Denník N

Príbeh z Trenčína, ktorý pre väčšinu ľudí neexistuje

Foto - artforum.sk
Foto – artforum.sk

Debut Lukáša Cabalu Satori v Trenčíne je o láske, ale aj komplexoch. Nezvyčajný dej ozvláštňujú ilustrácie, ktoré navodzujú futuristickú atmosféru.

„Ale trápenie nie je umenie, nemusí byť originálne,“ píše vo svojom debute Lukáš Cabala. Jeho útly román Satori v Trenčíne (Artforum, 2020) je odvážny a zároveň pomerne náročný.

Vyžaduje si pozorného čitateľa, ochotného vrátiť sa k niektorým pasážam a možno k celému textu. Pretože len tak pochopí, čo sa s postavami udialo a čomu sa našťastie vyhli.

Satori v Trenčíne však nie je zmätočná, ale výnimočná kniha vo svojej forme aj obsahu. Je to jednoducho sľubná prvotina.

Rozčítaných desať románov

Hlavnou postavou je Vincent, ktorý chodí na fyzioterapeutické cvičenie. Okrem toho, že ho bolí duša, rovnako ho trápi aj telo.

„Cítil sa pri nich tak trochu ako odľud. Bolo vidieť, že sú z celkom iného sveta než on,“ opisuje Cabala Vincenta. Ten prepája viaceré línie príbehu, ktoré sa rozvíjajú, pretínajú, cyklia, navracajú k sebe, aby sa na záver opäť oddelili a nechali čitateľa trochu zmäteného a zaskočeného. Bol to zámer autora?

„Nie, aj keď nemal by som, samozrejme, nič proti takému zámeru,“ hovorí pre Denník N Cabala. „Vyplynulo to postupne – rad-radom. Niektoré časti vznikali takmer denníkovým spôsobom.“

Román Satori v Trenčíne je do určitej miery autobiografický. Cabala rovnako ako jeho hrdina pracuje s knihami. Kým Vincent si zarába prácou v kníhkupectve, Cabala s rodičmi založil internetový antikvariát v Trenčíne.

„Myšlienky mu utekali, za čo sa neznášal. Nechcel patriť k infantilným ľuďom, ktorí systematicky rozčítajú desať románov a ani v jednom sa nedopracujú na koniec. Niekedy za to vinil nudný alebo nekvalitný a neoriginálny text, no myslel si, že aj na taký by sa mal dokázať sústrediť. Lenže čím viac knižiek prečítal, tým menej ho vedelo výrazne osloviť,“ opisuje autor zmýšľanie svojho hrdinu. Robí to nezaujato a nestranne, akoby s ním nemal nič spoločné. Nie je to však tak.

Cabala a Vincent majú rázštep hornej pery. Autor sa tomu síce výrazne nevenuje, z jeho textu však cítiť, že sa s týmto hendikepom potreboval vyrovnať.

„Roky som si myslel, že som

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Knihy

Kultúra

Teraz najčítanejšie