Denník N

Lietadlá boli vo vzduchu len pár minút, zrazili sa pri stúpaní, hovorí vyšetrovateľ

Obe lietadlá mali byť registrované u spoločnosti Dubnica Air. Foto - Airliners.net
Obe lietadlá mali byť registrované u spoločnosti Dubnica Air. Foto – Airliners.net

Podľa Juraja Gyenesa z Leteckého a námorného vyšetrovacieho útvaru by lietadlá pri nacvičovaní hromadných zoskokov nemali letieť v rovnakej výške.

Dá sa v tejto chvíli povedať niečo o príčinách nehody?

Zatiaľ nevieme o tom, že by šlo o technickú príčinu. Jednou z verzií je, že lietadlá boli príliš blízko seba, a vinou povedzme poryvu vetru sa mohli dostať do kontaktu. Ale definitívne to budeme vedieť až po vyšetrení nehody.

Keď sa nacvičuje hromadný zoskok z dvoch lietadiel, v akej vzdialenosti by mali od seba letieť?

Minimálna horizontálna vzdialenosť je okolo tridsať až päťdesiat metrov. Okrem toho musia letieť každý v inej výške, teda musí tam byť aj vertikálny rozdiel.

Je to náročný manéver, ktorý si vyžaduje špeciálny výcvik?

Je to náročný manéver, ale predpokladám, že piloti mali výcvik na lietanie v skupine.

Ako dlho boli lietadlá vo vzduchu?

Boli to minúty. K nehode došlo pri stúpaní. V čase zrážky sa nachádzali vo výške zhruba 1 500 metrov.

Podľa oficiálnych informácií sa zrazili dva turbovrtuľové stroje L-410 českej výroby. Zahynúť mali všetci piloti. Majú posádky takýchto lietadiel padáky?

Nie, v takýchto lietadlách piloti padáky nemajú.

Na palube oboch lietadiel malo byť celkovo 39 ľudí. Mohli byť lietadlá preťažené?

To sa v tejto chvíli povedať nedá.

Červený kameň, 20.8. 2015. Trosky jedného z havarovaných lietadiel. Foto N - Tomáš Benedikovič
Červený kameň, 20.8. 2015. Trosky jedného z havarovaných lietadiel. Foto N – Tomáš Benedikovič

Aký bol vek lietadiel?

Nemyslím si, že je to relevantná informácia. Lietadlá sa musia udržiavať v perfektnom stave, pokiaľ majú byť v letovej prevádzke, bez ohľadu na to, či majú jeden rok, alebo päťdesiat. Určite boli letuschopné.

Video z miesta pádu parašutistov: Jeden volal 112, druhý hasil medzi prvými na mieste nehody.

Autor: Martina Pažitková, Denník N

Ako bude prebiehať vyšetrovanie? Majú lietadlá klasické čierne skrinky, ktoré zaznamenávajú údaje z palubných prístrojov?

Malé lietadlá ako L-410 nemajú predpísané čierne skrinky. Budeme musieť informácie zbierať z iných zdrojov.

Spomínate si, že by na území Slovenska došlo k podobnej nehode, že by sa zrazili dve športové lietadlá?

Zrážka lietadiel nebýva nič mimoriadne. Posledné, čo si pamätám, bola zrážka dvoch vetroňov v Martine pred zhruba piatimi rokmi. Vtedy sa to zaobišlo bez obetí na životoch.

 

 

Denník N sa snaží o kvalitnú žurnalistiku bez vlastníckych tlakov. Podporiť nás môžete kúpou predplatného. Ďakujeme.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Zrážka lietadiel pri Červenom Kameni

Slovensko

Teraz najčítanejšie