Denník N

Prvý robot sa narodil pred sto rokmi v Prahe

Karel Čapek a japonský robot Asimo pri jeho buste v pražskom Národnom múzeu. Foto - TASR
Karel Čapek a japonský robot Asimo pri jeho buste v pražskom Národnom múzeu. Foto – TASR

V júni 1920 sa Karel Čapek zúčastnil na sokolskom stretnutí na pražskej Letnej. Táto akcia ukázala kolektívne cvičenie tisícok ľudí, ktorí sa pohybovali unisono podľa pokynov a hudby. Pri cvičení žien novinár a spisovateľ obdivoval ich ladnosť, špeciálne sa rozplýval nad „ľahučkým krokom útlučkých nôžok“. Úplne iné pocity mal z cvičiacich mužov: „Dojem je nepomerne mechanickejší; jedinec mizne ešte viac pod ťarchou masy, ale nestáva sa hračkou; pripomína vojaka.“

Takýto zážitok len ťažko mohol neprepísať do stránok svojho vznikajúceho diela R.U.R. Šíky pochodujúcich cvičencov pripomínajú robotov valiacich sa k bašte posledných zástupcov ľudskej rasy. Čapek svoju drámu dokončil koncom roku 1920. Tento rok je uvedený na jej prvom knižnom vydaní, ale s predajom sa čakalo až na divadelnú premiéru začiatkom nasledujúceho roka.

S premiérou to však bolo trochu zamotané. Dohoda bola, že hru ako prvé uvedie Národné divadlo v Prahe 2. januára 1921 a potom ju predstavia ďalšie scény. Pražská premiéra sa však posunula na 25. január a ostatné divadlá o tom dostali písomnú správu. Klicperovo divadlo v Hradci Králové ju však uviedlo v pôvodnom termíne, údajne preto, lebo list o zmene dátumu nedostali. Existuje však aj verzia výkladu, že sa len vyhovárali, aby mohla byť svetová premiéra u nich. V každom prípade, 25. január 1921 sa uvádza ako dátum skutočnej svetovej premiéry, počas ktorej sa prvýkrát objavilo slovo „robot“.

Nič nebolo ponechané náhode. Návrhy scén nakreslil výnimočný scénograf a architekt Bedřich Feuerstein, kostýmy navrhol autorov brat, výtvarník Josef Čapek. Režiséra hry Vojta Nováka si údajne vybral sám Karel Čapek.

Scénický návrh tretieho dejstva pre premiéru hry od Bedřicha Feuersteina. Reprofoto – archív Národního divadla Praha

Kritici prijali dielo kladne. Niektorí síce Čapkovi vyčítali, že hra je málo česká a tradičná, že je príliš kozmopolitná. To však bola zároveň jej exportná výhoda. Stala sa svetovo najúspešnejšou hrou českého autora v 20. storočí. Už za prvé dva roky od premiéry ju uviedli divadlá v Aachene, Krakove, Belehrade, New Yorku, Londýne, Viedni a v Zürichu, v roku 1924 v Paríži, Tokiu a v ďalších mestách po celom svete.

Sci-fi o klonovaní

Dráma R.U.R. je dodnes čítavá a silná. To nie je fráza, schválne si otvorte ľubovoľné vydanie a začítajte sa do

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Divadlo

Kultúra

Teraz najčítanejšie