Denník N

Veľká zmena v konkurzoch v Bratislave, kandidátov majú hodnotiť ľudia

Primátor Ivo Nesrovnal dostane od vlády peniaze na opravu ciest. Foto N - Tomáš Benedikovič
Primátor Ivo Nesrovnal dostane od vlády peniaze na opravu ciest. Foto N – Tomáš Benedikovič

Na konkurzy v bratislavských mestských podnikoch prvýkrát dozerá Transparency International Slovensko. Vyzvala ľudí, aby im povedali, čo vedia o kandidátoch. Rozhodne však komisia a mestskí poslanci.

Mestské podniky v Bratislave, ktoré spravujú miliónové majetky, čakajú výrazné zmeny. Politických nominantov v ich vedení majú nahradiť odborníci. Tak to aspoň sľúbilo nové vedenie hlavného mesta. Na personálne konkurzy v samospráve má navyše prvýkrát dozerať nezávislá mimovládka.

Magistrát už spolupracuje s Transparency International Slovensko, ktorá po skončení konkurzov pripraví hodnotenie. V budúcich konkurzoch to má pomôcť aj ďalším samosprávam.

Transparency International Slovensko vyzvala na svojom Facebooku ľudí, aby kandidátov zhodnotili či upozornili na ich nevhodnosť. „Požiadali sme občanov, aby nám poslali podnety, ak majú väčšiu dôveru voči TIS ako voči magistrátu alebo poslancom,“ vraví právnik z Transparency Pavel Nechala.

Uchádzačov počas výberu komentovať nechcú, no podľa Nechalu zatiaľ nedostali závažnejšie informácie, ktoré doteraz neboli zverejnené.

Výberová komisia má počet kandidátov zúžiť, úspešnejší potom predstúpia pred verejnosť a novinárov, aby obhájili svoje plány a skúsenosti. Nechala hovorí, že magistrát má objednať u niektorej z forenzných agentúr preverenie kandidátov, teda napríklad ich spoľahlivosť, kontakty či závislosti. Víťaza bude koncom septembra ešte schvaľovať zastupiteľstvo.

Kandidujú aj politickí nominanti

Šancu dostanú opäť aj niekoľkí súčasní šéfovia mestských podnikov, teda politickí nominanti, ktorí za sebou majú už viaceré kauzy.

O funkciu znovu bojuje aj riaditeľ dopravného podniku Ľubomír Belfi (nominant Smeru), ktorý má napríklad za sebou miliónový tender na trolejbusy, ktorý Európska komisia označila za netransparentný a diskriminačný. Mestský podnik v súťaži zvýhodnil trolejbusy Škoda Electric/SOR. Druhú z firiem čiastočne vlastní J&T, pre ktorú Belfi v minulosti viedol televíziu TA3. Súťaž musel dopravný podnik opakovať, aj tak vyhrali vozy Škoda/SOR.

Do konkurzu sa prihlásili aj kandidáti, ktorí v minulosti pracovali pre J&T či Škodu. Bývalý riaditeľ DPB Róbert Kadnár nastúpil do vedenia podniku z pozície v Škodovke, kde sa venoval napríklad marketingu a komunikácii s verejnou a štátnou správou.

Nechala z Transparency International hovorí, že pri kandidátoch bude komisia skúmať nielen ich doterajšie skúsenosti, ale aj väzby na ľudí, naviazanie na možných dodávateľov služieb pre podniky a riziko konfliktu záujmov.

O bratislavské vodárne má zase záujem bývalý pracovník BVS a súčasný zamestnanec jej dcérskej spoločnosti Infra Services. V nej má podľa miestnych politikov vplyv podnikateľ Ivan Kmotrík, napísal v roku 2012 denník SME. Kmotrík to vtedy poprel.

V predstavenstve BVS aj Infra Services je v súčasnosti František Sobota, ktorý v minulosti podnikal v Kmotríkovej firme Grafobal Group development.

Kmotrík môže získať vo vodárňach priamy vplyv ako akcionár. Mesto Skalica mu totiž odsúhlasilo odpredaj svojho podielu vo vodárňach. Nateraz však môžu akcie vlastniť iba mestá a obce, a obchod tak môžu zablokovať.

Aj noví šéfovia pohrebníctva či zoo

Zmeny čakajú aj menšie príspevkové organizácie mesta, no nie všetky. Nových šéfov vyberajú pohrebníctvu Marianum, STARZu, ktorý spravuje mestské športoviská, či Zoo Bratislava.

Súčasné vedenie, naopak, zostane aj ďalej v mestskej galérii, múzeu či u mestských pamiatkarov. Magistrát tvrdí, že sú to vysoko špecializované útvary, ktoré vedú odborníci, a v súčasnosti ich netreba vymeniť.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Slovensko

Teraz najčítanejšie