kasárňach v Bratislave. Foto – Adam Šakový

Medzinárodná porota rozhodla o laureátoch Národnej ceny za komunikačný dizajn 2020. Výstava, ktorá predstavuje takmer tristo vybraných projektov vrátane ocenených, sa koná v Hurbanových kasárňach v Bratislave až do konca januára.

„My domáci sme si už ‚zvykli‘, ale keď ich knihy uvideli zahraniční porotcovia, boli z nich nadšení,“ hovorí dizajnér Boris Meluš, člen poroty a kurátor výstavy Národnej ceny za dizajn.

Reč je o trojici kníh z produkcie združenia Čierne diery, za ktorými stojí dizajnér Michal Tornyai a ilustrátorka Daniela Olejníková: Technické pamiatky a zabudnuté miesta, Stratená Bratislava a Železničné vodojemy Slovenska.

Všetky tri spája rovnaká história: vypredali sa extrémne rýchlo a čakať na dotlač je márne. V e-shope Čiernych dier majú – podobne ako drvivá väčšina grafík, máp či iných tlačí – miesto už len v archíve s ceduľkou nedostupné. K nej si oddnes môžu pripnúť nový štítok: stali sa totiž víťazmi Národnej ceny za dizajn v kategórii Knihy a publikácie.

Trojica ocenených publikácií Čiernych dier s ilustráciami Daniely Olejníkovej, ktorých autorom je grafický dizajnér Michal Tornyai. Foto – Andrej & Andrej

Okrem nich však medzinárodná porota ocenila aj množstvo ďalších dizajnérov a dizajnérok, ktorých práce mapujú to najlepšie v komunikačnom dizajne, čo u nás vzniklo za posledné dva roky.

Je medzi nimi vizuálna identita pre ombudsmanku od štúdia Andrej & Andrej, ktorá je ukážkovým príkladom toho, ako má fungovať a vznikať dizajn pre štátnu správu; hravý vzdelávací projekt pre deti o dejinách umenia pre Slovenskú národnú galériu; zdigitalizované písmo z ulíc od Ondreja Jóba, ale aj nová podoba tradičnej borovičky Juniperus z dielne trnavského Pergamenu.

Štúdio Andrej & Andrej vytvorilo vizuálnu identitu pre kanceláriu verejnej ochrankyne práv – nosným prvkom identity sa stal výkričník, ktorý je zakomponovaný do písmen. Foto – Adam Šakový
Ondrej Jób vo svojom projekte zdigitalizoval série písiem, ktoré sa tradične používali vo verejnom priestore na rôznych tabuliach a tabuľkách. V podobe systematického katalógu ostanú uchované pre ďalšie generácie. Foto – Adam Šakový
Štúdio Pergamen dostalo do rúk najstaršiu slovenskú borovičku Juniperus a vytvorilo kompletne nový obal vrátane fľaše, loga a etikety. Foto – Adam Šakový
Dvojica Fuczik & Kakalík pripravili pre detských návštevníkov SNG profesora Škrečka, ktorý vo forme interaktívnej hry a videí približuje dejiny umenia. Foto – SNG

Viac kategórií, viac ocenených

Slovenské centrum dizajnu, ktoré ocenenie vyhlasuje spolu s ministerstvom kultúry, sa tento rok rozhodlo pristúpiť k zmene pravidiel.

Ešte pred dvoma rokmi (cena sa udeľuje na striedačku pre produktový a komunikačný dizajn) súťažili knihy zarovno s aplikáciami či vizuálnou identitou. Teraz má každý žáner svoju vlastnú kategóriu – a teda aj víťaza.

„Nemáme jedného hlavného víťaza – jednu superstar, lebo to tak skrátka nie je. Pri mnohých projektoch sa stretáva celý tím rôznych profesií – vrátane dizajnérov. Možno sa teda teraz bude niekomu zdať, že kategórií má súťaž až priveľa, ale odráža to realitu a tá predsa nie je jednoduchá,“ hovorí Boris Meluš.

Že mal tento krok význam, najlepšie ilustruje fakt, že

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Kultúra

Teraz najčítanejšie