Denník N

Český Rimbaud v sukni

Foto - ČT
Foto – ČT

Vladimíra Čerepková, femme fatale českej beatnickej poézie, by sa dožila 75 rokov.

Kto by nepoznal tvorbu českej poetky Vladimíry Čerepkovej, od ktorej narodenia uplynulo v týchto dňoch 75 rokov, a začal by jej debutom, natrafil by na falošnú stopu. Názov Ryba k rybě mluví totiž zjavne evokuje prvky surrealizmu, nonsensu a hravosti.

Kniha ešte stihla vyjsť v roku 1969, no básne mali ďaleko od reflexie radosti a šťastia, ktoré sa len sotva mohli spájať s rokmi prežitými v detských domovoch. Únikom však pre mladé dievča bolo písanie básničiek, a práve motív slobodnej ryby, ktorá si môže plávať, kade chce, sa objavuje nielen v tomto debute, ale aj v celej jej tvorbe.

Jedného dňa, keď sa na ňu predsa len usmialo šťastie v podobe návštevy študentov FAMU, ktorí pri natáčaní školského filmu v polepšovni objavili jej verše, sa začalo najkrajšie obdobie Čerepkovej života. Budúci filmári tušiac jej talent posunuli básne šestnásťročnej dievčiny Františkovi Hrubínovi, ktorý ju nazval českým Rimbaudom v sukni. Pre Vladimíru, ktorá neskončila strednú školu a zarábala si ako čašníčka či upratovačka, bola Hrubínova priazeň vstupenkou do literárneho sveta.

Odrazu sa stala pevnou súčasťou umeleckej bohémy v pražskej poetickej vinárni Viola; jej verše, reflektujúce skúsenosti zo života na okraji spoločnosti a intuitívne súznejúce s tvorbou amerických beatnikov, recitovali známi herci a obdiv jej skladali všetci návštevníci tejto unikátnej oázy slobody v šedi vtedajšieho režimu.

Chudobná Vladimíra si užívala bohémske večery, ktorých základom boli text-appealy a džezové jam session, v spoločnosti Evy Olmerovej či Jiřího Stivína, a, samozrejme, aj Allena

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Knihy

Komentáre, Kultúra

Teraz najčítanejšie