Denník N

V Biskupiciach má byť veľká križovatka, štát pre ňu kúpi pôdu aj od ľudí z kauzy Jaguar

Ako takzvaný PPP projekt sa u nás doposiaľ postavila časť cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a obchvat Banskej Bystrice. Teraz sa má stavať 59 kilometrov PPP diaľnice okolo Bratislavy aj s napojením na Dunajskú Stredu. Vyjde odhadom na vyše 4 miliardy eur. To ešte nezahŕňa výkup pozemkov. Foto – TASR
Ako takzvaný PPP projekt sa u nás doposiaľ postavila časť cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a obchvat Banskej Bystrice. Teraz sa má stavať 59 kilometrov PPP diaľnice okolo Bratislavy aj s napojením na Dunajskú Stredu. Vyjde odhadom na vyše 4 miliardy eur. To ešte nezahŕňa výkup pozemkov. Foto – TASR

Podnikatelia známi tým, že lacno skúpili pôdu pod automobilku Jaguaru, majú veľa pozemkov aj tam, kde štát plánuje dlhú diaľnicu. Pôdy, ktorá dnes mimoriadne nabrala na hodnote, môžu mať aj dvakrát viac, než to na prvý pohľad vyzeralo.

Firma Poľnohospodárska pôda v posledných týždňoch získala povesť predvídavých investorov do realít. Podarilo sa jej lacno skúpiť pozemky od obyvateľov obce Lužianky pri Nitre tesne predtým, ako sa verejnosť dozvedela, že na tej istej pôde bude stáť automobilka značky Jaguar Land Rover.

Od toho momentu vykupuje tieto pozemky štát zhruba po 15 eur na meter štvorcový. Obyvatelia Lužianok za meter štvorcový inkasovali pár desiatok centov. Podnikatelia takto majú na rozdiele medzi cenami výkupu od ľudí a predaja štátu zarobiť takmer 2 milióny eur, vypočítali v strane Sieť.

Oveľa vyššie sumy, v priemere 60 eur za meter štvorcový, vypláca štát za pozemky pod budúcim obchvatom Bratislavy – D4 – aj s jeho napojením na Dunajskú Stredu – R7. Prvé informácie ukazovali, že ľudia blízki Poľnohospodárskej pôde vlastnia pozemky v oblasti, ktorá môže spadnúť pod obchvat, v hodnote 3 milióny eur. Aktuálne zistenia Denníka N ukazujú, že to môže byť pokojne aj takmer dvakrát viac.

Skupina majiteľov pozemkov blízkych firme Poľnohospodárska pôda vlastní takmer 100-tisíc metrov štvorcových v oblasti pod diaľnicou, z toho vyše 70-tisíc metrov štvorcových sa črtá na území, v ktorom štát plánuje veľkú križovatku. Tá má byť v Podunajských Biskupiciach a má spojiť D4 s R7.

Ďalšie tisícky metrov štvorcových z portfólia podnikateľov blízkych Poľnohospodárskej pôde sa črtajú o čosi ďalej, pri Rovinke. Tam spoluvlastnia už s Národnou diaľničnou spoločnosťou či s inými subjektmi alebo úplne vlastnia takmer 20-tisíc metrov štvorcových v oblasti pod budúcou R7 v oblasti Rovinky.

Dokopy sa môže hodnota takýchto pozemkov doťahovať na úroveň okolo 5 miliónov eur.

Na listoch vlastníctva sa ukazuje aj meno šéfa Poľnohospodárskej pôdy Mareka Nogu, jeho obchodného partnera Borisa Tonkoviča či advokáta, s ktorým títo podnikatelia spolupracujú – Ľubomíra Klča.

Či a koľko na všetkých týchto takmer 100-tisíc metroch štvorcových môžu podnikatelia zinkasovať, závisí od toho, aké ich časti spoluvlastnia alebo či a koľko za ne sami platili. Ak by sme prerátali hodnotu týchto pozemkov ako bežnej ornej pôdy, dostaneme sa k sumám od 40-tisíc do 80-tisíc eur.

Noga odkázal: Ste nekorektní

Ako sa podnikatelia k pozemkom dostali, či, koľko a komu za ňu platili, stále nie je jasné. Všetko by mohol vysvetliť šéf firmy Noga, no ten na otázky nereaguje. Jeho kolega, ktorému sme sa dovolali, nám tlmočil Nogove slová: „Keďže váš denník podáva nekorektné informácie a poškodzuje povesť spoločnosti, poskytne informácie inému médiu takým spôsobom a v takom čase, ako uzná za vhodné.“

Takúto SMS nám šéf Poľnohospodárskej pôdy adresoval cez Pavla Chrena. Ten nefiguruje na listoch vlastníctva k spomínaným pozemkom. Kontakt na neho sme našli na stránke, ktorú sme našli náhodne. Volá sa: www.podunajskebiskupice.sk.

Keby ste čakali, že sa na nej dočítate o udalostiach v Biskupiciach, mýlite sa. Partia podnikateľov okolo Nogu na nej predstavuje svoj projekt: Jednoduché pozemkové úpravy v Podunajských Biskupiciach.

Chren vysvetľuje, že v projekte ide o zmenu tvarovania pozemkov tak, aby pozemky ľudí získali na hodnote a dali sa lepšie využiť. Inak povedané, podnikatelia sa snažia urobiť napríklad z dvojkilometrového slíža trebárs obdĺžnik. Chren hovorí, že projekt sa nedotýka územia obchvatu a nedochádza pri ňom k predaju či kúpe dotknutých pozemkov. Navyše tento projekt beží už asi desať rokov.

„Pustil som sa do spolupráce na projekte, pretože s týmito ľuďmi mám pocit perspektívy a rád by som s nimi pokračoval v spolupráci,“ hovorí Chren.

Starostku Podunajských Biskupíc Alžbetu Ožvaldovú informácia o webe, ktorý pôsobí ako alternatíva k oficiálnemu biskupickému portálu www.biskupice.sk, aj tak prekvapila. Chápe však, že súkromníci môžu svoje stránky pomenovať, ako uznajú za vhodné. Sama o nich doposiaľ nepočula.

Advokát: Nemôžem hovoriť

Noga sám na stránke www.podunajskebiskupice.sk vydáva rozsiahle stanovisko k projektu. Okrem iného píše nasledovné:

„Ak niekto namieta, že sme možno niektoré pozemky kúpili lacno, musím podotknúť, že pôvodní vlastníci za ne získali pred rokmi peniaze, ktoré v tej dobe znamenali pre nich často obrovskú pomoc, prilepšenie alebo dokonca zásadné riešenie ich životných situácií. Preto dnes nemám problém vysporiadať sa s kritikou, že som kúpil niečo za nižšiu cenu. Možno áno, ale s tým rizikom, že som nevedel, ako a kedy sa takýto pozemok zhodnotí a či sa to podarí. Bude to už 10 rokov od kúpenia prvých pozemkov a dodnes sme z nich reálne nič nezískali.“

Spojiť sa nám podarilo s advokátom Klčom. Veľa sme sa však nedozvedeli. „Som viazaný zákonom o advokácii. Verím, že to chápete a budete rešpektovať,“ odpísal mladý právnik. Teoreticky tak môže aj na listoch vlastníctva figurovať len preto, že podnikateľom poskytuje právne služby. Jeho meno nájdete aj v kontaktoch zo stránky pripomínajúcej web Podunajských Biskupíc.

Susedia z Rovinky

V tomto momente hovoríme iba o pozemkoch, ktoré sa zatiaľ podarilo dohľadať a nepripadli celé Národnej diaľničnej spoločnosti. Tam, kde už diaľničiari vykupovali a pôvodný vlastník nezostal na pozemku ani ako spolumajiteľ, už na verejných výpisoch nevidno, od koho štát parcely kupoval. Navyše meno dnes už známych podnikateľov sa vyskytuje aj na viacerých parcelách typu E, ktorých umiestnenie a tvar nie vždy kataster ukáže.

V okolí Rovinky v oblasti trasy budúcej diaľnice sme našli napríklad vyše dvetisíc metrov štvorcových z portfólia Mareka Nogu, ktoré by podľa mapy mali spadnúť pod diaľnicu. Ďalšie dve tisícky metrov štvorcových spoluvlastní právnik Klčo spoločne s Národnou diaľničnou spoločnosťou a nájde sa aj vyše 7-tisíc metrov štvorcových, ktoré s diaľničiarmi spoluvlastní Ivan Bachár. Či a čo má s podnikateľmi spoločné, nie je jasné. Býva však zrejme na rovnakej adrese ako viaceré Nogove firmy. Jeho firma Stavtec, v ktorej v minulosti pôsobil aj Noga s Tonkovičom, zasa sídli tam, kde Noga býva.

Bachár sa ocitol na listoch vlastníctva pozemkov pri Rovinke v lete minulého roka vďaka zámenným zmluvám. Takto nadobudli pozemky pod križovatkou Ketelec pri Podunajských Biskupiciach vo viacerých prípadoch Tonkovič s Klčom, šéf Poľnohospodárskej pôdy Noga mal pôdu kupovať a tiež mu mal pomôcť súdny verdikt. Všetko to listy vlastníctva datujú na minulý rok.

Pár mesiacov po prevodoch sa na viacerých pozemkoch ocitla plomba: Predkupné právo štátu na pôdu pod diaľnicou. To, kade sa vlastne nová cesta kreslí, je známe už dávno, a ten, kto by chcel poznať detaily, mal možnosť zapojiť sa do verejnej debaty.

Naopak, v prípade pozemkov určených pre automobilku Jaguar mali byť dotknuté parcely tajomstvom až do momentu, keď o investícii začala rozprávať vláda.

Kde sa končia pozemky podnikateľov?

Spomínaní podnikatelia sa objavujú aj ako pozemkoví susedia s Národnou diaľničnou spoločnosťou, spoza hraníc diaľnice vykúkajú napríklad pozemky z portfólia Klča. Pri pohľade na mapu sa zdá, že aspoň jeden pozemok, ktorý Bachár spoluvlastní s diaľničiarmi, je výrez z pôvodne Klčovej pôdy.

Faktom je aj to, že títo podnikatelia vlastnia aj desaťtisíce metrov štvorcových pôdy susediacich s križovatkou Ketelec, nie však priamo pod ňou.

Celkovo plánujú diaľničiari za pozemky s rozlohou takmer 5 miliónov metrov štvorcových, ktoré si diaľnica vyžiada, minúť takmer 300 miliónov eur. Priemerná výkupná cena je takto spomínaných okolo 60 eur, čím bližšie k metropole, tým je to viac. Diaľnica má byť dlhá 59 kilometrov a končí sa až pri Dunajskej Strede.

Keď sme počítali, koľko by stáli pozemky, na ktorých figurujú ľudia blízki Poľnohospodárskej pôde, keby sa kupovali ako klasická pôda na pestovanie, využili sme maximálnu a minimálnu cenu za meter štvorcový pôdy. Národná asociácia realitných kancelárií ju odhaduje na 45 až 85 centov za meter štvorcový.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Obchvat Bratislavy

Ekonomika

Teraz najčítanejšie