Báli sa, že ich nápad ľudia odmietnu, no na nové útulne vyzbierali 10-tisíc eur za prvých 45 minút
Zakladatelia Hikemates, najväčšieho turistického oddielu Klubu slovenských turistov, chcú spolu so startupistami madebythe: priniesť do hôr profesionálnu architektúru v podobe útulní. Ich online kampaň má veľký ohlas.
Na Slovensku máme podľa portálu Hiking.sk približne 220 zmapovaných útulní. Veľkú časť z nich tvoria objekty, ktoré v minulosti sezónne slúžili pastierom oviec. Pastieri odišli, prišli turisti.
Na dlhých turistických trasách sú útulne miestom, kde sa dá prečkať dážď, ale najmä prespať a zohriať sa. V tom lepšom prípade.
„Nocľah v útulni uprostred lesa človeka vylieči z rozmaznanosti. Tam si uvedomíte, ako málo toho v skutočnosti potrebujete,“ hovorí Jakub Ptačin, dizajnér a marketér, ktorý pred štyrmi rokmi spolu s kamarátmi založil portál pre turistov Hikemates. Z komunity je dnes najväčší turistický oddiel Klubu slovenských turistov.
Súčasnú podobu útulní na Slovensku odzrkadľuje najmä fakt, že všetku údržbu a obnovu majú v rukách príležitostní brigádnici, nadšenci a občianske združenia. To isté platí pri vzniku nových objektov, ktoré sú skôr raritou.
Hikemates to chcú zmeniť a priniesť projekty útulní, ktoré budú mať aj architektonickú hodnotu.
Čo má byť výsledkom
Prvý krok už majú takmer za sebou. Za 45 minút od spustenia kampane na „novú generáciu útulní“ vyzbierali od podporovateľov na Startlabe 10-tisíc eur, čím sa nielenže priblížili k svojmu cieľu, ale zároveň zrejme urobili rekord v rýchlosti vyzbierania cieľovej sumy.
Celý nápad a kampaň je