Denník N

Dezinformačný web Hlavný denník dal na reklamu tisíce eur, novým šéfredaktorom je Kočnerov novinár

Sugestívne upravené obrázky, bulvárne nadpisy, vyvolávanie negatívnych emócií – a veľký rozpočet na reklamu. To je spôsob, akým si web Hlavný denník buduje popularitu na Facebooku.

Malá redakcia tohto dezinformačného portálu už minula takmer 14-tisíc eur na politické reklamy, vyplýva z dát uverejnených v Knižnici reklám spoločnosti Facebook.

Prvé reklamy stránka spustila vlani v lete, no vo veľkom si ich začala platiť koncom októbra 2019, teda zhruba štyri mesiace pred februárovými parlamentnými voľbami.

Po voľbách kampaň ustala a nové politické reklamy si začal Hlavný denník kupovať opäť od júla tohto roku. Väčšina platených príspevkov je kritická voči vláde Igora Matoviča, spochybňuje vážnosť pandémie, dôležitosť opatrení, alebo pomáha šíriť kremeľskú propagandu.

V článku sa ešte dočítate:

  • Že novým šéfredaktorom je „Kočnerov novinár“.
  • Novým prevádzkovateľom je združenie mečiarovského novinára Kapustu.
  • Ako je web napojený na stranu Národná koalícia.
  • Web v minulosti tvrdil, že „zástupcovia bielej rasy“ sú voči koronavírusu imúnni.
  • O politike píše konšpirátorka a bývalá asistentka exposlankyne Šimkovičovej.

Príklady reklám kritických k vláde Igora Matoviča.

Médiá využívajú sociálne siete na svoju propagáciu, primárne to však robia bezplatne – zdieľajú na Facebooku svoje články, videá či podcasty, aby si zvýšili návštevnosť, sledovanosť a počúvanosť.

Platenú reklamu na sociálnych sieťach využívajú najmä na podporu predaja predplatného, na propagáciu svojich služieb či produktov, ako sú knihy či aplikácie.

Platenie Facebooku za lepšie šírenie článkov o politike či pandémii je u slovenských médií skôr raritou. Vidno to aj na dátach o politických reklamách, ktoré od marca 2019 poskytuje sociálna sieť. Kým Hlavný denník na takéto reklamy minul 13 872 eur, denník Pravda len 2 584 eur, Hospodárske noviny 1 880 eur, Plus 1 deň 640 eur, Nový Čas 123 eur, Denník N a SME menej ako sto. Všetky tieto redakcie sú pritom niekoľkonásobne väčšie ako Hlavný denník.

Donedávna bola prevádzkovateľom Hlavného denníka akciovka Hlavné štúdio. Tá bola podľa Finstatu v roku 2019 v strate takmer 158-tisíc eur. Vlaňajšie tržby firmy dosiahli len 13 539 eur.

Ako si mohla táto firma dovoliť minúť takmer 14-tisíc eur na reklamu na Facebooku? Člen predstavenstva a zároveň zástupca šéfredaktora Hlavného denníka Robert Merva odmietol na otázky odpovedať. „Nevidím dôvod prezrádzať, ako funguje môj biznis model,“ povedal

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Hoaxy a propaganda

Médiá

Slovensko

Teraz najčítanejšie