Denník N

Na škodovkách už nejazdíme, ale myslenie z ich čias prežíva dodnes, hovorí umelec Roman Ondak

SK Parking 2001/2021 pred bratislavskou Kunsthalle. Foto - KHB/Martin Marenčin
SK Parking 2001/2021 pred bratislavskou Kunsthalle. Foto – KHB/Martin Marenčin

V roku 2001 sa konala vo viedenskej galérii Secession výstava mapujúca umenie východnej Európy. Kurátorka Kathrin Rhomberg ju nazvala výstižne: Ausgeträumt… (Dosnívané…). Medzi oslovenými autormi bol aj Roman Ondak, ktorý do Viedne s pomocou kamarátov priviezol sedem starých československých škodoviek a na dva mesiace ich počas trvania výstavy zaparkoval za galériou. „Mali tam pôsobiť ako rušiaci prvok, čo sa aj stalo,“ spomína autor.

Dielo SK Parking teraz vďaka bratislavskej Kunsthalle a kurátorke Lýdii Pribišovej opäť ožilo. ROMAN ONDAK sa medzitým stal jedným z najvýraznejších svetových umelcov, ktorého diela vlastnia prestížne galérie po celom svete. V rozhovore hovorí:

  • aký odkaz môže mať sedem starých škodoviek dnes;
  • ako prebiehala kúpa jeho diela Time Capsule/Časová kapsula do zbierky Slovenskej národnej galérie Tatra bankou
  • a prečo si myslí, že pandémia je šanca na zmenu.

Ako k tomu prišlo, že ste sa rozhodli reinštalovať SK Parking?

Bol to podnet od Lýdie. Bol som presvedčený, že to dielo bolo časovo a priestorovo ukotvené v roku 2001, keď sme ho zrealizovali vo Viedni. Vychádzalo z viacerých okolností tých čias. Bolo to dekádu po otvorení hraníc, a teda v čase, keď sa už predstavy o vymazaní mentálnych hraníc medzi nami a nimi rúcali.

Začiatkom 90. rokov sme pociťovali eufóriu, no potom prišlo vytriezvenie. Za hranicami sme neboli až takí vítaní, ako sme si predstavovali, a to nehovorím s pocitom krivdy. Bol to skrátka fakt. Keď človek prišiel do Rakúska, pozerali sa na nás cez prsty.

Preto sa mi zdalo, že keď premiestnim škodovky, ktorých boli u nás plné ulice, na parkovisko za galériou vo Viedni, bude to zodpovedať tomuto pocitu. Ľudia, čo chodili okolo, si možno mysleli, že nejakí robotníci z Východu tam niečo opravujú.

SK Parking, 2001, Secession, Viedeň. Foto – archív R. O.

Našli ste teraz nejaký nový dôvod, prečo by to dnes mohlo opäť fungovať?

Lýdia ho našla. Poukázala na to, že toto dielo môže vyjadrovať aj čosi iné než geopolitický kontext, ktorý to malo pred dvadsiatimi rokmi. Škodovky boli vtedy vo Viedni stelesnením toho, ako odlišne sa paralelne vyvíjali ekonomiky dvoch susediacich krajín. Na parkovisku za galériou mali pôsobiť ako rušiaci prvok, čo sa aj stalo.

Dnes môžu vyjadrovať našu

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Rozhovory

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie