Denník N

Divadlá v čase lockdownu: Online predstavenia mali zmysel, ale už sa nevieme dočkať divákov

Fotografia z inscenácie Pred západom slnka v SND, za ktorú získal Martin Huba divadelné Dosky 2018 v kategórii najlepší mužský herecký výkon. Foto - TASR/Henrich Mišovič
Fotografia z inscenácie Pred západom slnka v SND, za ktorú získal Martin Huba divadelné Dosky 2018 v kategórii najlepší mužský herecký výkon. Foto – TASR/Henrich Mišovič

Najbližšie týždne sa zrejme divadlá neotvoria. Svoje najbližšie premiéry plánujú s nádejou po Veľkej noci, dovtedy robia, čo sa dá: skúšajú, rekonštruujú, robia podcasty – alebo hovoria s divákmi o očkovaní.

Na jeseň sa niektorým divadlám podarilo odohrať aspoň zopár repríz alebo uviesť odkladané premiéry pred divákmi, no bol to len krátky záblesk normálnosti v čase pandémie.

V súčasnej situácii je viac než zrejmé, že návšteva divadla je minimálne v najbližších týždňoch úplne nereálna. Čo to znamená pre divadlá? V akom režime fungujú a aké majú skúsenosti s online prenosmi? Má zmysel hrať pre kamery? Kedy by sa mohli uskutočniť prvé premiéry s divákmi?

Pýtali sme sa šéfky Činohry SND Miriam Kičiňovej, riaditeľa Mestského divadla Žilina Michala Vidana a zakladateľa nezávislého divadla DPM Šimona Ferstla.

Fotografia z júna 2020, keď SND znovu začalo hrávať predstavenia. Foto N – Vladimír Šimíček

SND online malo úspech

„Záujem o naše online prenosy ma veľmi milo prekvapil. V také dobré čísla som ani nedúfala,“ hovorí Miriam Kičiňová.

Na Polnočnú omšu Petra Karvaša, ktorú divadlo ponúklo v novembri, si prostredníctvom portálu Návštevník kúpilo lístok viac ako 900 divákov. Inscenácia Pred západom slnka prilákala 1100 ľudí, čo je niekoľkonásobne viac, ako by sa vošlo do sály Štúdia SND.

Živé prenosy nasadilo SND, aby trochu oživilo ponuku záznamov, ktoré boli dovtedy dostupné prostredníctvom youtubového kanála divadla. Podľa šéfky činohry mali viacero pozitív nielen pre súbor a diváci vnímali rozdiel, či sledujú záznam alebo živý prenos s možnými chybami a technickými nedokonalosťami. Prostredníctvom kamier SND dokonca odpremiérovalo aj inscenáciu Sova s Božidarou Turzonovovou.

„Pre hercov je to veľmi zvláštna situácia, keď hrajú pred prázdnym hľadiskom, lebo nedochádza k interakcii medzi javiskom a hľadiskom, no napriek tomu mali pre nás najmä tieto živé prenosy zmysel,“ hovorí Miriam Kičiňová.

Prostredníctvom portálu Návštevník ponúkajú online predstavenia aj v nasledujúcich týždňoch – medzi nimi napríklad Rivers of Babylon (20. 1.), Fanny a Alexander (29. 1.) či Mercedes Benz (19. 2.), ide však už len o záznamy.

Tomu zodpovedá aj cena – kým lístok na živé prenosy stál 10 eur, záznamy ponúka divadlo za 8 eur. „Snažili sme sa nastaviť sociálne priaznivú cenovú politiku, aby malo prístup ku kultúre čo najviac ľudí. Zároveň sme nechceli robiť prenosy úplne zadarmo, aby sme nevyvolávali mylný dojem, že kultúra je zadarmo,“ hovorí Kičiňová.

Aby boli prenosy kvalitné, divadlá potrebovali profesionálnu techniku. Foto – SND

Na tvorbu živých prenosov museli využiť techniku a externý štáb

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Divadlo a tanec

Kultúra

Teraz najčítanejšie