MediaBrífing: Prečo Facebook vypol niektoré funkcie v Messengeri a na Instagrame
Dobrý deň, MediaBrífing je týždňový newsletter o médiách a žurnalistike. Prihláste sa na odber a pošleme vám ho každý piatok. V poslednom tohtoročnom vydaní sa okrem iného dočítate:
- Aké zmeny musel urobiť Facebook v Messengeri a na Instagrame.
- Princ Harry a Meghan Markleová budú robiť podcasty pre Spotify.
- Dezinformačný web dal na reklamu tisíce, šéfuje mu Kočnerov človek.
- Umelá inteligencia napísala päť poviedok pre Český rozhlas.

„Niektoré funkcie nie sú dostupné,“ varujú tento týždeň svojich používateľov aplikácie Messenger a Instagram patriace spoločnosti Facebook. „Dôvodom je dodržiavanie nových pravidiel pre četovacie služby v Európe. Pracujeme na ich obnovení,“ dozvedia sa ešte ľudia.
Kliknúť môžu len na tlačidlo „OK“, k dispozícii nie je žiaden odkaz na podrobnosti a vysvetlenie.
Ľudia tak nevedia, čo vlastne prestalo fungovať, no keďže sa informácia zobrazila pár dní po masívnom výpadku četovacích služieb Facebooku, niektorí nadobudli pocit, že obmedzené môže byť aj posielanie správ.
V niektorých kruhoch sa už objavili aj úvahy o cenzúre či obavy z monitorovania komunikácie Európanov.

Čo sa stalo a aké funkcie boli zmenou ovplyvnené?
Od 21. decembra budú četovacie aplikácie spadať pod európsku smernicu o súkromí a elektronických komunikáciách, ktorá je známa ako ePrivacy. Tá obmedzuje, čo môžu prevádzkovatelia online služieb robiť s vašimi správami a ďalšími dátami, ktoré sú s nimi spojené.
E-mailové služby napríklad nebudú môcť bez súhlasu čítať správy ľudí a na základe takto získaných informácií im potom zobrazovať personalizované reklamy. Áno, aj to je dôvod, prečo majitelia schránok na Gmaili sú v týchto dňoch vyzývaní, aby si povolili „inteligentné funkcie“. Google totiž potrebuje mať súhlas na spracovanie niektorých dát, aby mohol poskytnúť lepšie služby – a zároveň viac zarábať.
Facebook sa v reakcii na ePrivacy rozhodol vypnúť