Denník N

Skrytá v textile

Dizajnérka Viera Líčeníková-Škrabalová. Zdroj - Slovenské múzeum dizajnu
Dizajnérka Viera Líčeníková-Škrabalová. Zdroj – Slovenské múzeum dizajnu

Viera Líčeníková-Škrabalová pripravila v 60. a 70. rokoch množstvo návrhov na koberce, prestierania, obrusy aj textilnú metráž. Je jednou z mála dizajnérok, ktorých práca nezanikla v anonymite.

20. storočie ponúka výrazne menej príbehov žien – dizajnérok ako mužov. „Návrhárky“ pracovali najmä v anonymite priemyselného závodu, dnes len s minimom zachovaných dokladov produkcie. Niektoré z nich, dizajnérky – výtvarníčky, pracovali v slobodnom povolaní, napríklad pod záštitou Zväzu slovenských výtvarných umelcov. Aj tu sú dochované diela nepočetné.

Treba pripomenúť, že pre veľkú časť žien, ktoré dospievali koncom 2. svetovej vojny a uplatnili sa neskôr v oblasti dizajnu, bolo ešte vysokoškolské štúdium dosť nereálne. Unikátnou zbierkou je preto pozostalosť Viery Líčeníkovej-Škrabalovej (1925 – 2007), ktorá obsahuje viac než stovku návrhov, fotografií, realizovaných prác, kníh a dobových katalógov, ale aj osobnej korešpondencie. Pochádzajú z obdobia 50. až 80. rokov minulého storočia. Dnes sú súčasťou zbierky Slovenského múzea dizajnu.

Textilná metráž, 60. roky. Zdroj – Slovenské múzeum dizajnu

Premárnená šanca na štúdium

Viera Líčeníková študovala na Škole umeleckých remesiel v Brne (1942 – 1946). V roku 1946 ešte nastúpila do štvrtého ročníka na Modeschule der Stadt Wien. Keď ju v ďalšom roku prijali na oddelenie divadelného výtvarníctva na Hochschule für angewandte Kunst vo Viedni, po februárovom prevrate

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Múzeum dizajnu

Kultúra

Teraz najčítanejšie