Denník N

Gustáv Husák zo seriálu Slovenský panteón: opustil sa politik aj televízni tvorcovia

Foto - RTVS
Foto – RTVS

Život sa s Gustávom Husákom nemaznal. Prežil komunistické väzenie, vydržal mučenie, musel mať výnimočne odolnú osobnosť. Aj jeho by však zložila dokudráma RTVS zo seriálu o najväčších dejateľoch Slovenska, ktorá mala teraz v nedeľu premiéru.

Na Slovenskom panteóne je zlých veľa vecí. Môžeme začať názvom a pokračovať zostavou, pretože postaviť bezstarostne vedľa seba Jánošíka, Sagana a Cyrila s Metodom signalizuje, že máme s historickou pamäťou problém. Nie že by nebolo absolútne legitímne zaradiť do dreamteamu postavu Husáka. Populárne spracované osudy slovenskej ľavicovej inteligencie chýbajú, zúfalo ich potrebujeme. Toto si však nenávidená tvár normalizácie nezaslúžila.

Divák by sa nazdával, že najväčší problém bude v rovine interpretácie – faktov alebo ideológie. Tam to však paradoxne hapruje najmenej, aj keď si dokudráma dáva veľmi záležať, aby Husáka neheroizovala. V rámci toho niekedy balansuje na hranici ironickej familiárnosti alebo lacného, pretože retrospektívneho dešpektu.

Po tragickej smrti manželky sa Husák „opustil“. Do povstania sa zapojil „salónny komunista“ a náklonnosť politika k Sovietskemu zväzu je výsmešne podčiarknutá v slaboduchej prelínačke, v ktorej sa trepoce červená vlajka na pozadí tankov pred kupolami Kremľa.

A sme vlastne pri tom, čo je na seriáli najhoršie a čo robí pozeranie neznesiteľným. Je to

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Filmy

Seriály

Kultúra

Teraz najčítanejšie