Cezhraničný autobus v Tatrách: Poliaci zriadili dlho očakávaný spoj, no zabudli o tom povedať Slovákom

Zostáva už len zopár dní do konca pilotného obdobia prvej cezhraničnej autobusovej linky v Tatrách zriadenej regionálnou samosprávou Malopoľského vojvodstva v spolupráci so Žilinským krajom. Cezhraničná linka však môže teraz nečakane skončiť napriek svojmu úspechu a popularite.
Príčina je dosť zvláštna: poľskí úradníci zabudli o spustení linky informovať svojich slovenských partnerov. Na druhej strane úradníkov zo Žiliny ani nezaujímalo, ako dopadla ich spoločná práca z rokov 2017 – 2018 a iba po roku si všimli, že linka už dávno premáva.
Je to ďalší príklad bizarnej situácie spočívajúcej v nedostatku kontaktov medzi orgánmi Žilinského kraja a Malopoľského vojvodstva.
Silné cezhraničné vzťahy
Po trinástich rokoch od vstupu Slovenska a Poľska do schengenu sa aj vďaka podobnému jazyku a goralskej identite v oblasti Západných Tatier vytvorili silné cezhraničné vzťahy. Vyskytujú sa zmiešané manželstvá, niektorí obyvatelia Suchej Hory si postavili dom v poľskom Chochołówe, viacero Oravcov študuje a pracuje v Krakove.
Na odlet na dovolenku obyvatelia Oravy využívajú krakovské letisko, na ktoré sa však nevedia dostať verejnou dopravou, pretože takéto spojenia chýbajú.
Na druhej strane poľskí milovníci hôr obľubujú slovenské Tatry (vrátane Roháčov a Oravíc) a iné slovenské pohoria: Malú a Veľkú Fatru, Chočské vrchy, Nízke Tatry. Vždy však bol problém dostať sa na Slovensko verejnou dopravou a ľudia sa sťažovali, že ak vyjdú na kopec z jednej strany a zídu z vrchu dole inou cestou, nemajú sa ako vrátiť k východiskovému bodu.
V Alpách či medzi Bratislavou a Hainburgom sú cezhraničné lokálne spojenia samozrejmosťou.
Spolupráca z rokov 2017 a 2018
V roku 2017 sa vedenie Malopoľského vojvodstva rozhodlo začať prácu na systéme cezhraničných autobusových spojení so Žilinským a Prešovským krajom. Oslovené úrady v Žiline a Prešove s tým súhlasili a začali sa rokovania a konzultácie, ktoré však narazili na právne pochybnosti týkajúce sa toho, nakoľko samosprávne kraje majú kompetencie v lokálnych linkách vo verejnom záujme s cezhraničným dosahom.
„Medzinárodné autobusové linky nie sú v kompetencii ŽSK. V zmysle zákona č. 56/2012 o cestnej doprave vydáva licenciu na medzinárodné autobusové linky Ministerstvo dopravy SR,“ odpovedala nám riaditeľka odboru dopravy a komunikácie Žilinského kraja Gabriela Tisoňová.
Úplne iný postoj však na túto vec má ministerstvo dopravy. Ešte pred zmenou zákona ministerstvo tlmočilo, že aj vo vtedajšej legislatíve majú samosprávne kraje kompetencie v organizácii lokálnych spojov vo verejnom záujme, ktoré zasahujú na územie susedného štátu.
Ministerstvo vyšlo v ústrety krajským úradom v Žiline a Prešove a upresnilo znenie zákona o cestnej doprave. Novela zákona v tejto veci vstúpila do platnosti 1. apríla 2019. Medzitým sa ministerstvo obrátilo na protimonopolný úrad s otázkou, či môžu podľa platnej legislatívy samosprávne kraje organizovať verejnú autobusovú dopravu cez hranice.
„Nariadenie podľa nášho názoru nezakazuje uzavrieť zmluvy o službách vo verejnom záujme na medzinárodnú autobusovú dopravu,“ píše sa v oficiálnom stanovisku protimonopolného úradu.

Linka
Prvý pokus na zriadenie cezhraničných spojení bol v lete 2018. Rátalo sa vtedy s tým, že by Poliaci mali zriadiť cezhraničnú linku Zakopané – Suchá Hora a Žilinský kraj mal na ňu napojiť linku Suchá Hora – Roháče. Žilinský kraj svoju úlohu splnil a linku pripravil.
Malopoľské vojvodstvo však vtedy zlyhalo. Krakovskí úradníci si to uvedomovali, a keď sa v roku 2019 k tomuto projektu vrátili, financovali prevádzku celej linky Bukowina Tatrzańska – Dolný Kubín s tým, že je to dočasne riešenie do konca roku 2020.
Potom sa malo fungovanie cezhraničnej dopravy vyriešiť na základe nových dohôd medzi dvoma regiónmi. Nikto netušil, že celý rok 2020 sa úradníci zabudnú v tejto veci vzájomne kontaktovať, že príde covid a nakoniec si nikto ani nebude pamätať, kto koho urazil alebo zabudol ako prvý osloviť.
Úradníci sa pritom urážajú príliš často a majú problém jednoducho zavolať do Krakova alebo Žiliny. Problémom je aj napísať obyčajný mail bez toho, aby si nemuseli vždy posielať oficiálne listy s úradnou pečiatkou a čakať zopár týždňov na odpoveď.
Podpredseda Malopoľského vojvodstva Łukasz Smółka je na zriadenie tejto linky hrdý a poukazuje na to, že je to prvá situácia v histórii poľsko-slovenských vzťahov, keď poľská regionálna samospráva zriadila takéto cezhraničné spojenie.
„Už mnoho rokov sa hovorí o cezhraničných prepojeniach. Dnes vďaka podpore štátnej správy sa po ukončení výberového konania stretávame s dopravcom, aby sme podpísali zmluvu o poskytovaní služieb na tejto linke,“ povedal v októbri 2019 podpredseda Malopoľska Łukasz Smółka.
Podpora cestovného ruchu
Cezhraničné spojenie sa v roku 2020 osvedčilo, a to napriek obmedzeniam spojeným s pandémiou. Cez leto a skorú jeseň linku masovo využívali najmä poľskí turisti, ktorí vďaka nej navštevovali Roháče, Oravice, skanzen Zuberec, Oravský hrad a Veľký Choč.
Linku využívali aj Slováci na vnútroštátne cesty. Je to jediné priame spojenie Suchej Hory s Dolným Kubínom a jediný autobus, ktorým sa dá dostať z Oravíc do Roháčskej doliny.
Predtým tu Žilinský kraj nezriadil žiadnu linku a na 12-kilometrovom úseku Oravice – Zuberec nepremávalo vôbec nič. Ten istý problém stále existuje aj na iných úsekoch v Tatrách aj v Prešovskom kraji, nič nepremáva medzi Podbanským a Štrbským Plesom, chýbajú aj spojenia Žiarskej doliny s Roháčskou dolinou.
Linka však mala aj svojich tichých odporcov v podobe úradu mesta Zakopané. Kým ostatné samosprávy cezhraničné spojenia podporujú, úrad Zakopaného má svoju zvláštnu pozíciu.
Neoficiálne ako jediná lokálna samospráva na poľskej strane vníma Slovensko ako konkurenciu v cestovnom ruchu, a preto sa snaží obmedziť vzájomne vzťahy.
Obce Kościelisko, Čierny Dunajec, Bukowina Tatrzańska a Jablonka majú úplne iný postoj a sú spolupráci so Slovenskom pozitívne naklonené. Blízkosť medzi Poliakmi obľúbeného Slovenska vnímajú v Kościelisku a Bukowine ako prínos, vďaka ktorému vedia prilákať aj nových turistov, pre ktorých je dôležité mať možnosť navštevovať verejnou dopravou obe strany Tatier.
Oravský hrad, Oravice a skanzen Zuberec na dosah ruky a odskočenie si na jednodenný výlet z Kościeliska – aj takto vedú reklamu lokálne penzióny v poľských Tatrách. Na druhej strane v Zuberci a Suchej Hore vidia majitelia penziónov prínos v tom, že ich hostia môžu ísť na krátky výlet do Kościeliskej doliny a Zakopaného.
Región Západných Tatier už funguje ako jeden celok napriek hraniciam.
Vyzerá to tak, že po viacerých rokoch tlaku Malopoľské vojvodstvo a Žilinský kraj konečne zriadia očakávanú linku.
O budúcnosti cezhraničných spojení sa rozhodne na začiatku roka za predpokladu, že úradníci z Krakova a Žiliny sa konečne začnú normálne rozprávať – nielen pomocou úradných listov s dlhým čakaním na odpoveď. Zatiaľ na úrade v Krakove prebiehajú rokovania o nejakom dočasnom riešení, aby po 1. januári mohla linka ešte aspoň zopár týždňov fungovať.
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.