Denník N

Plán obnovy v školách: Ako by sa od roku 2026 mohli vaše deti učiť inak

Ilustračná foto. Foto - Tomáš Hrivňák
Ilustračná foto. Foto – Tomáš Hrivňák

Veľký prehľad piatich zmien v materských, základných a stredných školách, ktoré chce urobiť Slovensko za európske peniaze.

Najviac peňazí zo šesťmiliardového Plánu obnovy, ktorý má pomôcť Slovensku spamätať sa z pandémie, ide na školstvo a zdravotníctvo.

Z veľkého plánu na reformu školstva sme vybrali päť oblastí, v ktorých by sa malo vzdelávanie zásadne zmeniť:

  1. Deti by sa mali menej memorovať, deväť ročníkov základnej školy sa rozdelí na tri cykly.
  2. Nové vzdelávanie učiteľov, majú učiť deti kriticky myslieť.
  3. Technológie do škôl, notebook pre každého učiteľa, študovne najmä pre chudobné deti.
  4. Dobudovanie materských škôl – aby každý rodič mal právo dať dieťa do škôlky.
  5. Zásadná zmena inklúzie – pomoc deťom z chudobných rodín aj so zdravotnými problémami.

Plán obnovy a odolnosti vyčleňuje na vzdelávanie až 800 miliónov. Dokument ešte musí schváliť vláda a potom aj Európska komisia. Aktuálne je v medzirezortnom pripomienkovom konaní ďalšie dva týždne a môžu sa k nemu vyjadrovať odborníci aj úradníci, v polovici apríla by o ňom mala rokovať vláda. Do konca apríla ho musíme poslať do Bruselu.

1. Je šanca, že vaše deti budú menej memorovať

Ak všetko pôjde podľa plánu, od roku 2026 by sa deti mohli učiť výrazne inak. Rozdelenie základnej školy na prvý (1. až 4. ročník) a druhý stupeň (5. až 9. ročník), by malo postupne vymiznúť. Základná škola by sa mala rozdeliť namiesto toho na tri celky: 1. až 3. ročník, 4. až 6. ročník a 7. až 9. ročník.

Ministerstvo chce európske peniaze použiť na veľkú reformu toho, čo sa v školách deti musia učiť. Zavedenie troch cyklov pre základnú školu je aj v zahraničí považované za najlepší model vzdelávania detí.

Štát doteraz určoval, čo majú deti vedieť na konci každého ročníka v každom predmete – napríklad čo má vedieť piatak z matematiky. To bolo podľa odborníkov často zbytočne podrobné a učiteľov to zaťažovalo – namiesto toho, aby si sami učivo rozdelili, od začiatku deti naháňali, aby na konci roka splnili kvótu.

Teraz chce štát určiť, čo

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Branislav Gröhling

Plán obnovy EÚ

Školstvo

Slovensko

Teraz najčítanejšie