Je Netflix bublina? Prežije Hollywood? Kritik Kamil Fila o filmoch a zábavnom priemysle po pandémii

Foto - Tomáš Benedikovič
Foto – Tomáš Benedikovič

Čaká nás súmrak kinopriemyslu. Je naozaj možné, že v budúcnosti nevznikne nijaký Pán Prsteňov ani iné veľkofilmy, vraví Kamil Fila.

„Správa, že hollywoodske štúdio Warner Bros. tento rok všetky svoje chystané veľkofilmy uvedie pomocou internetovej platenej služby HBO, znamená definitívny zlom v dejinách filmového priemyslu. Ide o budúcnosť všetkých hollywoodskych filmov, a to nielen tých od Warner Bros. Končí sa určitý spôsob chodenia do kina. Raz a navždy sa menia naše kultúrne návyky,“ píše vo svojom komentári český kritik a šéfredaktor filmovej databázy Kinobox.cz Kamil Fila. V rozhovore o následkoch pandémie v zábavnom priemysle hovorí aj o tom:

• ako sa po sto rokoch zmení význam kina;
  • prečo môžu skončiť veľké blockbustery;
  • aká je budúcnosť Oscarov a Hollywoodu;
  • ako čeliť kultúrnej dominancii Netflixu.

Netflix ohlásil, že prekročil číslo dvesto miliónov predplatiteľov. Sú víťazom dnešnej krízy streamovacie služby?

Určite áno. V Európe sme to nezažili naplno, v USA sa však začiatok pandémie naplno kryl s nástupom služieb Disney+ a Amazon Prime Video. Víťazmi pandémie sú ony. Netflix rástol tiež, ale bol veľký už predtým. Disney+ navyše úplne mení spôsob, akým funguje Hollywood. Prvýkrát je tu veľké hollywoodske štúdio, ktoré vlastní službu typu VOD (video-on-demand umožňuje divákom streamovať audiovizuálne diela z videotéky – pozn. red.), a má z nej sto percent tržieb, o ktoré sa nemusí s nikým iným deliť. To tu nikdy predtým nebolo.

Ako zmení pandémia filmový priemysel? Veríte predpovediam, že to bude rovnako dramatický zlom, ako bol prechod od nemého filmu k zvuku alebo nástup televízie?

Bude to bod zlomu, o tom niet sporu. Pre filmový priemysel nie je pandémia chrípočka, ktorú stačí prechodiť. Celý segment bude musieť prísť s odlišným modelom. Je pritom omnoho menší a krehkejší, než sa zvonku javí. Aj najväčšie hollywoodske štúdia patria väčším konzorciám, ktoré nevyrábajú filmy, ale niečo iné, napríklad hnojivá či elektroniku. Ľudia si myslia, že filmy sú megabiznis, lebo sú na očiach, reálne to však megabiznis nie je.

Najviac ohrozené pandémiou sú kiná. Pesimisti hovoria o zániku kina, ako sme ho približne sto rokov poznali. Smrť kina je pritom taký evergreen – vravelo sa o nej v minulosti vždy, keď bola na obzore zmena. Kiná však doteraz vždy prežili, na nástup televízie či internetu sa vedeli adaptovať. Prečo by nemali zvládnuť koronakrízu?

Uvidíme o dva roky, ale kiná dnešnú krízu prežiť vôbec nemusia. Hovoríme o veľkých reťazcoch s drahými nájmami, ktorých biznis stojí na predaji občerstvenia. Bez predaja pukancov a nápojov nie je prevádzka veľkých kín rentabilná. Malé jednosálové kiná sú v trochu lepšej situácii, ale je ich menšina. Aj keby fungovali všetky, nezachránia situáciu, v ktorej je svetový kinobiznis. A ten momentálne ide na päťdesiat percent svojho výkonu.

Čo to môže spôsobiť?

Môže sa stať, že

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.