Denník N

Odborníci o generácii detí zo zatvorených škôl: Nerátajme s tým, že začneme tam, kde sme skončili

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Presne pred rokom nešli deti prvýkrát vinou koronavírusu do školy. Aj keď sa s prestávkami do škôl vracali, tie staršie strávili väčšinu uplynulého roka doma.

Deti mladšie ako 10 rokov boli doma z desiatich školských mesiacov presne polovicu. Staršie až osem. Vysokoškoláci nechodili osobne na prednášky ani jeden celý mesiac.

Učitelia, analytici aj psychológovia hovoria, že to bude mať na túto generáciu detí významný vplyv. Mnohí ako prvé navrhujú „spočítať škody“, teda zisťovať, ako na tom deti vlastne sú. Potom by malo nastúpiť dobiehanie strateného, najmä v podobe doučovania, podľa možnosti individualizovaného pre potreby každého dieťaťa.

Odborníkom sme položili dve otázky:

  • Ako ovplyvní rok zatvorených škôl túto generáciu žiakov a študentov?
  • Ako by sa mali zmierňovať následky uplynulého roka?

Dušan Ondrušek

psychológ

  • Ako ovplyvní rok zatvorených škôl túto generáciu žiakov a študentov?

Ovplyvní ich v zlom, ale aj v dobrom. Zameškané vedomosti budú chýbať, ale väčšinu z nich možno dohnať v neskorších rokoch. To, čo sa veľmi ťažko doháňa, je citlivosť na vzťahy a sociálna zrelosť. V každej životnej etape potrebujeme mať skúsenosť vzťahu. V najmenšom veku je pre dozrievanie kľúčová blízkosť dospelého, ktorý nám poskytuje bezpodmienečnú lásku. Neskôr si upevňujeme zážitok dôvery a sebavedomia, ktoré možno kultivovať len v blízkych kamarátskych a priateľských vzťahoch. Tie potrebujeme – podobne ako iné živiny – deň čo deň.

Izolácia a obmedzovanie stretávania sa a pohybu poškodí deti ešte viac ako

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Slovensko

Teraz najčítanejšie