Slovenka skúma DNA staršiu ako milión rokov: Mamuty geneticky chradli, až vyhynuli, stať sa to môže aj slonom

Evolučná biologička a genetička Patrícia Pečnerová z Kodanskej univerzity drží s kolegom mamutí kel na Wrangelovom ostrove, kde žila posledná známa kolónia mamutov. Autor fotografie – Gleb Danilov

Vedkyňa Patrícia Chrzanová Pečnerová prečítala doteraz najstaršiu nájdenú DNA. Vďaka tomu spoluobjavila aj novú líniu mamutov. V rozhovore vysvetľuje, ako sa mamutom vypomstilo, že „stavili na zlú predpoveď počasia“, či ich budeme vedieť naklonovať a ako môžeme pomocou analýzy prastarej DNA ochrániť zvieratá, ktoré žijú na zemi dnes.

V rozhovore sa dočítate aj o tom:

• čo sa stalo s poslednou populáciou mamutov, ktorá uviazla na sibírskom ostrove;
  • či čaká podobný osud aj slony a pandy;
  • prečo si niektoré ohrozené zvieratá zamilujeme a niektoré vyhynú bez povšimnutia;
  • ako by nám naklonované mamuty mohli pomôcť v boji s klimatickou zmenou.

S kolegami vám dnes vyšiel článok v top časopise Nature o sekvenovaní genómu mamuta. Je to najstarší genetický materiál, aký bol zatiaľ prečítaný?

Áno, medzi vzorkami, ktoré sme skúmali, je najstaršia DNA, ktorú sa doteraz podarilo získať. Tento mamut žil pred zhruba 1,2 milióna rokov a vedci ho našli v sibírskom permafroste. Pred naším výskumom bola najstaršia genetická informácia zo sedemstotisícročného koňa, ktorý žil na území dnešnej Aljašky.

Ako získavate vzorky na výskum? Výskumníci nájdu v ľade časť zmrazeného mamuta starého milióny rokov?

Stáva sa aj to. V ľadových oblastiach sú aj celkom dobre zachované kostry alebo celý mumifikovaný mamut. Hlavne vďaka zime celkom dobre vieme, ako mamuty vyzerali. Ale väčšina

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Klimatická kríza