Denník N

Logo MediabrífingMediaBrífing: JPG súbor vydražili za 69 miliónov dolárov, digitálne umenie je veľký biznis

Dobrý deň, MediaBrífing je newsletter o médiách a internete. Prihláste sa na odber a pošleme vám ho každý piatok. Dnes sa okrem iného dočítate:

  • Ako sa z digitálneho umenia stal miliónový biznis.
  • Ako sa darilo premiére seriálu Slovania v televízii.
  • Online reklama na Slovensku vlani aj napriek pandémii rástla.
  • USA upozornili na štyri ruské weby, ktoré šíria dezinformácie o vakcínach.
Zdroj – Beeple/Christie’s

Je to rovnaký obrázok ako tento. Takmer obyčajný JPG súbor, len má väčšie rozlíšenie (21-tisíc x 21-tisíc pixelov) a je označený digitálnym podpisom, v ktorom je uvedené, že ide o originál. Inak je to v podstate dielo, ktoré si môžete zadarmo pozrieť a stiahnuť z internetu.

Tento týždeň sa podarilo súbor vydražiť v aukčnej sieni Christie’s za 69,3 milióna dolárov.

Ide o doposiaľ najväčšiu sumu za čisto digitálne dielo a tretiu najdrahšiu aukciu na výtvor žijúceho autora – úspešnejší boli len Jeff Koons (socha zajaca vydražená za 91 miliónov dolárov) a David Hockney (maľba bazéna za 90 miliónov).

Autorom vydraženého JPG súboru je digitálny umelec Mike Winkelmann, známy pod prezývkou Beeple. Dielo sa volá Everydays – The First 5000 Days a je to koláž všetkých obrázkov, ktoré Beeple zverejnil online od roku 2007.

Dielo bolo vôbec prvým čisto digitálnym výtvorom, ktorý sa predával cez spoločnosť Christie’s, a bolo to aj prvýkrát, čo táto prestížna aukčná sieň akceptovala platbu v kryptomene Ethereum.

Prečo je to také drahé?

Vysoká cena nie je v samotnom obrázku, z ktorého sa dá vytvoriť nekonečné množstvo kópií, ale hodnota je uložená v takzvaných nezastupiteľných tokenoch (NFT – non-fungible token). Je to akýsi identifikačný kód priradený k danému kusu umenia, ktorý funguje na technológii blockchain.

Tokeny môžete vlastniť, darovať či predať, ale nie je možné ich upravovať, rozmnožovať či vymazať. Dielo vďaka tomu môže predávať len jeho majiteľ. A umelci tak získali možnosť určiť, ktoré ich dielo je v digitálnom svete skutočne originál a unikát.

Technológia NFT prináša do digitálneho umenia to, čo v prípade fyzického umenia jestvuje odjakživa – nedostatok a autenticita, vysvetľuje CNN.

Celé to má ešte jednu výhodu – umelci môžu na svojich dielach zarábať aj po tom, čo ich už predali. Keď

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Kryptomeny

Logo MediabrífingMediaBrífing

MediaBrífing sumarizuje dianie v médiách a na internete. Pripravuje ho Filip Struhárik. Prihláste sa na odber a dostávajte ho každý piatok mailom.

Vizuálne umenie

Kultúra, Svet

Teraz najčítanejšie