Denník N

Trumpovi radikáli úprimne veria, že chránia bielu rasu. Sú ukážkou zhubnej sily Facebooku, hovorí Alexandra Alvarová

Foto – TASR/AP
Foto – TASR/AP

Konšpiračné hnutie QAnon prinieslo fámu o celosvetovom sprisahaní pedofilov, čo je veľmi silný a emotívny motív, cez ktorý sa dajú ľahšie mobilizovať voliči.

Česká publicistka a bývalá politická marketérka Alexandra Alvarová sa dlhodobo venuje sociálnym sieťam a ich zneužívaniu na informačné operácie. V rozhovore opisuje:

  • v akom informačnom svete žijú Trumpovi radikáli;
  • čo priniesla konšpiračná teória QAnon;
  • ako marketéri využívajú psychologické profily voličov;
  • ako Facebook povzbudzuje používateľov, aby na seba útočili;
  • prečo nemožno od Zuckerberga očakávať, že Facebook zmení dobrovoľne.

K čomu podľa vás došlo tento týždeň v budove kongresu?

Do budovy kongresu prišiel rozhnevaný dav, ktorý si myslel, že je to paradoxne on, kto bojuje za demokraciu.

Prečo si to myslia?

Pretože dlhodobo konzumujú médiá, ktoré im hovorili, že prezidentské voľby boli zmanipulované. V dave sme mohli vidieť konkrétnych ľudí, ktorí veria zrejme aj tomu, že musia zastaviť svetové sprisahanie pedofilov, čo sú fámy, ktoré sa k ním dostávajú cez konšpiračnú teóriu QAnon. Keď sa na to pozriem z väčšieho nadhľadu, tak v tých udalostiach vidím dôsledok dvoch kríz, ktorým čelíme – epistemickej krízy a krízy vládnutia.

To, prosím, vysvetlite.

Epistemická kríza súvisí s tým, ako vnímame svet. A táto naša schopnosť bola zásadne narušená sociálnymi sieťami. Mnoho ľudí, ktorí informácie čerpajú zo sociálnych sietí, má o svete úplne iné predstavy, než je realita. Umelá inteligencia im zadržiava informácie, o ktoré nestoja, a ponúka im len tie, ktoré udržia ich pozornosť. V Amerike je populácia rozdelená na voličov demokratov a voličov republikánov, pričom medzi republikánmi je potrebné ešte rozlišovať tvrdé jadro Donalda Trumpa. A tieto skupiny sú uzatvorené do vlastných informačných vesmírov, medzi ktorými je stále menej prienikov.

A kríza vládnutia?

V prípade krízy vládnutia hovoríme o tom, že sa k moci dostávajú ľudia, ktorí sú totálne nekompetentní. Vyznačujú sa len tým, že vďaka prepracovaným marketingovým nástrojom a vďaka využívaniu „big data“ zo sociálnych sietí dokážu

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Donald Trump

Hoaxy a propaganda

Svet

Teraz najčítanejšie