Denník N

„Chartista“ Phil Esposito

Milan Hlavsa. Foto - ČT
Milan Hlavsa. Foto – ČT

V týchto dňoch by sa dožil sedemdesiatky Milan Hlavsa, undergroundová hudobná legenda.

Phil Esposito, kanadská hokejová legenda, ktorá pred polstoročím fascinovala celý svet, sa môže pochváliť množstvom trofejí vrátane zápisu do Siene slávy NHL. Jedna pocta sa Espositovi ušla dokonca aj v normalizovanom Československu, no treba priznať, že pri jej vzniku okrem hokejového majstrovstva zohralo významnú rolu aj vtedy veľmi aktuálne „chartové“ číslo 77, ktoré Esposito nosil na drese.

Táto symbióza inšpirovala Milana „Mejlu“ Hlavsu, zakladateľa undergroundovej kapely The Plastic People of The Universe, na skomponovanie ódy na Esposita, ktorej premiéra sa odohrala v byte filozofa Jiřího Němca, jeho manželky Dany a ich siedmich detí. Štvorizbový byt v Ječnej ulici bol neformálnym miestom slobody a azylom, kam mohol ktokoľvek prísť, dozvedieť sa novinky okolo Charty 77, počúvať filozofické či náboženské prednášky, ale aj sa najesť i prespať. Hlavsa, ktorý by sa v minulých dňoch dožil sedemdesiatky, sa do tejto výnimočnej rodiny priženil.

Spomínaná premiéra piesne Esposito sa uskutočnila koncom 70. rokov, keď už boli Plastici prenasledovaní i väznení a hrali už len na občasných utajených koncertoch v rôznych stodolách. A keď skupina už úplne prestala fungovať, Hlavsa sa snažil o kontinuitu v ďalších príbuzných kapelách. Hrával v DG 307 či v Garáži a sám založil koncom 80. rokov skupinu Půlnoc, do ktorej sa časom potichu presunuli aj niektorí Plastici.

Keď sa po rokoch pri príležitosti dvadsiateho výročia Charty 77 na popud Václava Havla oživila činnosť Plastic People, Hlavsa sa pustil do ďalších projektov obnovenej kapely, ktorá zahrala aj v USA prezidentovi Havlovi a Clintonovi či svojmu idolu Lou Reedovi. Neúnavnému Mejlovi to však nestačilo a v roku 1999 vytvoril ďalší vlastný projekt Šílenství.

Nik netušil, že to bol posledný z množstva počinov tohto skladateľa, basgitaristu a speváka, ktorý krátko na to po diagnostikovaní rakoviny ako 49-ročný zomrel. Šílenství teraz vyšlo na cédečku, okrem coververzie Zappovej Trouble Every Day skomponoval všetky skladby Hlavsa, dve si aj otextoval a o zvyšok sa postarali básnici Wernisch, Zajíček, Bondy a Krchovský: „Hlídám své šílenství v únosných mezích / střídavě pobývám na obou březích. / Teď už nic nebude stejné jak předtím / za chvíli spočinem na břehu třetím.“

Mejla sa nedožil ani splnenia svojej dávnej veštby, keď raz z okna bytu na Ječnej ulici zakričal na posádku žiguláka ŠtB, ktorá dom permanentne sledovala: „Aj tak tu raz bude visieť tabuľa s nápisom: V tomto dome žil undergroundový muzikant Mejla Hlavsa.“ Po jeho smrti mu priatelia inštalovali na dom pamätnú tabuľu s takmer identickým textom a mechanizmom, vďaka ktorému sa po vhodení mince ozvala ikonická Hlavsova skladba Muchomůrky bílé.

Pamätná doska, ktorú vytvoril výtvarník Viktor Karlík,  vydržala  na dome v Ječnej ulici niekoľko rokov, potom ju ukradli.
Foto – RR

Komentáre, Kultúra

Teraz najčítanejšie