Denník N

Dobrí učitelia si zaslúžia sabatikal a plat 1 400 eur, hovorí najlepšia učiteľka Slovenska Iveta Barková

Iveta Barková. Zdroj - Komenského inštitút
Iveta Barková. Zdroj – Komenského inštitút

Iveta Barková je riaditeľkou Súkromnej základnej školy v Senci a získala ocenenie Učiteľka Slovenska, ktoré organizuje Komenského inštitút. Roky pracovala na štátnych školách, až zistila, aké ťažké to má aktívny učiteľ na škole, kde ho ostatní kolegovia môžu brať ako hrozbu.

Päť rokov pracovala mimo školstva a bol to pre ňu dôležitý zážitok. Teraz by pre ňu ako riaditeľku malo zmysel, ak by učiteľom po desiatich rokoch škola zaplatila niekoľkomesačné platené voľno.

V rozhovore Učiteľka Slovenska hovorí:

  • ako by si učitelia mohli šetriť vo fonde na sabatikal,
  • prečo to má aktívny učiteľ ťažké na škole, kde ho ostatní nechcú,
  • ako vyzerala jej najlepšia hodina dejepisu o holokauste.

Študovali ste moderné dejiny 19. a 20. storočia na Stredoeurópskej univerzite v Budapešti. Prečo by človek s takou dobrou školou išiel učiť dejepis na základnú školu?

Občas o sebe hovorím, že som Sorosovo dieťa. Samozrejme, po skončení štúdia som mala veľa ponúk na štúdium na zahraničných univerzitách – v USA aj v Británii. V tom čase som však bola už vydatá a rozhodla som sa ostať na Slovensku. Vždy som chcela byť učiteľkou. Navyše, záverečnú prácu som písala o postavení žien v slovenskom národnom obrodení, a tým pádom som mala hneď ponuky študovať „gender studies“. To ma nelákalo, bavili ma viac moderné dejiny. Nakoniec som zvolila manželstvo a rodinu.

Pracovali ste päť rokov mimo školstva. Kde?

Bola to výborná skúsenosť. Ak by som mala otvárať dôležité témy v školstve, jednou z nich by bolo zváženie sabatikalu pre učiteľov. Po asi desiatich rokoch praxe na gymnáziu som odišla s manželom do Prahy, kde dostal pracovnú ponuku. Po chvíli som si našla prácu v zahraničnej hudobnej agentúre. Päť rokov som bola mimo školstva a bolo to pre mňa zadosťučinenie aj povzbudenie.

Prečo?

Keď som dostala svoju prvú výplatu a porovnala som si ju so svojou školskou výplatou po deviatich rokoch praxe ako stredoškolská učiteľka, bol to obrovský rozdiel. Pričom moje pracovné nasadenie bolo úplne rovnaké. Navyše mi dodalo sebavedomie fakt, že som nemala problém ako učiteľka zrazu prejsť do inej sféry. Keď učiteľ zostane celý život len v škole, len na jednej stoličke, časom môže ostať zaseknutý v nejakých limitoch. Keď máte skúsenosť z iných firiem, zistíte, že viete aj uspieť. Vyskúšate si inú polohu – nielen učiteľa, ktorý je autoritou a má pred sebou žiakov.

Prečo môže byť pre učiteľa dobrá skúsenosť, ak by si na chvíľu vyskúšal byť mimo školstva?

Po niekoľkých rokoch praxe prichádza vnútorná kríza, u niekoho až vyhorenie. Je dobré, ak si oddýchnete od školského prostredia a čas využijete na svoj rozvoj. Priznám sa, že na našej škole som už prepočítavala, koľko by nás stál sabatikal pre učiteľov.

Čo vám vyšlo?

Ak by sme mesačne učiteľom odkladali z platu päť percent na fond pre sabatikal,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Rozhovory

Školstvo

Slovensko

Teraz najčítanejšie