Denník N

Týždeň v práve Rada Procházku: Ústavná liečba vrabcov a holubov

Foto - TASR
Foto – TASR

Čerstvé udalosti z oblasti práva komentuje ústavný právnik a bývalý poslanec NR SR Radoslav Procházka

Stretnú sa astrológ s numerológom – dnes je pravdepodobnejšie, že skôr v jednej osobe než v bare – a zistia, že marec hrá v slovenských politických dejinách podobnú úlohu ako tie osmičkové roky.

V marci 1991 sa začal prvý Mečiarov pád, druhého sa dočkal štrnásteho marca o tri roky neskôr. Robert Fico s demisiou pod pazuchou „nikam neodišiel“ pätnásteho marca.

Keďže lineárny čas sa nám beztak rozpadá, skúsme sa výnimočne namiesto týždňa dozadu preniesť na týždne dopredu a pozrieť sa, čo ponúka ústava.

Ante bellum 

Vláda, ktorej parlament schválil programové vyhlásenie, môže „padnúť“ len štyrmi spôsobmi. Demisiou premiéra, vyslovením nedôvery buď vláde ako celku, alebo jej predsedovi (opozícia potrebuje 76 hlasov) alebo nevyslovením dôvery (opozícii stačí maximálne 75 hlasov).

Faktická strata väčšiny v parlamente bez toho, aby sa prejavila v konkrétnom hlasovaní o (ne)vyslovení (ne)dôvery, neznamená pád vlády. A ona tú väčšinu nevyhnutne ani nepotrebuje. Nemusia jej prechádzať zákony, môžu jej odvolávať ministrov alebo jej iným typom uznesení takpovediac robiť zle, ale „dať ju dole“ vie parlament iba v špecifických typoch hlasovania.

Áno, takéto fungovanie by bolo netradičné, ale vzhľadom na osoby a obsadenie sa dá povedať, že by to bolo tradične netradičné.

Bellum

Predčasné voľby sa vedia prihodiť len dvoma spôsobmi: skrátením volebného obdobia alebo rozpustením parlamentu. Prvá možnosť musí mať podobu ústavného zákona, ktorému predchádza buď autonómne rozhodnutie parlamentu, alebo platné referendum. Druhá možnosť je viazaná na viacero alternatív, v tejto chvíli je zaujímavou hádam iba tá, ktorá spočíva v neuznášaniaschopnosti parlamentného pléna počas troch mesiacov.

V skratke: predpokladom predčasných volieb je buď zhoda ústavnej väčšiny, alebo rozhodnutie dostatočne početnej väčšiny voličov v referende, alebo, naopak, dlhotrvajúca paralýza Národnej rady. Nie je to jednoduché a samotný pád vlády k predčasným voľbám vôbec nemusí viesť, rekonštrukcia-nerekonštrukcia.

Post bellum

Operačný rádius odvolanej vlády sa líši v závislosti od spôsobu, akým sa skončila. Ak podaním demisie, hlava štátu ju poverí vykonávaním funkcie až do vymenovania novej vlády, a to bez obmedzenia jej právomocí. Ak vláda stratila dôveru parlamentu, prezidentka ju takisto poverí, avšak už v obmedzenom rozsahu, pričom výkon niektorých právomocí vlády je viazaný na predchádzajúci súhlas hlavy štátu.

Tu sa nám to začína nádherne zaplietať. To, že táto ústavná úprava je dôsledkom hlasovania (aj) Igora Matoviča a Richarda Sulíka proti Radičovej vláde v októbri 2011 a že v mene ústavnoprávneho výboru ju predkladal poslanec, ktorého meno nájdete

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Týždeň v práve Rada Procházku

Komentáre

Teraz najčítanejšie