Denník N

Báli sa, že ich nápad ľudia odmietnu, no na nové útulne vyzbierali 10-tisíc eur za prvých 45 minút

Útulňa v slovinských horách od ateliéru OFIS a útulňa KØMEN v českých Krkonošiach od študentského tímu z ateliéru Hlaváček a Čeněk FA ČVUT. Foto - Janez Martinic, Jakub Komrska
Útulňa v slovinských horách od ateliéru OFIS a útulňa KØMEN v českých Krkonošiach od študentského tímu z ateliéru Hlaváček a Čeněk FA ČVUT. Foto – Janez Martinic, Jakub Komrska

Zakladatelia Hikemates, najväčšieho turistického oddielu Klubu slovenských turistov, chcú spolu so startupistami madebythe: priniesť do hôr profesionálnu architektúru v podobe útulní. Ich online kampaň má veľký ohlas.

Na Slovensku máme podľa portálu Hiking.sk približne 220 zmapovaných útulní. Veľkú časť z nich tvoria objekty, ktoré v minulosti sezónne slúžili pastierom oviec. Pastieri odišli, prišli turisti.

Na dlhých turistických trasách sú útulne miestom, kde sa dá prečkať dážď, ale najmä prespať a zohriať sa. V tom lepšom prípade.

„Nocľah v útulni uprostred lesa človeka vylieči z rozmaznanosti. Tam si uvedomíte, ako málo toho v skutočnosti potrebujete,“ hovorí Jakub Ptačin, dizajnér a marketér, ktorý pred štyrmi rokmi spolu s kamarátmi založil portál pre turistov Hikemates. Z komunity je dnes najväčší turistický oddiel Klubu slovenských turistov.

Súčasnú podobu útulní na Slovensku odzrkadľuje najmä fakt, že všetku údržbu a obnovu majú v rukách príležitostní brigádnici, nadšenci a občianske združenia. To isté platí pri vzniku nových objektov, ktoré sú skôr raritou.

Hikemates to chcú zmeniť a priniesť projekty útulní, ktoré budú mať aj architektonickú hodnotu.

Startupisti madebythe: vytvorili k projektu špeciálnu edíciu Poustrov – plagátov s kultovými útulňami na Slovensku. Foto – madebythe:
Dnes je na Slovensku viac ako dvesto útulní. Foto – madebythe:

Čo má byť výsledkom

Prvý krok už majú takmer za sebou. Za 45 minút od spustenia kampane na „novú generáciu útulní“ vyzbierali od podporovateľov na Startlabe 10-tisíc eur, čím sa nielenže priblížili k svojmu cieľu, ale zároveň zrejme urobili rekord v rýchlosti vyzbierania cieľovej sumy.

Celý nápad a kampaň je

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Architektúra a dizajn

Kultúra

Teraz najčítanejšie