Poradňa pre LGBTI ľudí skončila pre nespoľahlivé eurofondy, v zahraničí sú poradne financované štátom aj mestami
Najznámejšia poradňa pre LGBTI ľudí na Slovensku InPoradňa v januári zastavila svoju činnosť. A to aj napriek tomu, že minulý rok sa na ňu aj v súvislosti s pandémiou obrátilo trikrát viac ľudí ako rok predtým. Za dva roky existencie pomohla spolu 365 ľuďom.
Dôvodom, prečo musela fungovanie prerušiť, sú financie. Peniaze na fungovanie totiž čerpali z eurofondov, no ich projekt sa skončil a jeho vyúčtovanie, ktoré má na starosti ministerstvo práce, mešká už rok.
„Stále riešime vyúčtovanie roka 2019,“ hovorí Martin Macko z Iniciatívy Inakosť, ktorá poradňu prevádzkovala. „Takže v súčasnosti sme v mínuse a nie na nule.“
Podobný problém s meškajúcimi peniazmi z eurofondov mali v posledných rokoch aj iné organizácie pomáhajúce menšinám či zraniteľným skupinám. Napríklad program Zdravé regióny zameraný na zdravie Rómov a Rómok, ktorý nakoniec prešiel pod ministerstvo zdravotníctva, alebo azylové domy pre týrané ženy, ktoré sa s nedostatkom financií boria dodnes.
Pozreli sme sa na to, ako sú poradne a služby pre LGBTI ľudí financované v zahraničí a či si ich prácu cení štát natoľko, že sa ich snaží udržať pri živote.
Česi úspešne fundraisujú
V Česku funguje najväčšia poradňa pre LGBTI ľudí pod spolkom Prague Pride. Peniaze im na prevádzku zatiaľ stačia a poradňu plánujú dokonca rozšíriť. „Vďaka kombinácii rôznych zdrojov sme schopní dlhodobo prevádzkovať aj poradňu. Bez štedrých darcov a finančných partnerov by sme sa však nezaobišli,“ tvrdí hovorca organizácie Daniel Zikmund.
Peniaze majú najmä z projektov EÚ, z úspešnej foundraisingovej kampane, od veľkých firiem a aj od českého úradu vlády.
Pri poslednej kampani, ktorú organizovali okolo Vianoc, vyzbierali 150-tisíc českých korún (asi 6 000 eur) od darcov, pričom vyzbieranú sumu ešte pravidelne zdvojnásobujú firmy, s ktorými spolupracujú – banka a operátor. „Pred Vianocami sme navyše nadviazali spoluprácu s Facebookom a ten nám zadarmo poskytol priestor na reklamu v hodnote niekoľko tisíc dolárov. Pomohli nám dať dohromady aj kreatívu,“ hovorí Zikmund.
Na internetovú poradňu podľa neho ide asi desatina celkového rozpočtu organizácie Prague Pride. Ide o druhý najväčší projekt, ktorý po dúhovom festivale majú. V poradni majú asi tridsať mentorov, ktorí radia individuálne aj v rámci skupinových terapií. „Všetci mentori a mentorky sú tam ako dobrovoľníci a peniaze idú len na koordináciu projektu a na propagáciu,“ hovorí Zikmund. Ide zhruba o sumu, ktorá im umožní mať na plný úväzok zamestnaného jedného človeka plus reklamu.
Prevádzkovanie slovenskej InPoradne však bolo finančne náročnejšie. Nebola totiž postavená na