Denník N

Poradňa pre LGBTI ľudí skončila pre nespoľahlivé eurofondy, v zahraničí sú poradne financované štátom aj mestami

Najznámejšia poradňa pre LGBTI ľudí na Slovensku InPoradňa v januári zastavila svoju činnosť. A to aj napriek tomu, že minulý rok sa na ňu aj v súvislosti s pandémiou obrátilo trikrát viac ľudí ako rok predtým. Za dva roky existencie pomohla spolu 365 ľuďom.

Dôvodom, prečo musela fungovanie prerušiť, sú financie. Peniaze na fungovanie totiž čerpali z eurofondov, no ich projekt sa skončil a jeho vyúčtovanie, ktoré má na starosti ministerstvo práce, mešká už rok.

„Stále riešime vyúčtovanie roka 2019,“ hovorí Martin Macko z Iniciatívy Inakosť, ktorá poradňu prevádzkovala. „Takže v súčasnosti sme v mínuse a nie na nule.“

Podobný problém s meškajúcimi peniazmi z eurofondov mali v posledných rokoch aj iné organizácie pomáhajúce menšinám či zraniteľným skupinám. Napríklad program Zdravé regióny zameraný na zdravie Rómov a Rómok, ktorý nakoniec prešiel pod ministerstvo zdravotníctva, alebo azylové domy pre týrané ženy, ktoré sa s nedostatkom financií boria dodnes.

Pozreli sme sa na to, ako sú poradne a služby pre LGBTI ľudí financované v zahraničí a či si ich prácu cení štát natoľko, že sa ich snaží udržať pri živote.

Česi úspešne fundraisujú

V Česku funguje najväčšia poradňa pre LGBTI ľudí pod spolkom Prague Pride. Peniaze im na prevádzku zatiaľ stačia a poradňu plánujú dokonca rozšíriť. „Vďaka kombinácii rôznych zdrojov sme schopní dlhodobo prevádzkovať aj poradňu. Bez štedrých darcov a finančných partnerov by sme sa však nezaobišli,“ tvrdí hovorca organizácie Daniel Zikmund.

Peniaze majú najmä z projektov EÚ, z úspešnej foundraisingovej kampane, od veľkých firiem a aj od českého úradu vlády.

Pri poslednej kampani, ktorú organizovali okolo Vianoc, vyzbierali 150-tisíc českých korún (asi 6 000 eur) od darcov, pričom vyzbieranú sumu ešte pravidelne zdvojnásobujú firmy, s ktorými spolupracujú – banka a operátor. „Pred Vianocami sme navyše nadviazali spoluprácu s Facebookom a ten nám zadarmo poskytol priestor na reklamu v hodnote niekoľko tisíc dolárov. Pomohli nám dať dohromady aj kreatívu,“ hovorí Zikmund.

Na internetovú poradňu podľa neho ide asi desatina celkového rozpočtu organizácie Prague Pride. Ide o druhý najväčší projekt, ktorý po dúhovom festivale majú. V poradni majú asi tridsať mentorov, ktorí radia individuálne aj v rámci skupinových terapií. „Všetci mentori a mentorky sú tam ako dobrovoľníci a peniaze idú len na koordináciu projektu a na propagáciu,“ hovorí Zikmund. Ide zhruba o sumu, ktorá im umožní mať na plný úväzok zamestnaného jedného človeka plus reklamu.

Prevádzkovanie slovenskej InPoradne však bolo finančne náročnejšie. Nebola totiž postavená na

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

LGBTI

Slovensko

Teraz najčítanejšie