Denník N

Jeden rodič mi raz vynadal za to, že ho jeho dieťa nútilo separovať odpad, hovorí učiteľ globálneho vzdelávania

Lukáš Vícen. Foto - archív L. V.
Lukáš Vícen. Foto – archív L. V.

Deti prekvapí, keď sa učiteľ spýta na ich názor. „Nevedia diskutovať, nemali to od koho odpozorovať. Ani my dospelí sa totiž navzájom nepočúvame a nerešpektujeme odlišné názory,“ vraví Lukáš Vícen.

Nezisková organizácia Človek v ohrození vydala príručku Globálne vzdelávanie v predmete geografia, ktorej autormi sú učiteľky a učitelia priamo z praxe. Deťom v nej originálnym spôsobom ukazujú, ako sú ich životy prepojené so životmi ľudí na druhej strane sveta.

„Geografia otvára otázku, ako sa vyrovnať s problémami dneška s ohľadom na budúcnosť planéty,“ opisuje jeden z autorov Lukáš Vícen. „Ak skončíme len pri memorovaní učiva, tak sme sa stali mníchmi, ktorí prepisujú staré knihy. Na globálnom vzdelávaní je však najkrajšie to, že deti prichádzajú so svojimi nápadmi, ako zlepšiť svet.“

V rozhovore sa dočítate:

  • aké zručnosti si osvoja deti prostredníctvom globálneho vzdelávania,
  • či by mal učiteľ rozoberať aj kontroverzné témy,
  • ako globálne vzdelávanie odhaľuje predsudky u žiakov aj učiteľov,
  • ako môže nesprávny výber fotografií posilniť v deťoch stereotypy,
  • čo by si malo školstvo zobrať z koronakrízy.

Aké nedostatky vnímate v súčasnej forme výučby geografie? Je ešte aj dnes predovšetkým o memorovaní mapy? 

Hlavný problém vidím v tom, že výučba je väčšinou chápaná spôsobom jeden, ktorý učí, a druhý, ktorý prijíma. Nie je to diskusia, skôr prezentovanie faktov a memorovanie či už mapy, alebo štatistických údajov. V geografii chýba hľadanie príčin javov a empatický pohľad na svet. Samozrejme, tvrdé dáta sú skvelá vec na úvod do problematiky, ale ak skončíme len pri ich memorovaní, tak sme sa stali mníchmi, ktorí prepisujú staré knihy.

Ako môže učiteľ nadchnúť deti pre matematiku a geografiu? 

Mal by byť autentický a úprimný. Nemal by vyžadovať od druhých viac ako od seba a neúspech alebo chybu by mal brať s nadhľadom a ako výzvu na zlepšenie.

Ako by malo vyzerať dnešné vzdelávanie detí?

Ako kontinuálny proces, v ktorom sa deti aj učitelia cítia v bezpečí, teda neboja sa pýtať, mýliť sa, ale aj prejavovať emócie.

V čom spočíva podstata globálneho vzdelávania? Komu môže prospieť?

Podstata globálneho vzdelávania spočíva v prepojenosti nás ľudí a sveta, v ktorom žijeme. Naše konanie ovplyvňuje nielen naše blízke okolie, ale aj zvyšok sveta. Preto ak sa rozprávame o tom, čo robíme pre zlepšenie alebo aspoň nezhoršenie sveta, priamo pomáhame sebe, ale aj ostatným ľuďom.

Globálne vzdelávanie nie je o poučovaní alebo kázaní, kto má čo robiť. Je o spoločnom hľadaní dôsledkov našich rozhodnutí a konaní či už v blízkej, alebo ďalekej budúcnosti. A ktovie, možno objavíme niečo, čo nám pomôže.

Ako sa teda globálne vzdelávanie líši od bežného pasívneho vyučovania?

Už to slovo „pasívne“

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Rozhovory

Školstvo

Slovensko

Teraz najčítanejšie