Denník N

Logo MediabrífingMediaBrífing: Facebook nekoná ani pri vyhrážkach smrťou a situácia sa zhoršuje

Riaditeľ Facebooku Mark Zuckerberg. Foto – AP
Riaditeľ Facebooku Mark Zuckerberg. Foto – AP

Dobrý deň, MediaBrífing je newsletter o médiách a internete. Prihláste sa na odber a pošleme vám ho každý piatok. Dnes sa okrem iného dočítate:

  • Aký problém má Facebook s nenávistným obsahom.
  • Ministerka spravodlivosti chce postihovať dezinformácie.
  • Konzervatívne názory nie sú na sociálnych sieťach penalizované.
  • Vzťahy medzi Indiou a Twitterom sa vyostrujú.

Začnime grafom, ktorý sa pred týždňom do MediaBrífingu nezmestil:

Vo štvrtom štvrťroku 2015 zarobil Facebook na jednom používateľovi v Európe v priemere 4,6 dolára, od októbra do decembra 2020 to bolo už takmer 17 dolárov. Keďže v Európe má Facebook 419 miliónov používateľov, za tri mesiace to firme prinieslo zhruba 7 miliárd. Do tejto sumy nie sú zahrnuté ďalšie príjmy z aplikácií Instagram, Messenger či WhatsApp.

Európania sú pre sociálnu sieť druhí najcennejší používatelia, z priemerného Američana má firma za štvrťrok až 53 dolárov.

Facebook patrí medzi spoločnosti, pri ktorých sa čoraz viac otvárajú nožnice medzi príjmami firmy a spokojnosťou jej používateľov. Ukazuje to aj aktuálny prípad, na ktorý tento týždeň upozornil Denník N – z desiatok nebezpečných vyhrážok a násilných komentárov, na ktoré sme upozornili, odstránila sociálna sieť len jednu jedinú vyhrážku.

Online teda zostali napríklad vyhrážky zastrelením na adresu politikov, odborníkov, novinárov, Rómov či migrantov. Firma bola schopná konať až po tom, čo sme jej poslali novinárske otázky so zoznamom všetkých problematických komentárov.

Nebol to ojedinelý prípad. „Naša skúsenosť sa výrazne zhoršuje z mesiaca na mesiac od marca 2020,“ reagovala Andrea Cox z občianskeho združenia DigiQ. Združenie sa od roku 2017 zapája do európskych monitoringov odstraňovania nenávistných prejavov.

Výsledok: V rámci letnej analýzy bol Facebook upozornený na 307 nenávistných príspevkov, 111 z nich administrátori vôbec nehodnotili a zmazali len 139 príspevkov (45 % z nahlásených).

Ďalší monitoring sa realizoval v novembri a decembri 2020. Oficiálne výsledky ešte neboli zverejnené, no už je známe, že čísla budú ešte horšie. Dôvodom je aj koronakríza, v dôsledku ktorej sú viacerí admini Facebooku doma.

Pravdou je, že výsledky na Slovensku dopadli lepšie ako v ostatných skúmaných krajinách a že Facebook má vo všeobecnosti lepšie výsledky ako ostatné sociálne siete. Jeho schopnosť reagovať na nahlásené príspevky je však stále nedostatočná.

Facebook vraví, že stačí nahlásiť príspevok raz, aby bol odstránený. Ako je možné, že viac ako tretina nahlásení nie je vôbec preverená?

Odpoveď je jednoduchá:

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Facebook

Logo MediabrífingMediaBrífing

MediaBrífing sumarizuje dianie v médiách a na internete. Pripravuje ho Filip Struhárik. Prihláste sa na odber a dostávajte ho každý piatok mailom.

Komentáre, Slovensko

Teraz najčítanejšie