Denník N

Životy nám zachránil pilot, hovorí parašutista zo spadnutého lietadla

Červený kameň, 20.8. 2015. Trosky jedného z havarovaných lietadiel. Foto N - Tomáš Benedikovič
Červený kameň, 20.8. 2015. Trosky jedného z havarovaných lietadiel. Foto N – Tomáš Benedikovič

Parašutista Roman Bakič vyskočil z jedného z lietadiel, ktoré do seba narazili pri Ilave. Je zázrak, že sa takýmto spôsobom zrazia dve lietadlá a mnohým sa podarí zachrániť sa, hovorí.

Ako sa vám číta na internete o tom, čo ste práve prežili?

Všetci sme veľmi nahnevaní, polovica informácií je skreslená. Médiá napísali, že lietadlo bolo preťažené, ale je to úplný nezmysel. V lietadlách bol normálny počet ľudí, taký, aký tam má byť.

bakic

Ako si spomínate na samotnú zrážku?

Pamätám sa na jeden náraz, potom nasledoval ďalší. Lietadlo sa dostalo do rotácie, najprv sa teda vyskočiť vôbec nedalo, bol som tam ako prikovaný. No zrazu sa chvost lietadla zdvihol, vtedy sa to celé uvoľnilo, lietadlo sa prestalo krútiť. Tú chvíľu sme využili a okamžite sme všetci vyskákali von.

Podarilo sa teda pilotovi lietadlo na chvíľu stabilizovať?

Áno, na chvíľu stroj zvládol. To nás zachránilo.

To znamená, že vám zachránil život.

Ja si myslím, že áno, aj s ostatnými kolegami sme sa bavili, že piloti spravili maximum. Vieme, že keď je lietadlo vo vývrtke, veľmi ťažko sa z neho skáče von. Je jasné, že piloti urobili všetko pre to, aby to zvládli.

Ako dlho to všetko trvalo?

Ja mám pocit, že sa to zomlelo všetko strašne rýchlo. No zrejme to bolo tak, že prvých desať sekúnd sa lietadlo krútilo, až potom sa pilotovi podarilo ho stabilizovať. Za ďalších desať sekúnd sme boli všetci kompletne vonku.

Parašutista Peter Novák: Vyskočil som medzi poslednými. Padal som pár sekúnd,
vyhýbal som sa troskám (autor: Martina Pažitková)

Zrážka bola vo výške asi tisícpäťsto metrov, z akej výšky ste skákali?

Okolo tisícštyristo metrov, možno o niečo viac. Neviem presne. My sme chceli ísť z lietadla von hneď, ale nedalo sa. Pre odstredivú silu sme sa nemohli ani pohnúť. Len čo odstredivá sila prestala pôsobiť, išli sme. Za ten krátky čas, čo sme boli v lietadle, každý z nás pochopil, že je zle, a že musíme ísť von. Každý z nás už dokáže situáciu vnímať inak ako človek, ktorý by bol v lietadle prvýkrát, a zrejme by bol v šoku. Konali sme podvedome a rýchlo.

Červený kameň, 20.8. 2015. Trosky jedného z havarovaných lietadiel. Foto N - Tomáš Benedikovič
Červený Kameň, 20.8. 2015. Trosky jedného z havarovaných lietadiel. Foto N – Tomáš Benedikovič

Do akého terénu ste dopadli?

Do kopcov za Vršatcom, niektorí do doliny, každý pristával, kde sa dalo. Ja som sadol na jednu lúku. Väčšinou to boli normálne pristátia, možno niekto pristál trochu tvrdšie, ale neviem ani o tom, že by mal niekto zlomenú nohu. Skôr buchnutú. Všetko boli ľahké zranenia, škrabance a podobne.

Vy ste boli v lietadle, z ktorého vaši kolegovia nestihli vyskočiť?

Nie, to bolo v tom druhom. U nás vyskočili všetci, len jednému z nášho lietadla sa zrejme nepodarilo otvoriť padák, alebo mal iný problém, neviem, čo sa stalo, žiaľ, nepodarilo sa mu zachrániť sa. V tom druhom lietadle zostali dvaja vo vnútri. Z nášho lietadla bol teda jeden mŕtvy, z druhého dvaja parašutisti.

Video: Jeden volal 112, druhý hasil medzi prvými na mieste nehody
autor: Martina Pažitková

Zažili ste v živote podobnú situáciu?

Nie. Navyše, väčšinou podobné letecké katastrofy sa skončia úplne zle. Podľa mňa sa stal zázrak. Takto sa zrazia dve lietadlá a mnohým sa podarí zachrániť sa. Som prekvapený a je to veľmi veľká vec.

A zrejme aj vďaka pilotom.

Myslím si to.

Budete skákať ďalej?

Jasné. Pred chvíľou som sa rozprával s mamou. Spýtala sa ma, či s tým už konečne seknem. Povedal som jej, mami, nie. Už len z úcty k tým, čo zostali hore.

Červený kameň, 20.8. 2015. Trosky jedného z havarovaných lietadiel. Foto N - Tomáš Benedikovič
Červený Kameň, 20.8. 2015. Trosky jedného z havarovaných lietadiel. Foto N – Tomáš Benedikovič

 

[unlock text=“free“]

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie