Denník N

Logo MediabrífingMediaBrífing: Zuckerberg roky zarába aj na šírení dezinformácií, teraz mu jedna robí problémy

MediaBrífing je týždňový newsletter o médiách a internete, ktorý odoberá už viac ako 6000 ľudí. Prihláste sa na odber aj vy a pošleme vám ho každý piatok. Dnes sa okrem iného dočítate:

  • Aké nepravdy sa šírili okolo služby WhatsApp.
  • Tento rok by sa mala zvýšiť ochrana slovenských novinárov.
  • Facebook zrušil ďalšiu stránku časopisu Zem a vek.
  • Česká O2 vyskúšala, ako funguje reklama na TikToku.
Mark Zuckerberg. Foto – TASR/AP, Pixabay

Facebook roky zarába aj na šírení a popularite dezinformácií, profituje na nepravdivých politických reklamách a vlažne rieši pokusy o zneužitie sociálnej siete podvodníkmi a propagandistami.

Podobne je na tom aj četovacia služba WhatsApp, ktorú Facebook vlastní. Vo viacerých krajinách bol WhatsApp zneužitý na rôzne dezinformačné kampane, ktoré viedli až k zabíjaniu. Teraz má WhatsApp sám problém s dezinformáciami, ktoré od neho odvádzajú používateľov, všíma si web Buzzfeed.

Tento mesiac začala spoločnosť upozorňovať používateľov, že sa menia podmienky používania a ochrany súkromia. Po novom vraj WhatsApp zdieľal niektoré dáta s Facebookom.

Časť používateľov sa začala búriť a varovať ostatných, aby nové podmienky neschválili. Po pár dňoch sa téma nafúkla – niektorí ľudia si mysleli, že ich správy na WhatsAppe už nie sú v bezpečí a Facebook im ich bude čítať.

Pravda bola iná

Prirodzene, nebola to pravda. Správy na WhatsAppe sú naďalej šifrované a Facebook ich obsah nevie rozlúštiť. Čo si píšu ľudia s rodinou, priateľmi či kolegami, teda Facebook nevyužije na lepšie cielenie reklám – a už vôbec to nebude cenzurované alebo zneužité na právne prenasledovanie, ako sa v niektorých kruhoch konšpirovalo.

Zmena pravidiel sa týka len komunikácie s inými firmami a podnikateľmi cez platformu WhatsApp Business, nie súkromných konverzácií. Navyše pre používateľov z EÚ sa podmienky tak zásadne nemenili, keďže ich chránia prísnejšie európske pravidlá ochrany osobných údajov (áno, to démonizované GDPR).

Nepresné informácie vyvolali morálnu paniku, ľudia sa začali pýtať, či je ešte bezpečné používať WhatsApp, a hlavní konkurenti z toho profitovali. Služba Telegram informovala, že za tri dni získala 25 miliónov nových používateľov a celkovo v januári neoficiálne až 90 miliónov, má teda vraj už viac ako 500 miliónov aktívnych používateľov.

Obrovský záujem zaznamenala aj aplikácia Signal, čo spôsobilo, že bola preťažená a chvíľami nedostupná. „Pridávali sme nové servery a zvyšovali kapacitu rekordným tempom každý deň v tomto týždni, no dnešok prekonal aj naše najoptimistickejšie projekcie. Milióny a milióny nových používateľov vysielajú signál, že na súkromí záleží,“ informovala firma minulý piatok.

Facebook bojuje proti dezinformáciám

WhatsApp musel reagovať. Zmeny zrozumiteľnejšie vysvetľoval na svojej facebookovej stránke (32 miliónov fanúšikov) aj na Twitteri (3,2 milióna followerov). Zverejnil článok a infografiku na blogu a preložil ich do mnohých jazykov. Schválne, kedy naposledy ste videli oficiálnu infografiku Facebooku/WhatsAppu v slovenčine? Za posledné roky by sa také prípady dali spočítať na prstoch jednej ruky.

Situáciu vysvetľoval v rozhovoroch aj na sociálnych sieťach šéf WhatsAppu Will Cathcart, pomáhal aj šéf Instagramu Adam Mosseri. Zaujímavosťou bolo, že sa k téme na svojom účte nevyjadril riaditeľ Facebooku Mark Zuckerberg. Zrejme PR tím správne vyhodnotil, že Zuckerberg nie je práve najdôveryhodnejšia osoba, ktorá by mala hovoriť o ochrane osobných údajov. Najmä v situácii, keď na WhatsApp toxicky vplýva hlavne jedna skutočnosť, a to, že je spojený s Facebookom.

WhatsApp si v boji proti dezinformáciám kúpil tiež inzerciu vo veľkých indických novinách, a to aj celostranovú na titulkách. Tamojší trh je totiž pre službu najdôležitejší, má tam stovky miliónov používateľov (v roku 2019 to bolo 340 miliónov).

Zdroj – Twitter/@DamniKain

WhatsApp sa nakoniec rozhodol, že zmenu podmienok používania odloží o

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Facebook

Hoaxy a propaganda

Logo MediabrífingMediaBrífing

MediaBrífing sumarizuje dianie v médiách a na internete. Pripravuje ho Filip Struhárik. Prihláste sa na odber a dostávajte ho každý piatok mailom.

Komentáre, Slovensko, Svet

Teraz najčítanejšie