Denník N

Zrazili sa lietadlá s parašutistami, neprežili štyria piloti a traja parašutisti

Záchranári na mieste pádu lietadla. Foto - TASR
Záchranári na mieste pádu lietadla. Foto – TASR

Dve lietadlá sa zrazili vo výške okolo 1 500 metrov pri nácviku hromadného zoskoku parašutistov. Na palubách bolo 39 ľudí. Núdzový zoskok po zrážke podľa prvých informácií parašutisti zvládli, obeťami sú piloti a členovia posádky.

Neďaleko obce Červený Kameň v okrese Ilava sa vo štvrtok o pol desiatej zrazili dve športové lietadlá a zrútili sa do neprístupného terénu.

Na palube lietadiel bolo podľa údajov Letových a prevádzkových služieb 39 ľudí, išlo o parašutistov a posádky lietadiel. Juraj Gyenes z Leteckého a námorného vyšetrovacieho útvaru povedal, že pravdepodobne jedno z lietadiel prudko kleslo, a tak došlo k zrážke. „V prvom lietadle zahynula dvojčlenná posádka, všetkým parašutistom sa však podarilo vyskočiť. V druhom zahynula tiež dvojčlenná posádka a traja parašutisti,“ povedal Gyenes. 

Červený kameň, 20.8. 2015. Trosky jedného z havarovaných lietadiel. Foto N - Tomáš Benedikovič
Červený kameň, 20.8. 2015. Trosky jedného z havarovaných lietadiel. Foto N – Tomáš Benedikovič

Svedkovia hovoria, že príčinou nehody zrejme nebolo počasie. „Ráno tu nebola búrka a ani nepriaznivé počasie, ktoré by výrazne znižovalo viditeľnosť,“ dodal svedok.

Na palube lietadiel boli zdatní parašutisti, ktorí núdzový zoskok z úrovne približne 1 500 metrov zvládli. Ich zranenia by mali byť skôr ľahké, nemocnica v Trenčíne hlásila, že im záchranári oznámili 17 ľahkých zranení. Piloti dopravných lietadiel majú pri nehodách len malú šancu na prežitie. Súčasťou ich výstroja zvyčajne nie sú padáky a miesta nemajú vybavené žiadnymi katapultmi.

Video: Jeden volal 112, druhý hasil medzi prvými
autor: Martina Pažitková

 

Svedkovia odhadovali, že lietadlá mohli letieť vo výške okolo jedného kilometra. „Počul som náraz a vybehol som pred budovu. Videl som, ako jedno z lietadiel rotuje k zemi a vyskakujú z neho parašutisti,“ povedal jeden zo zamestnancov obecného úradu v Červenom Kameni. Druhé lietadlo podľa neho s odrazeným chvostom padalo k zemi. „Tie lietadlá padali asi 25 sekúnd,“ odhaduje.

Podľa neoficiálnych informácií sa zrazili dve turbovrtuľové lietadlá L-410 českej výroby. Bežne slúžia na dopravu pasažierov na kratšie vzdialenosti i na prepravu parašutistov.

Obe lietadlá mali byť registrované u spoločnosti Dubnica Air. Foto - Airliners.net
Obe lietadlá mali byť registrované u spoločnosti Dubnica Air. Foto – Airliners.net

Parašutisti podľa nepotvrdených informácií mohli nacvičovať hromadný zoskok na letecký deň, ktorý sa má konať túto nedeľu na malom športovom letisku pri obci Slávnica. V programe je okrem iného avizovaný zoskok z malého vrtuľového lietadla AN-2 a lietadla L-410.

Podľa experta by sa parašutisti mali po zrážke vedieť zachrániť, ak vyskočili z dostatočnej výšky. „Ak išlo o športové padáky, tak tam hovorme aspoň o výške 200 metrov, aby prežili,“ povedal prezident Slovenského národného aeroklubu Ján Mikuš.

Parašutizmus na Slovensku funguje asi na 22 letiskách. Obete mohli byť aj zo zahraničia, pretože parašutisti si lietadlá mohli prenajať. Nacvičovanie dvoch lietadiel na letecký deň je podľa Mikuša bežné. „Sú to štandardné situácie, piloti na to bývajú cvičení.“

„Jeden stroj sa zrútil do ťažko prístupnej oblasti sedla Chotúč, druhý približne dva kilometre od obce Červený Kameň. Na mieste nešťastia sú pozemné ambulancie a zasahujú aj vrtuľníky,“ povedal pre TASR Andrej Hirjak z Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby. Na miesto bol vyslaný aj vrtuľník letky ministerstva vnútra. Na miesto už vyslali špeciálne jednotky na štvorkolkách a šesťkolkách, ktoré budú pátrať po členoch posádky v ťažko dostupnom teréne. Do terénu okrem záchranárov vyrazili aj miestni obyvatelia z Červeného Kameňa a pomáhali hľadať parašutistov.

Letisko Slávnica, z ktorého stroje vyleteli, je známe tým, že ako jediné na Slovensku poskytuje tandemové zoskoky z výšky štyroch kilometrov. Inštruktori zo širokého okolia na ňom zákazníkov do tejto výšky dostávajú pomocou dvojmotorového stroja L-410.

Ak je dobré počasie, lietadlo sa takmer nezastaví. Naloží jednu skupinu, vzlietne, do štyroch kilometrov sa dostane asi za štvrťhodinu, parašutisti rýchlo po sebe vyskočia, pilot sa vzápätí vyberie k zemi a naloží ďalšiu várku. Celé to môže trvať o čosi viac než tridsať minút. V každej skupine je najviac desať párov, inštruktor a klient. Viac ľudí sa do trupu s padákmi bezpečne nezmestí.

Situáciu sledujeme Minúta po minúte

 

Hasiči pri jednom z havarovaných lietadiel. Foto – TASR
Foto - TASR
Foto – TASR
Miesto pádu jedného z lietadiel. Foto - TASR
Miesto pádu jedného z lietadiel. Foto – TASR

Vizitka lietadla L-410 Turbolet

  • Dopravné a transportné lietadlo vyvinuté v 60. rokoch minulého storočia v spoločnosti Let Kunovice.
  • Prvýkrát vzlietlo 16. apríla 1969.
  • Dnes ho vyrába česká spoločnosť Aircraft Industries.
  • Je určené na prepravu až 19 cestujúcich, nákladu alebo pre špeciálne misie na krátke a stredne dlhé vzdialenosti.
  • Lietadlá L-410 sú úspešné najmä vďaka spoľahlivosti a schopnosti vzletu a pristátia na nespevnených plochách.
  • Doteraz bolo vyrobených viac než 1 100 kusov. Vlani ich Aircraft Industries vyrobila a predala 16.
  • Lietadlá radu L-410 sú vo viac ako 50 krajinách, na piatich kontinentoch. Najviac sa ich dodalo do Ruska a potom do Afriky, Juhovýchodnej Ázie, Južnej Ameriky, ale tiež do Európy.

Zdroj: ČTK  

Chronológia havárií lietadiel na území Slovenska od roku 2000:

24. apríla 2000 – Pri Trenčíne v oblasti zvanej Zlatovské vinohrady spáchal v motorovom vetroni L 13 SE samovraždu 20-ročný Boris K., mechanik z trenčianskeho Aeroklubu. Mladý muž lietadlo z aeroklubu zobral svojvoľne.

8. mája 2000 – Pri Čiernom Balogu havarovalo športové lietadlo, v troskách zahynul pilot, 60-ročný Vojtech Š. z Liptovského Mikuláša. Malý športový model typu Zlín 142 sa zrútil do korún stromov nad miestnym športovým ihriskom a zapichol sa do zeme.

4. augusta 2001 – V Dunajskej Strede havaroval so závesným motorovým klzákom Mara 41-ročný Dunajskostredčan. Silný nárazový vietor klzák vo výške asi 25 metrov nad zemou naklonil do pravého uhla a neovládateľný stroj dopadol na zem. Pilot bez leteckej licencie po havárii v nemocnici podľahol ťažkým zraneniam.

26. augusta 2001 – Na cestu pri Kľačne v okrese Prievidza sa zrútilo ultraľahké lietadlo typu JORA ON 986, ktoré patrilo ružomberskému aeroklubu. Nehodu neprežili dvaja muži – 65-ročný  z Martina a 39-ročný z Kysuckého Nového Mesta.

28. októbra 2001 – Na trase Košice – Bratislava havarovalo súkromné lietadlo Lancer medzi Ábelovou a Polichnom v okrese Lučenec. Pád lietadla neprežil 32-ročný pilot z Bratislavy a jeho 27-ročný spolucestujúci, občan Talianska.

1. marca 2003 – Krátko po štarte z bratislavského letiska vo Vajnoroch havaroval športový dvojplošník typu PITTS. Na palube lietadla boli dvaja slovenskí piloti-akrobati, obaja pri nehode zahynuli.

18. augusta 2003 – Dvojčlenná posádka zahynula pri havárii ultraľahkého lietadla v katastri obce Zemplínske Hámre. Lietadlo zachytilo ľavou zadnou časťou stĺp vysokého napätia a rozlomilo sa. Zadná časť zostala visieť na stĺpe a kabína sa zrútila na zem. Pri nehode zahynuli 56-ročný majiteľ lietadla z Košíc a 46-ročný muž z Vranova nad Topľou.

12. januára 2004 – V Divíne v okrese Žilina havarovalo malé nemecké dopravné lietadlo Piper 34 z Nemecka, pri nehode zahynuli všetci traja pasažieri – pilot a dvaja cestujúci.

16. júla 2005 – Obeťami leteckého nešťastia, ktoré sa stalo nad hradom Likava pri Ružomberku, boli dvaja maďarskí občania. Zrazili sa dve mikroľahké lietadlá, druhá posádka prežila.

24. septembra 2005 – Dve obete si vyžiadal pád malého športového lietadla pri letisku v Boľkovciach v Lučenskom okrese. Stroj sa zrútil krátko po štarte. Obaja muži v lietadle boli na mieste mŕtvi.

10. decembra 2007 – Havarovalo lietadlo na okraji mestskej časti Bratislava-Vajnory. Pri nešťastí zahynuli traja pasažieri z Chorvátska. Haváriu zapríčinil pilot, ktorý sa dopustil omylu v navigácii.

16. decembra 2008 – Pri obci Cerová havarovalo malé športové lietadlo patriace Záhoráckemu aeroklubu v Senici. Na jeho palube boli dvaja muži, 26-ročný zo Senice a 66-ročný z Nedožier. Obaja zahynuli.

15. júla 2009 – Ultraľahké lietadlo spadlo na letisku v Ražňanoch, okres Sabinov. Pri páde utrpel 63-ročný pilot zranenia, ktorým na mieste podľahol. Druhého podľahol ťažkým zraneniam na druhý deň.

18. augusta 2010 – Pri Partizánskom sa zrútilo športové lietadlo, nehoda si vyžiadala životy dvoch ľudí.

 5. júna 2011 – Do záhrady rodinného domu v obci Lipová pri Nových Zámkoch spadlo ultraľahké lietadlo. Na jeho palube boli dve osoby, boli s ľahkými zraneniami prevezené do nemocnice.

6. mája 2012 – Letecké nešťastie v Liskovej v okrese Ružomberok si vyžiadalo dve obete – manželský pár z Poľska. Lietadlo odštartovalo, urobilo zákrutu a spadlo do poľa za letiskom.

8. mája 2015 – Pilot aeromobilu, ktorý havaroval na nitrianskom letisku v Janíkovciach, neutrpel pri havárii stroja vážnejšie poranenia.

Zdroj: TASR

Denník N sa snaží o kvalitnú žurnalistiku bez vlastníckych tlakov. Podporiť nás môžete kúpou predplatného. Ďakujeme.

 

🗳 Predplatitelia Denníka N, pomôžte prvovoličom zorientovať sa v politike. Do 30. septembra môžu mať prístup k Denníku N zadarmo – stačí s nimi zdieľať stránku Prvevolby.sk.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Zrážka lietadiel pri Červenom Kameni

Slovensko

Teraz najčítanejšie