Denník N

Tlak na klasické médiá v Španielsku stúpa, nové digitálne projekty majú nádej

Foto – TASR/AP
Foto – TASR/AP

Spoluzakladateľ španielskeho denníka El Mundo Pedro Ramírez spúšťa nový projekt. Jeho El Español má šancu na úspech, hovorí španielsky mediálny analytik Ramón Salaverría.

Čo si myslíte o vznikajúcom internetovom denníku El Español, ktorý spúšťa bývalý spoluzakladateľ El Mundo ako odpoveď na zhoršujúcu sa situáciu médií v Španielsku?

El Español je veľmi nádejné online médium. Vďaka vysokému počtu skúsených redaktorov, ako aj finančnej sile (na jeho vznik sa vyzbieralo už 18 miliónov eur – pozn. red.), je to pravdepodobne najrelevantnejší novinársky projekt v posledných rokoch spúšťaný v Španielsku. V krajine existujú niektoré online médiá (najmä El Confidencial a Eldiario.es), ktoré sa už konsolidovali, majú dobrú reputáciu a vplyv. Vznikli už v rokoch 2001 a 2012, žiadne z nich však nevzbudzovalo také očakávania ako El Español.

Kto sú investori nového portálu, okrem Pedra Ramíreza, ktorý sám do projektu vložil 5,4 milióna eur?

Ešte nezverejnili identitu hlavných investorov v El Español. Hovorí sa, že sú to nejaké korporácie a politicky vplyvní ľudia, ktorí podporujú nový projekt, ich identita však zostáva utajená. Je však pravdou, že médium má aj tisícky malých investorov, ktorí projekt podporili kúpou jeho akcií.

Má šancu na prežitie?

Verím, že má. Nielen pre finančnú silu, ale aj pre čas, v ktorom vzniká. V roku 2015 Španielsko vyzerá, že ho konečne opúšťa tvrdá ekonomická kríza. Verejné financie sú stabilizované a HDP krajiny rastie rýchlejším tempom ako vo väčšine krajín EÚ. Zároveň sa súkromné firmy zotavujú a začínajú investovať. El Español tak prichádza na trh v čase, keď už firmy začínajú znova investovať do reklamy. V súčasnosti už veľa Španielov číta online médiá a ich ekonomický rast dáva nádejné očakávania čisto digitálnym projektom, zatiaľ čo tradičné médiá upadajú.

Ako sa klasické španielske médiá zmenili za posledné roky?

Španielske mediálne spoločnosti sú dnes vskutku slabšie ako kedykoľvek predtým. Následkom ekonomickej krízy stratili väčšinu bývalej finančnej sily. Ich slabosť ich zanechala trochu neozbrojených voči skrytým tlakom, ktoré prichádzajú zo strany veľkých ekonomických korporácií a dokonca aj zo strany národných a lokálnych vlád. Nemyslím si však, že tlač v Španielsku je menej slobodná ako kedykoľvek predtým.

Môžete dať príklad, ako korporácie či vláda tlačia na médiá?

Tlak zo strany korporácií ide väčšinou cez reklamné výdavky. Ak je jedno médium voči jednej z týchto spoločností kritické, zrejme už nebudú dávať reklamu do týchto novín. Situácia vedie médiá k tomu, aby boli extrémne opatrné v tom, čo budú písať o týchto korporáciách, špeciálne o tých veľkých. Navyše, odkedy španielske mediálne domy nahromadili miliardové dlhy voči bankám – čo je napríklad prípad skupiny Prisa, ktorá vlastní najväčšie španielske noviny El País –, ukazujú podozrivé pokrývanie tém, ktoré sa týkajú bánk. Tlaky z národných a lokálnych vlád prichádzajú najmä spôsobom, akým manažujú verejnú pomoc médiám, aj tým, ako dávajú licencie na vysielanie. Je všeobecné podozrenie, že vlády v každom teritóriu budú lepšie zaobchádzať so „spriatelenými“ médiami.

V Španielsku je vyše 300 mediálnych startupov. Sú úspešné?

Aktuálne je ich ešte viac. Podľa Tlačovej asociácie v Madride, ktorú založili v roku 2008, aby sledovala profesionálnu krízu, vzniklo odvtedy vyše 400 nových mediálnych projektov. Samozrejme, väčšina z nich sú malé publikácie a za posledných sedem rokov mnohé z nich pre ekonomickú krízu skončili. Každopádne, mnohým startupom – väčšinou na internete, ale nielen tam – sa darí celkom dobre. Prispôsobili sa novým spôsobom financovania, ako je crowdsourcing, sponzorstvo, predplatné či členstvo v klube. Spolu s tradičnou reklamou sa takto financujú. To im umožňuje nielen prežiť, ale v niektorých prípadoch vytvoriť celkom bohaté projekty.

Spomínali ste El Confidencial, ako veľmi je tento portál úspešný?

El Confidencial je zatiaľ najúspešnejší online projekt v Španielsku. Spustili ho v roku 2001 a podľa ComScore si drží tretie miesto medzi online médiami v krajine, hneď po portáloch dvoch hlavných denníkov El Mundo a El País. El Confidencial je stránka zameraná na vplyvných ľudí. Stala sa veľmi relevantným hráčom na trhu online médií, vďaka exkluzívnym správam a ekonomickým a politickým analýzam. O ich sile a úspechu hovorí aj to, že v roku 2015 má ich redakcia už viac ako sto novinárov. Je to však zatiaľ iba prvé a jediné domáce online médium tejto veľkosti v Španielsku. Je nádej, že El Español bude druhé.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Svet

Teraz najčítanejšie