Denník N

Ako vyzerá dobrý knižný dizajn?

Michal Tornyai: grafický dizajn magazínu Železničné vodojemy Slovenska, Čierne diery o.z., 2019. Zdroj: Slovenské centrum dizajnu, Andrej&Andrej.
Michal Tornyai: grafický dizajn magazínu Železničné vodojemy Slovenska, Čierne diery o.z., 2019. Zdroj: Slovenské centrum dizajnu, Andrej&Andrej.

Knižný dizajn, ktorý bol na Slovensku dlho podceňovaný, sa v posledných rokoch teší vysokej kvalitatívnej úrovni. Dokazuje to aj neustále sa rozširujúca zbierka novovydaných kníh a publikácií v Slovenskom múzeu dizajnu.

Čoraz viac vydavateľov si uvedomuje význam vizuálneho riešenia knižnej publikácie a čitatelia stupňujú svoje nároky nielen na obsah, ale aj na formu literárneho diela. Dobrý dizajn nielenže lepšie predáva a oslovuje cieľovú skupinu, ale pomocou typografie či formátu naznačuje obsah a zameranie konkrétnej knihy alebo celej edície. Kvalitne riešené zalomenie textu je navyše pre ľudské oko pri čítaní omnoho komfortnejšie než podpriemerná sadzba.

Vydavateľstvo ako klient

Tieto skutočnosti si už od začiatku svojej existencie uvedomuje napríklad vydavateľstvo Artforum. Vysokú úroveň knižného dizajnu si dlhodobo udržuje v spolupráci s najlepšími slovenskými grafickými dizajnérmi. V súčasnosti pravidelne oslovuje napríklad Máriu Rojko, Pavla Bálika, Janu Bálikovú, Petra Gálu a mnohých ďalších. Výsledkom sú mnohokrát minimalisticky riešené beletristické, historické, odborné či biografické publikácie s jasným vizuálnym odkazom, pri ktorých možno pociťovať dôveru vydavateľa v prácu dizajnéra.

Rovnako aj vydavateľstvo reportážnej literatúry Absynt si drží vysokú úroveň. Na dizajn svojej vlajkovej knižnej edície s názvom Prekliati reportéri oslovilo

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Knihy

Múzeum dizajnu

Kultúra

Teraz najčítanejšie