Denník N

Nebojte sa mať ľúbostnú aféru, vyzývala zoznamka, ktorej hackeri ukradli dáta

Foto – TASR/AP
Foto – TASR/AP

Hackeri tento týždeň zverejnili záznamy o 37 miliónoch ľudí, ktorí využívali zoznamku zameranú na mimomanželský pomer.

Hovorí sa, že lož má krátke nohy, a v týchto dňoch sa o tom presvedčilo aj takmer 37 miliónov ľudí, ktorí využívali služby online zoznamky Ashley Madison.

Tá nespokojným partnerom ponúka možnosť nájsť si „bokovku“. „Život je krátky, zažite ľúbostnú aféru,“ vyzýva zoznamka, ktorá funguje v 53 krajinách sveta. Populárna je najmä v Spojených štátoch a Kanade, kde pôvodne vznikla.

Funguje to jednoducho – registrujete sa zdarma a potom (už za peniaze) hľadáte niekoho, s kým by ste mohli podviesť svojho partnera. Samozrejme, základom je diskrétnosť. Tú stránka svojim zákazníkom skutočne ponúkala. Až kým neprišli hackeri zo skupiny Impact Team. V polovici júla zverejnili hackeri výzvu, v ktorej od prevádzkovateľa zoznamky žiadali, aby službu zrušil.

„Ak naše požiadavky nesplníte, zverejníme všetky záznamy o vašich zákazníkoch. Profily, v ktorých hovoria o svojich tajných sexuálnych fantáziách, ich nahé fotky, konverzácie a bankové prevody, mená a adresy. Avid Life Media (spoločnosť vlastniaca zoznamku – pozn. red.) bude zodpovedná za podvedenie svojich zákazníkov a škodu obrovských rozsahov, ktorú zverejnenie spôsobí miliónom používateľov,“ vyhlásili 15. júla hackeri.

Aby ukázali, že neblufujú, zverejnili o pár dní neskôr záznamy dvoch zákazníkov. Pre milióny používateľov zoznamky sa ich tajné sny zmenili na nočnú moru. A tá sa splnila práve v týchto dňoch, keď Impact Team skutočne zverejnil záznamy o používateľoch. Vrátane tých, ktorí za zmazanie svojich účtov už predtým zoznamke zaplatili 19 dolárov.

Pánsky klub

Hackeri tvrdia, že ľuďom využívajúcim zoznamku robia v podstate priateľskú službu. Upozorňujú totiž, že zoznamka im celý čas klamala. Najskôr v tom, že zoznamovaciu službu vraj využíva zhruba rovnaký počet žien ako mužov, a tiež tak, že záznamy o nich spoločnosť nikdy úplne nezmazala. Ani vtedy, keď to zákazníkom sľubovala.

„Našli ste na zozname niekoho zo svojich známych? Potom nezabudnite, že ide o podvod s tisíckami falošných profilov žien. Je tu preto nádej, že váš muž sa síce prihlásil na celosvetovo najväčšiu zoznamku na nadviazanie mimomanželského pomeru, no k afére sa nikdy nedostal. Len sa o ňu snažil, ak vám na tom rozdiele vôbec záleží,“ napísali hackeri, keď minulý týždeň zverejnili osobné údaje používateľov.

Magazín Wired konštatuje, že obvinenia vyslovené hackermi sú zrejme pravdivé.

Podporujú ich aj dve analýzy „hacknutých“ údajov – podľa jednej z nich bolo na zoznamke zaregistrovaných 28 miliónov mužov, no len päť miliónov žien. Okrem toho sa objavili podozrenia, že zoznamka vytvárala falošné ženské účty. Denník Guardian hovorí o prípade, keď sa na uniknutom zozname objavila aj e-mailová adresa muža, na čo prišla jeho manželka. Muž obvinenia popieral a keď sa spolu pozreli na profil asociovaný s adresou, patril žene s vymyslenou fotkou.

„Už predtým som počula, že na zoznamke boli väčšinou len vymyslené ženské profily, a toto je dôkaz. Myslím si, že veľa e-mailových adries zneužili tak ako v prípade môjho manžela,“ napísala žena pre Guardian.

Zaplatili, aby ich vymazali, no aj tak sú na zozname

Ešte rušnejšie chvíle ako podvádzajúci partneri, ktorých mená a čísla kreditiek sa objavili na zozname, zrejme prežívajú právnici Avid Life Media, prevádzkovateľa zoznamky. V Kanade už spoločnosť žalujú za vznik ujmy vo výške 578 miliónov dolárov.

V Spojených štátoch zas jedna z bývalých používateliek zoznamky žiada 5 miliónov dolárov ako odškodnenie za to, že zoznamka úplne nevymazala jej záznamy, hoci za to spoločnosti zaplatila 19 dolárov. To bol poplatok za to, že Ashley Madison odstráni všetky dôkazy o tom, ako a načo zákazníci zoznamku využívali. Problémom bolo, že nevymazali údaje zákazníkov o tom, že tento poplatok uhradili.

„V databáze o poplatkoch vidíme všetkých používateľov, ktorí zaplatili 19 dolárov. Za rovnakú cenu neponúkala zoznamka žiadnu inú službu, takže je očividné, že išlo o bývalých aktívnych zákazníkov,“ povedal pre Wired hovorca spoločnosti Trustify, ktorá analyzovala uniknuté údaje. Avid Life Media sa však bráni, že zákazníkom sľubovali len zmazať záznamy o ich činnosti na zoznamke, nie to, že zmažú akékoľvek dôkazy, že ľudia stránku niekedy vyskúšali.

Už teraz je však jasné, že zoznamka prišla o to najcennejšie – dôveru svojich zákazníkov.

„Už to nie je odtlačok rúžu na košeli, čo nás prezradí. Je to o digitálnych odtlačkoch. A práve na tie sa chceme sústrediť – prehľadáme vašu históriu a vymažeme každú správu, ktorú ste kedy zaslali. Spravíme z vás duchov – ako keby ste tu nikdy neboli,“ vysvetľoval ešte tento rok pre Calgary Herald šéf zoznamky Noel Biderman.

No ako sa práve presvedčili milióny ľudí, ľúbostná aféra sa dá vyzradiť aj bez odtlačku rúžu.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Svet

Teraz najčítanejšie