Denník N

Socializmus v doprave ustupuje, súkromníci bojujú o pasažiera už na piatich trasách

Preč sú doby, keď boli cestujúci z východného Slovenska do Prahy odkázaní na špinavé rýchliky Vihorlat a Excelsior.

Medzimestská doprava patrí k tým sféram, kde socializmus zďaleka neskončil rokom 1989. Ešte pred pár rokmi boli všetky vlakové spoje zabezpečované štátnymi železnicami a autobusové spoje pološtátnymi „SADkami“.

Výnimku predstavovali len farebné autobusy súkromných dopravcov, ktorí okolo roku 2000 začali pozvoľne prenikať na vybrané diaľkové linky.

Dnešné pomery na niektorých trasách však už pripomínajú takmer nekontrolovaný kapitalizmus. Jeho nástup súvisí predovšetkým s českým RegioJetom, ktorý na Slovensko nepriniesol len stewardky, roznášajúce zákazníkom bezplatné nápoje, ale aj očividne podnákladové ceny.

„Sme nový dopravca a máme právo na seba upozorniť. Môžeme jazdiť hoci aj za jedno euro,“ opakuje majiteľ firmy Radim Jančura.

Hoci liniek, kde sa dopravcovia preťahujú o zákazníka, pozvoľna pribúda, je jasné, že tento fenomén nemôže zďaleka obsiahnuť celé Slovensko.

Doterajšie skúsenosti totiž ukazujú, že reálne súperenie môže vypuknúť len na vybraných trasách. Obvykle spájajú významné centrá, medzi ktorými je značná mobilita. A zároveň je pre dopravcov dobrým predpokladom, aby na nich nemala rovnocennú pozíciu vlaková a autobusová doprava.

Tu je prehľad liniek, na ktoré už dorazil skutočný boj o zákazníka, a na ktorých k nemu v najbližšej dobe môže dôjsť.

Východné Slovensko – Praha

Už pred mnohými rokmi si viacerí českí a slovenskí podnikatelia uvedomili, aký veľký potenciál sa skrýva v Slovákoch, ktorí dochádzajú za prácou či štúdiom do Česka.

Desaťtisíce ľudí, predovšetkým z východného Slovenska, sa potrebujú pravidelne presúvať do Prahy a ďalších českých miest.

Táto významná skupina bola pôvodne odkázaná na vlakové spoje, akým boli zapáchajúce rýchliky Excelsior alebo Vihorlat.

Kultúra cestovania nikdy nemala na Slovensku významnú tradíciu, vlaky do Prahy rozhodne nepatrili k výnimkám. Foto N - Radoslav Augustín
Kultúra cestovania vo vlakoch nikdy nemala na Slovensku významnú tradíciu. Foto N – Radoslav Augustín

Na najfrekventovanejšej trase Košice – Praha ale postupne pribudol celý rad súkromných autobusových dopravcov. Zákazníkom ponúkli lepšie ceny a v prípade nočných ciest i väčší pocit bezpečia, než mali v nočných rýchlikoch.

Okrem toho mali autobusy po ceste aj dôležitú zastávku v Brne, kam sa vlakom dá dostať len s prestupom.

V súčasnosti medzi Košicami a Prahou denne jazdí šesť autobusový dopravcov, z ktorých najaktívnejšie sú české firmy Tourbus a Student Agency (materská firma RegioJetu).

Český Tourbus na linke Košice - Praha jazdí v "slabé dni" dvakrát za deň. Zastavuje aj v menších mestách ako Rožňava, Revúca, či Prievidza. Foto - Tourbus.
Český Tourbus na linke Košice – Praha jazdí v „slabé dni“ dvakrát za deň. Zastavuje aj v menších mestách ako Rožňava, Revúca, či Prievidza. Foto – Tourbus.

Vlani na jeseň nastala na tejto trase druhá fáza boja o zákazníka, ktorá sa tentokrát presunula na železnicu.

Na linke Praha – Košice začal v októbri jazdiť RegioJet – v špičkách za cenu od 18 eur, mimo špičky dokonca za deväť eur (pri nákupe cez internet).

Súperiť tak začal dokonca aj svojim vlastným autobusom, ktoré jazdia za 22,50. „Časť autobusov kvôli tomu budeme musieť stiahnuť,“ avizoval Jančura.

Onedlho sa objavil aj druhý český súkromník, Leo Express, ktorý začal vypravovať nočné vlaky s cenou lístka od 21 eur (mimo špičku). „Vychádzame z toho, že keď už Slováci pricestujú po dlhšom čase domov, je pre nich príjemnejšie vracať sa až v noci, aby mohli čo najviac času tráviť s rodinami,“ poznamenal majiteľ Leo Expressu Leoš Novotný.

Leo Express jazdí medzi Košicami a Prahou jedenkrát denne. Foto - ČTK
Leo Express jazdí medzi Košicami a Prahou svojimi švajčiarskymi súpravami Stadler Flirt . Foto – ČTK

Obaja súkromníci už pár rokov jazdia na trase Praha – Ostrava, takže natiahnutie linky do Košíc bolo pre nich prirodzeným krokom.

Na túto konkurenciu okamžite zareagovala štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). S Českými dráhmi sa dohodla, že do Košíc budú posielať svoj moderný rýchlovlak Pendolino (jeho prevádzka bola kvôli nedávnej nehode dočasne preušená).

„Vlak je vybavený klimatizovanými veľkopriestorovými vozňami, polohovateľným čalúneným sedačkami za sebou ako v lietadle alebo oproti sebe s rozkladacím stolíkom, vlakovým bistrom s ponukou teplých a studených jedál,“ láka ZSSK cestujúcich na svojich stránkach.

Talianske rýchlovlaky Pendolino sú pýchou Českých dráh, do Košíc jazdia od decembra. Foto - TASR
Talianske rýchlovlaky Pendolino sú pýchou Českých dráh, do Košíc jazdia od decembra. Foto – TASR

Cena lístkov pri včasnej rezervácii cez internet začína už na úrovni 18 eur. Pre porovnanie: bežné nezľavnené rýchliky z Košíc dlhodobo stoja až 44 eur.

Komárno – Bratislava

Trať medzi Komárnom a Bratislavou ešte pred pár rokmi rozhodne nepatrila medzi pýchu slovenskej železničnej dopravy. Niekoľko krát denne na nej premávali klasické motoráky z minulého storočia, ktoré prevádzkovala štátna ZSSK.

„Tá linka bola na odpis,“ poznamenáva šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.

V roku 2010 si však túto linku vyhliadol súkromný RegioJet. Jeho šéf Radim Jančura uzavrel s vtedajším ministrom Jánom Figeľom jednoduchú dohodu: RegioJet zlepší služby pre zákazníka a zároveň zníži dotáciu na kilometer, ktorú mu bude štát vyplácať.

Dohodu okamžite spochybnili politici Smeru a dodnes ju kritizujú viacerí konkurenti – RegioJet sa totiž k takejto zmluve dostal bez súťaže. „Všetko sa to odohralo netransparentne a za zavretými dverami,“ poznamenal terajší vicepremiér Ľubomír Vážny.

Pred RegioJetom jazdili z Komárna dlhé roky československé motoráky radu 810. Foto – Wikipédia
Pred RegioJetom jazdili z Komárna dlhé roky československé motoráky radu 810. Foto – Wikipédia

RegioJet sa ale rozhodol, že z linky Komárno – Bratislava urobí vzorový príklad toho, ako dokáže súkromná firma prevádzkovať vlaky v takzvanom verejnom záujme. Na rozdiel od spomínanej trate Košice – Praha tu totiž RegioJet nejazdí na vlastné riziko, ale na objednávku štátu.

Český dopravca priviezol svoje žlté súpravy a cestujúcich začal „rozmaznávať“ bezplatnými novinami či balenou vodou (ktoré ale zase nerozdáva vždy).

Okrem toho ponúka napríklad i zvýhodnené lístky za cesty počas víkendu, ktoré v bežných štátnych osobákoch neexistujú.

RegioJet začal na trase Komárno - Bratislava jazdiť súpravami od kanadského Bombardieru, neskôr pridal i nemecké vlaky Desiro. Foto N - Tomáš Benedikovič
RegioJet začal na trase Komárno – Bratislava jazdiť súpravami od kanadského Bombardieru, neskôr pridal i nemecké vlaky Desiro. Foto N – Tomáš Benedikovič

Úspech sa dostavil. Za minulý rok odviezol RegioJet medzi Komárnom a Bratislavou dva milióny pasažierov – trikrát toľko, ako pred jeho príchodom vozila ZSSK.

„Ukázali sme, že dokážeme primäť ľudí, aby vymenili svoje auto za vlak. A dokázali sme to ešte skôr, ako vošiel do platnosti kontroverzný populistický zákon o bezplatnej vlakovej preprave z dielne Roberta Fica,“ pochválil sa nedávno Jančura.

Na druhej strane, tento úspech RegioJetu umožnilo ministerstvo dopravy, ktoré mu povolilo navýšiť počet spojov, ktoré na linke prevádzkuje.

Za linku Komárno – Bratislava v súčasnosti štát RegioJetu vypláca 7,2 milióna eur. A j vďaka tomu sa RegioJetu už v roku 2013 dostal na tejto trati do mierneho zisku.

Banská Bystrica – Nitra – Bratislava

Spojenie Nitry a Bratislavy patrí k tým, ktoré bolo tradične zaujímavé zvlášť pre autobusových dopravcov. Cesta vlakmi trvá o desiatky minút dlhšie a navyše funguje len s prestupom.

Ešte pred rokom 2000 začala na trase premávať spoločnosť Turancar, ktorá tu v súčasnosti nasadzuje päťdesiat autobusov denne. „Boli sme jedným z prvých súkromných dopravcov, ktorý začal prevádzkovať komerčné linky. Postupne sa pridali ďalší,“ spomína majiteľ firmy Viliam Turan.

Linka sa pre autobusových dopravcov stala zaujímavou aj v tom, že ju môžu natiahnuť do Banskej Bystrice. Vlakové spojenie medzi Banskou Bystricou a Bratislavou je totiž rovnako úmorné, keďže mnohými úsekmi vedie len pomalá, jednokoľajná trať.

vlaky_infograf4-1024x506

Ešte donedávna tú autobusoví dopravcovia jazdili viacmenej za podobné ceny. Pred pár mesiacmi si však aj túto trať vyhliadol RegioJet a rozhodol sa, že ju ovládne.

Priviezol si autobusy so zabudovanými monitormi pre pozeranie filmov a nasadil podnákladové ceny.

Zatiaľ čo za cestu z Nitry do Bratislavy zákazníci do tej doby platili okolo 4,60 eura, RegioJet prišiel s lístkami za dve eurá.

Hlavné ťaháky RegioJetu v autobusoch: stewardky, roznáška bezplatných nápojov a monitory v sedadlách. Foto - RegioJet
Hlavné ťaháky RegioJetu v autobusoch: stewardky, roznáška bezplatných nápojov a monitory v sedadlách. Foto – RegioJet

Konkurencia musela reagovať. Napríklad Turancar znížil ceny jednorázových lístkov na štyri eurá. A začal ponúkať i krátkodobé spiatočné lístky za päť eur, alebo desaťdňové permanentky za dvadsať eur.

„Nižšie však ísť nemôžeme. Na rozdiel od RegioJetu nemáme možnosť jazdiť úmyselne pod nákladmi,“ tvrdí Turan.

Isté však je, že cenová vojna nepotrvá večne. I pre samotný RegioJet, za ktorým stojí veľká materská firma Student Agency, by bol totiž luxus dlhodobo svoje spoje dotovať.

„Keď sa počet spojov konkurencie zníži, pôjdu aspoň v niektorých časoch ceny zase hore,“ pripustil na jar Jančura.

Turancar je dnes hlavným konkurentom RegioJetu na trase medzi Bratislavou, Nitrou a Banskou Bystricou. Foto - Turancar
Turancar je dnes hlavným konkurentom RegioJetu na trase medzi Bratislavou, Nitrou a Banskou Bystricou. Foto – Turancar

Konkurenčný boj sa však časom môže rozšíriť na železnicu. Štát má totiž v pláne vypísať súťaž na prevádzkovanie rýchlikov medzi Banskou Bystricou a Bratislavou.

O tender za zaujíma nielen RegioJet, ale napríklad i nemecká Arriva.

Súkromní dopravcovia by na túto zanedbanú trať mohli priniesť moderné súpravy s WiFi či roznáškou teplých nápojov. Na ťahu je však stále ministerstvo dopravy, ktoré už niekoľko mesiacov otáľa s vyhlásením súťaže.

Košice – Bratislava

Vlani na jeseň sa Železničná spoločnosť Slovensko pripravovala na dve veľké skúšky. Ficova vláda rozhodla, že všetci študenti a dôchodcova budú mať nárok na bezplatnú dopravu štátnymi vlakmi.

Pre ZSSK to znamenalo, že bude musieť pridávať dodatočné vagóny a vypravovať desiatky nových spojov.

Do toho ich vôbec po prvýkrát v histórii čakal reálny konkurenčný boj. V polovici decembra vstúpil súkromný RegioJet na najdôležitejšiu slovenskú trať medzi Košicami a Bratislavou.

„Je to krásna trať, na ktorej sa dá jazdiť bez dotácií,“ pochvaľoval si Jančura.

A opakoval sa známy príbeh. RegioJet začal jazdiť za ceny, ktoré začínali na deviatich eurách – polovicu z toho, čo pýtala ZSSK. K tomu pridal známe roznášky bezplatných nápojov i dennej tlače.

ZSSK sa najprv pustila do otvoreného stretu. Vylepšila služby vo svojich vlakoch kategórie InterCity a po vzoru aerolínií zaviedla i pohyblivé ceny lístkov – pri včasnej rezervácii sa zákazník môže dostať na ceny porovnateľné s RegioJetom.

V novej triede 1 plus majú cestujúci k dispozícii trojchodové menu v cene lístka. Foto - ZSSK
V novej triede 1 plus majú cestujúci k dispozícii trojchodové menu v cene lístka. Foto – ZSSK

Po ôsmich mesiacoch však na body vyhráva RegioJet. Jeho vlaky majú väčšinu dní takmer stopercentú obsadenosť a ZSSK sa čiastočne stiahla – vlaky InterCity behom jari zredukovala na polovicu.

Na druhej strane, ani RegioJetu nejde všetko tak, ako si predstavoval.

Jeho vlaky mali napríklad častejšie meškanie než štátny konkurent, po marcovej kolízii dočasne odstavil reštauračné vozne a doteraz nesplnil ani jeden zo svojich veľkých sľubov – od marca avizoval, že bude nasadzovať nové vagóny so zabudovanými monitormi. Tie sa však na linke medzi Bratislavou a Košicami zatiaľ neobjavujú.

Zdroj: štatistiky ŽSR za február až máj. Grafika N
Zdroj: štatistiky ŽSR za február až máj. Grafika N

Majiteľ RegioJetu dnes navyše hrozí tým, že svoju linku možno od decembra ukončí. Vadí mu, že nemôže poskytovať stopercentné zľavy pre študentov a dôchodcov, aké poskytuje ZSSK vo svojich bežných rýchlikoch.

„Tieto skupiny bežne tvoria zhruba štyridsať percent cestujúcich vo vlakoch, s nami však dnes cestuje len zlomok. Pokiaľ ich nemáme šancu pritiahnuť, nemáme šancu byť ziskoví,“ tvrdí Jančura.

Bratislava – Viedeň

Autobusová spoločnosť Slovak Lines ohlásila behom leta novinku. Vo svojich spojoch z Bratislavy do Viedne ponúka limitovaný počet miest za jedno euro. A k tomu WiFi pripojenie, dennú tlač či občerstvenie.

S veľkou pravdepodobnosťou ide o predohru ďalšieho boja o zákazníka, ku ktorému sa tentokrát schyľuje na linke do Viedne a na letisko Schwechat.

Slovak Lines je v súčasnosti najväčším hráčom na tejto trase, ktorý cez deň premáva raz za hodinu. Jeho hlavným konkurentom je spoločnosť Blaguss, obaja dopravcovia jazdia za cenu okolo 7,50 eur (Slovak Lines má ešte poplatok za veľkú batožinu).

Okrem nich na linke premávajú slovenský Eurobus a rakúsky ÖBB-Postbus.

Slovak Lines jazdí do Viedne každú hodinu. Foto - Slovak Lines
Slovak Lines jazdí do Viedne každú hodinu. Foto – Slovak Lines

V najbližších týždňoch sa však aj na túto trasu chystá vstúpiť český RegioJet, ktorý tiež chce jazdiť niekoľkokrát denne.

Cenu lístkov ešte nezverejnil. Sľubuje zatiaľ len toľko, že bude mať „najvýhodnejšie podmienky“.

Trenčín – Praha

Trochu v tieni iných dopravcov zatiaľ zostáva veľká nemecká spoločnosť Arriva, ktorá doteraz na Slovensku prevádzkuje niekoľko autobusových liniek.

V najbližšej dobe sa však chystá vstúpiť aj na železnicu. Arriva si vytipovala železničnú trať medzi Trenčínom a Prahou cez Uherské Hradište, ktorú dnes nikto nejazdí. Zvažuje, že od budúceho roku by na nej vypravovala jedenkrát týždenne motorvý vlak.

Nemeckú motorovú jednotku radu 845 si už Arriva vyskúšala na niekoľkých tratiach v Česku. Foto - Wikipedia
Nemeckú motorovú jednotku radu 845 si už Arriva vyskúšala na niekoľkých tratiach v Česku. Foto – Wikipedia

Arriva dúfa, že by ním mohli jazdiť zvlášť študenti z Trenčína a okolia, ktorí študujú v Prahe. „Vlak by šiel v piatok podvečer z Prahy do Trenčína, späť by sa vracal v nedeľu podvečer,“ povedal nedávno serveru idnes.cz šéf českej pobočky Jiří Nálevka.

Medzi Trenčínom a Prahou dnes síce priame vlakové spojenie neexistuje, niekoľko krát denne ale operujú autobusy.

Význam novej železničnej linky by bol teda hlavne symbolický – pokiaľ by ju Arriva začala prevádzkovať, stala by sa po RegioJete a Leo Expresse tretím zahraničným dopravcom, ktorý by na slovenských železniciach jazdil na komerčné riziko.

Žilina – Praha

S expanziou zatiaľ nekončí ani RegioJet. Už teraz má vyhliadnutú novú cezhraničnú linku, tentokrát medzi Žilinou a Prahou.

Tá by na rozdiel od linky Praha – Košice neviedla severom cez Čadcu a Ostravu, ale išla by kratšou cestou cez Púchov. Dojazd by sa tak skrátil o zhruba hodinu.

„Táto linka ale pripadá do úvahy až od konca roku 2016,“ uvádza RegioJet.

Kam ďalej?

Svoje plány však majú aj ďalší súkromníci. Novú diaľkovú linku napríklad chystá autobusový Turancar, ktorý je jedným z najväčších slovenských dopravcov. „Áno, chystáme úplne novú linku, ale na podrobnosti si počkajte,“ hovorí šéf firmy Turan.

Naproti tomu železniční dopravcovia už majú možnosti obmedzené. Väčšina vlakovej dopravy na Slovensku je totiž dotovaná štátom a s výnimkou trasy Komárno – Bratislava ju na objednávku štátu zabezpečuje len ZSSK.

Priestor pre komerčné linky, kde by dopravcovia žili len z tržieb od zákazníkov, na Slovensku príliš nie je.

Niektorí z dopravcov ešte opatrne hovoria o možnosti jazdiť komerčne na trati Bratislava – Praha. Tá však má nevýhodu v tom, že jej výrazne konkuruje diaľnica.

Navyše železnica na tejto trati ani nevedie po optimálnej trase – zachádza na sever do Českej Třebovej, čo cestu vlakom predlžuje o desiatky minút.

Priebežne modernizuje i ZSSK, za posledné roky dostala desiatky klimatizovaných "Eurovlakov", ktoré hradila Európska komisia. Foto - ZSSK
Priebežne modernizuje i ZSSK, za posledné roky dostala desiatky klimatizovaných „Eurovlakov“, ktoré hradila Európska komisia. Foto – ZSSK

Ďalšiu expanziu súkromných dopravcov má preto v rukách ministerstvo dopravy, ktoré môže vyhlásiť súťaž na prevádzku niekoľkých svojich dotovaných liniek.

V ideálnom prípade by takéto súťaže vyhral dopravca, ktorý by ponúkol, že bude jazdiť za najnižšiu dotáciu a zároveň s najväčším komfortom pre zákazníka.

Napríklad české ministerstvo dopravy sa chystá otvoriť pre konkurenciu päť železničných tratí. Naproti tomu slovenské ministerstvo zatiaľ uvažuje len o súťaži na spomínanú trať Banská Bystrica – Bratislava, pričom termín jej vyhlásenia si necháva pre seba.

Prečítajte si knihu od Vladimíra Šnídla: Pravda a lož na Facebooku

Viac

Teraz najčítanejšie