Denník N

25 kníh roka o novinároch, médiách a internete

V týždennom newslettri MediaBrífing pravidelne upozorňujeme na nové knihy o žurnalistike, novinároch, sociálnych médiách a internete, ktoré stoja za pozornosť. Dnes vyberáme niektoré z najzaujímavejších publikácií roka.

Knihy v slovenčine a češtine

Moravec Václav – Proměny novinářské etiky
Novinári musia vo svojej práci riešiť množstvo eticky sporných situácií. Populárny český moderátor a vysokoškolský pedagóg Václav Moravec sa tejto téme podrobne venuje vo svojej knihe, ktorú tento rok vydalo vydavateľstvo Academia.

Jessikka Aro – Putinovi trollové
Fínska novinárka prenikla do petrohradskej firmy na dezinformácie. Vo svojej knihe popísala, ako fungujú prokremeľskí trollovia, ako vznikajú propagandistické kampane na internete – a akým útokom musela čeliť, keď o tejto téme začala písať. Jej knihu vydal v českom preklade Deník N.

Terézia Rončáková a Zuzana Vandáková – Slovenčina v médiách (111 z najčastejších jazykových chýb v novinárskych textoch)
Chybám v novinových článkoch sa nedá úplne vyhnúť, niektorých jazykových prehreškov by sa však novinári mohli vyvarovať. Vysokoškolská učiteľka Terézia Rončáková a korektorka Zuzana Vandáková priblížili najčastejšie chyby vo svojej knihe. Využije ju každý, kto pracuje s textom.

Elias Canetti – Masa a moc
Ako stráca človek v dave zábrany a ako sa dá masa ovládať? Nositeľ Nobelovej ceny za literatúru Elias Canetti písal svoje kultové dielo Masa a moc viac ako dvadsať rokov, vyšlo ešte v roku 1960. Študenti žurnalistiky sa mohli s knihou stretnúť napríklad v českom preklade, tento rok ju vydalo vydavateľstvo Premedia aj v slovenčine. Stále sa k nej oplatí vrátiť.

Knihy v angličtine

Steven Levy – Facebook: The Inside Story
Každý rok vyjde niekoľko kníh o Facebooku, jeho vzniku a fungovaní. Z tých tohtoročných stojí za zmienku kniha novinára časopisu Wired Stevena Levyho. Šéf Facebooku Mark Zuckerberg mu poskytol viacero rozhovorov, navyše mal Levy aj bezprecedentný prístup k ďalším vysoko postaveným manažérom firmy. V knihe sa snaží popísať, prečo je dnes Facebook taký, aký je.

Sarah Frier – No Filter: The Inside Story Of Instagram
Reportérka Bloombergu Sarah Frierová vo svojej knihe zatiaľ zrejme najpodrobnejšie opísala príbeh sociálnej siete Instagram. Jej kniha získala cenu Business Book of the Year, ktorú udeľujú denník Financial Times a poradenská spoločnosť McKinsey.

Reed Hastings a Erin Meyer – No Rules Rules: Netflix And The Culture Of Reinvention
Spoločnosť Netflix začínala pred vyše 20 rokmi ako služba na požičiavanie DVD, dnes je najväčšou streamovacou platformou na svete. Spoluzakladateľ firmy Reed Hastings vo svojej knihe opisuje firemnú kultúru. Informácie zo zákulisia Netflixu zaručené, poriadna dávka firemnej propagandy tiež.

Alex Kantrowitz – Always Day One: How the Tech Titans Plan to Stay on Top Forever
„Day One“ je v spoločnosti Amazon označením stavu, keď sa firma správa ako startup a prichádza s inováciami. „Day Two“ už je situácia, keď podnik stagnuje, upadá a pomaly zaniká. Novinár Alex Kantrowitz vo svojej knihe píše, že digitálne giganty sa správajú, akoby boli stále v „prvom dni“. Skúma, ako sa stali tieto firmy takými mocnými a čo sa s tým dá robiť.

James Ball – The System: Who Owns the Internet, and How It Owns Us
Internet si mnohí ľudia predstavujú len ako abstraktnú sieť, britský novinár James Ball však opisuje, ako celá fyzická infraštruktúra za tým funguje a kto ju ovláda.

Ingrid a Joachim Wall – A Silenced Voice: The Life Of Journalist Kim Wall
Švédska novinárka Kim Wallová odišla v auguste 2017 na výlet ponorkou s vynálezcom Petrom Madsenom. Chcela o tomto konštruktérovi-samoukovi napísať článok. Z výpravy sa už nevrátila. Madsen bol o rok odsúdený na doživotie – novinárku mučil, zneužil, zavraždil, jej telo rozrezal a hodil do mora. Wallovej rodičia napísali knihu o svojej dcére, tento rok vyšla aj v angličtine.

Lisa Napoli – Up All Night: Ted Turner, CNN, And The Birth Of 24-Hour News
Novinárka Lisa Napoliová napísala knihu o vzniku spravodajskej televízie CNN. Je to zároveň portrét zakladateľa stanice Teda Turnera, ktorý zmenil fungovanie spravodajských televízií vo svete.

Brian Stelter – Hoax: Donald Trump, Fox News, And The Dangerous Distortion Of Truth
Novinár CNN Brian Stelter je milovníkom televízie a píše o nej prakticky od detstva. Vo svojej novej knihe podrobne popisuje, ako funguje americká stanica Fox News a aký má vzťah s Donaldom Trumpom. Americký prezident ju sleduje hodiny denne, svoje politické rozhodnutia opieral o to, čo videl v televízii, stanica Fox News zasa s oduševnením šírila jeho lži a útočila na jeho oponentov.

Rob Steen, Jed Novick, Huw Richards – Routledge Handbook of Sports Journalism
Športová žurnalistika stojí trochu na okraji záujmu mediálnych odborníkov. No pred pár týždňami o nej vyšla v Británii veľká kniha, ktorá sa nevenuje len histórii tohto odboru, ale aj jednotlivým formátom športovej žurnalistiky či aktuálnym témam, ako sú rasizmus, sexizmus či násilnosť niektorých (futbalových) fanúšikov.

Margaret Sullivan – Ghosting The News: Local Journalism And The Crisis Of American Democracy
V rokoch 2004 až 2015 zaniklo v USA 1800 tlačených novín. Od roku 2008 zaniklo každé piate spravodajské médium v Kanade. Každý tretí Brazílčan vraj žije v „news deserts“, teda v oblastiach, kde nevychádza žiadne lokálne spravodajské médium. Vplyvná americká novinárka Margaret Sullivanová vo svojej knihe opisuje, aké ničivé dôsledky pre demokraciu má vymieranie lokálnych médií.

Alan Rusbridger – News and How to Use It: What to Believe in a Fake News World
„Nič v živote nefunguje bez faktov. Spoločnosť, ktorá nemá jasno v tom, čo je pravda, nemôže fungovať. Bez faktov nemôže existovať vláda alebo zákon. Veda je ignorovaná. Dôvera sa vyparí.“ Bývalý šéfredaktor britského denníka Guardian napísal knižného sprievodcu dnešným svetom informácií.

Daniel Chandler and Rod Munday – A Dictionary of Media and Communication
Prvé vydanie oxfordského slovníka žurnalistiky vyšlo pred takmer desiatimi rokmi, tento rok vyšla už tretia verzia. Obsahuje 500 nových výrazov, ďalších 2000 bolo prepracovaných.

Nové knihy o dezinformáciách a propagande:

  • The Hype Machine – opisuje, ako sociálne médiá ovplyvňujú naše rozhodovanie, autorom je profesor MIT Sinan Aral.
  • How to Lose the Information War – analytička Nina Jankowiczová napísala o ruských hybridných hrozbách a o tom, ako na ne reagovať.
  • Retooling Politics – analyzuje, ako digitálne médiá menia politiku, autormi sú akademici Andreas Jungherr, Gonzalo Rivero a Daniel Gayo-Avello.
  • Deep Fakes – koho táto téma zaujíma, môže siahnuť po novej knihe komentátorky Niny Schickovej.
  • True or False – kniha čitateľom sľubuje, že im pomôže pri odhaľovaní falošných správ, autorkou je bývalá analytička CIA Cindy Otisová.
  • Fact over Fake – ak niekto hľadá aktuálnu knihu o kritickom myslení, médiách a politike, môže skúsiť najnovšiu knihu od Lindy Elderovej a Richarda Paula.
  • Manipulating the Masses – profesor žurnalistiky John Maxwell Hamilton napísal veľkú knihu o dejinách americkej propagandy.
  • Democracy for Sale – novinár Peter Geoghegan napísal knihu o britskej politike a o tom, ako dezinformácie poškodzujú demokraciu.
  • Verification Handbook – príručka, ktorá popisuje, ako odhaľovať dezinformácie a manipulácie, je dostupná zadarmo vo formáte PDF.

Pozrite si aj výbery kníh o médiách z rokov 20192018.

Prihláste sa na odber newslettra MediaBrífing a každý piatok dostanete súhrn všetkého, čo potrebujete vedieť o médiách a internete.

Knihy

Médiá

Rok 2020

Kultúra, Veda

Teraz najčítanejšie