Denník N

Štrnásť rokov robil album, no nebol dosť dobrý. Tak spravil úplne nový

Foto – Aftermath Entertainment
Foto – Aftermath Entertainment

Toľko sa raper Dr. Dre venoval jednému projektu, až nakoniec prišiel s úplne novou nahrávkou Compton. Zverejnil ju na internete, za prvý týždeň dosiahla 25 miliónov vypočutí.

Ktorý hudobník si môže dovoliť roky nahrávať a nakoniec album ani nevydať, lebo s ním jednoducho nie je spokojný? „Prvý rapový miliardár“ Dr. Dre, vlastným menom Andre Young, je síce známy v prvom rade ako raper, no väčšinu peňazí zarobil vďaka vlastnej značke slúchadiel Beats by Dre. Tú vlani kúpila spoločnosť Apple za rekordné 3 miliardy dolárov.

Kým fanúšikovia rockovej skupiny Guns N’ Roses čakali na údajne najdrahší album všetkých čias Chinese Democracy 11 rokov, o jeho albume Detox sa hovorilo dokonca až štrnásť rokov. Nakoniec sa Dr. Dre možno poučil na spevákovi Axlovi Roseovi – keď Chinese Democracy konečne vyšiel v roku 2008, bolo už neskoro. Skupinu od poslednej štúdiovky opustili všetci kľúčoví členovia, a hoci album kritici hodnotili pozitívne, komerčné ambície nenaplnil.

Dr. Dre teda nakoniec Detox nechal tak. „Mal som 20 až 40 skladieb, ale jednoducho to nebolo ono. Už som si myslel, že nemám čo povedať,“ povedal raper pre časopis Rolling Stone.

Namiesto Detoxu prišiel s úplne novou nahrávkou Compton. Od ohlásenia po vydanie cez internetovú službu Apple Music ubehol len týždeň, no album za prvých sedem dní zaznamenal 25 miliónov vypočutí a podľa prepočtu rebríčka Billboard za prvý týždeň nazbieral vyše 300-tisíc oficiálnych stiahnutí. Fyzicky vyšiel album až o dva týždne neskôr.

Muž v pozadí

Prečo sa mu Detox nakoniec nepodaril? Dr. Dre sa v podstate počas celej kariéry viac profiloval ako producent než sólový interpret.

„V spoločnosti sa cítim nesvoj. Nie som rád stredobodom pozornosti, a preto som sa rozhodol pre tento zvláštny kariérny krok,“ vraví o tom, prečo za posledné roky strávil podstatne viac času zohnutý nad mixážnym pultom než na koncertných pódiách. Kým jeho rovesníci ako Ice Cube alebo Snoop Dogg vydali aj viac ako desať nahrávok, Dre nahral od roku 1992 len tri sólové albumy.

Dre totiž vždy vedel, že nemá na to, byť najlepším raperom a dokonca ani textárom. (So slovami mu zvyknú pomáhať jeho zdatnejší kolegovia – takzvaní ghostwriteri.) Ale je hip-hopový mentor. Aj v päťdesiatke má stále nos na talenty a trendy. Väčšinu času teda trávi prácou pre iných – od konca 80. rokov produkoval (niečo ako režírovanie filmu) desiatky úspešných albumov a singlov. „Objavil“ a na výslnie dostal dnes už zabehnuté mená ako Eminem, Snoop Dogg, 50 Cent, Xzibit, The Game alebo aktuálne Kendrick Lamar.

Zároveň stál ako interpret pri tom, keď sa menila tvár hip-hopu. Koncom 80. rokov prišiel so skupinou N.W.A. („niggaz with attitudes“, v preklade „negri s postojmi“) s prelomovou nahrávkou Straight Outta Compton, ktorá spopularizovala takzvaný gangsta rap. Do funkových rytmov zo 70. rokov zneli texty o násilí, rasizme a drogách. N.W.A. boli talentovaní, autentickí, a aj preto ich neminul úspech.

Rap do hitparád

Po rozhádaní sa jednotlivých členov N.W.A. prišiel Dre v roku 1992 s debutom The Chronic, kde k tomu všetkému pripojil spievané refrény a výrazné melodické linky. Drsné rapové texty boli odrazu v hitparádach a za skladbu Let Me Ride získal Grammy.

https://www.youtube.com/watch?v=-oZZ9lKg3gQ

O rok neskôr prišiel ním produkovaný debutový album Snoop Dogga, ktorý spieval na The Chronic vo väčšine skladieb. Ten sa vďaka takmer miliónu kusov predaných za prvý týždeň stal na dlhé roky najrýchlejšie sa predávajúcim rapovým albumom. Tento rekord pokoril o niekoľko rokov neskôr opäť chránenec Drea – Eminem so svojím vynikajúcim Marshall Mathers LP.

Druhý Dreov album s názvom 2001 vyšiel v roku 1999 a raper na ňom dal ešte väčší priestor iným hudobníkom a spevákom. Album priniesol niekoľko hitov (The Next Episode, Still D.R.E. alebo Forgot About Dre) a on bol opäť na výslní.

Svoju tretiu a finálnu nahrávku Detox neustále odsúval. Okrem iných prišli ďalšie albumy od Eminema, mimoriadne úspešný debut 50 Centa a v posledných rokoch vynikajúce nahrávky mladého Kendricka Lamara. Z Detoxu ostali len dva single – Kush so Snoop Doggom a Akonom a raperova celkovo najúspešnejšia skladba I Need a Doctor s Eminemom a Skylar Grey. Obe skladby však pôsobili dojmom, že ich ťahali hlavne hosťujúci speváci a Dreova predstava o hip-hope začínala byť prekonaná.

Inšpirácia z minulosti

Zlom prišiel pri tvorbe filmu Straight Outta Compton o N.W.A., ktorý mal nedávno premiéru. Producentmi sú Dre a ďalší bývalý člen skupiny Ice Cube, ktorého hrá vo filme jeho vlastný syn. Príbeh sa točí okolo ich rovnomenného debutového albumu a vyrastania v Comptone – meste plnom černochov pri Los Angeles, ktoré „preslávila“ najmä pouličná kriminalita.

„Počas nakrúcania som mal chuť ísť do štúdia a bol som taký inšpirovaný filmom, až som začal nahrávať celý album,“ povedal Dre o albume Compton, ktorý celý čas pred verejnosťou tajil.

Compton je výborný hlavne vďaka tomu, že Dr. Dre pochopil, že 90. roky sú už dávno preč. Hoci na ne často odkazuje, neostal v nich uväznený ako veľa jeho kolegov. Zaznie tradičné samplovanie tentoraz netradičných interpretov (turecká speváčka Selda v Issues, Thepporn Petchubon z Thajska v Just Another Day alebo vo Francúzsku žijúci Janko Nilovic z Čiernej Hory v Loose Cannons), ale aj moderný trap (Talk About It, Deep Water, For the Love of Money).

Hostia v popredí

Compton najviac pripomína posledný album Kendricka Lamara To Pimp A Butterfly (hoci za ním v podstate po všetkých stránkach zaostáva). Skladby majú členité aranžmány, žiadna z nich príliš nevytŕča a aj samotný Dr. Dre sa rozhodol vystúpiť zo svojej komfortnej zóny a predviedol niekoľko nových polôh svojho prejavu. V záplave hosťujúcich raperov a spevákov ho tak poslucháč niekedy spozná až po niekoľkých vypočutiach.

Práve hosťom prenecháva Dre väčšie časti piesní a občas to stojí za to – určite ešte budeme počuť mená ako Justus alebo Anderson .Paak. Skladbám okrem nich kraľuje čoraz lepší Kendrick Lamar a aj vďaka nemu je tretia skladba Genocide o násilí a častých vraždách v Comptone zvukovo aj textovo najzaujímavejšia pieseň albumu.

Najmä na textoch počuť, že Dr. Dre už nie je ten istý rebel, ako bol roku 1988, keď jeho skupina N.W.A. posielala políciu tam, kam slnko nesvieti. Päťdesiatročný muž sa zveruje, že mladí sa podľa neho obliekajú čoraz čudnejšie a trávia priveľa času na internete, dievčatá chcú vyzerať v trinástich ako dospelé a on sám veľmi nerozumie ani aktuálnej populárnej hudbe.

Najlepšie časti albumu sú, keď rozpráva príbehy a s prekvapivou vrstevnatosťou komentuje vlastnú minulosť ako napríklad vo výbornej záverečnej Talking To My Diary. Inokedy sa však (najmä z úst hosťujúcich raperov) ozve žánrové klišé a prázdne nafúkané gestá. Príkladom je zvuková scénka vraždy a následného pochovávania ženy v Issues, či kritizovaná Eminemova narážka na znásilnenie v Medicine Man. Niekedy to skrátka „prepískli“.

Compton je napriek drobným výhradám výborný album, no nie je to žiadne majstrovské dielo. Určite neudá rapu nový smer ako v roku 1992 The Chronic a neprinesie toľko hitov ako o sedem rokov neskôr album 2001. To je však úplne v poriadku, lebo je to vyvážená kolekcia piesní, ktoré sa tak ľahko neopočúvajú.

Teraz najčítanejšie