Denník N

Je to neospravedlniteľné, hovorí šéf centra dizajnu o zničených preliezačkách na diaľničnej križovatke Triblavina

Preliezačky od Alexandra Bilkoviča sú už len súčasťou sutiny. Foto - archív SCD a Márie Hudákovej
Preliezačky od Alexandra Bilkoviča sú už len súčasťou sutiny. Foto – archív SCD a Márie Hudákovej

Národná diaľničná spoločnosť má písomný súhlas spoluautorov odpočívadla s jeho demoláciou. Pôvodne sa však v roku 2012 dohodli na presune objektov.

Aktualizované

„Stále nemôžem uveriť, že sa to naozaj stalo,“ hovorí Maroš Schmidt, šéf Slovenského centra dizajnu. „Zjavne sme nepoučiteľní.“

Fotografie obrovských násypov sute s kusmi zničených detských preliezačiek, ktoré boli tridsať rokov súčasťou odpočívadla na Triblavine, mu v piatok večer prišli do mailu od poslankyne Bratislavského kraja Márie Hudákovej.

Súbor betónových preliezačiek na odpočívadle neďaleko Bratislavy bol dizajnérskym dielom Alexandera Bilkoviča a architektov Viktórie Cvengrošovej a Virgila Droppu.

Ešte pred rokom sa zdalo, že Národná diaľničná spoločnosť urobila všetko preto, aby ich pri výstavbe križovatky Triblavina na diaľnici D1 ochránila. Na svojom Facebooku zverejnila v januári 2020 fotografiu, ktorá ukazuje, že preliezačky ostali pri demolovaní odpočívadla neporušené. Dnes je to už minulosť.

Fotografia pripravovanej križovatky Triblavina ešte so zachovalými preliezačkami z facebookovej stránky NDS, január 2020. Stav mal zodpovedať decembru 2019. Foto – NDS
Preliezačky na odpočívadle Triblavina boli dielom dizajnéra Alexandra Bilkoviča. Foto – SCD
Suť s časťami zbúraných preliezačiek. Foto – FB Mária Hudáková

V roku 2012 ich chceli presunúť, potom schátrali

Hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková hovorí, že obvinenia zo strany Slovenského centra dizajnu nie sú oprávnené, lebo na búranie objektov mala NDS povolenie od spoluautorov – Viktórie Cvengrošovej a Virgila Droppu. Ich kópie v sobotu popoludní poslali aj médiám.

„Ostro sa ohradzujeme voči tvrdeniam Slovenského centra dizajnu, že Národná diaľničná spoločnosť sa správa ako Taliban,“ napísala v oficiálnom stanovisku NDS.

Prvé stretnutie so spoluautormi diela Viktóriou Cvengrošovou a Virgilom Droppom sa údajne uskutočnilo v roku 2012, ešte predtým, než mala stavba križovatky stavebné povolenie. Dizajnér Alexander Bilkovič zomrel v roku 1995.

Pôvodná dohoda s architektmi rátala podľa hovorkyne NDS s premiestnením objektov na odpočívadlo Zeleneč.

„V roku 2019 boli autori oslovení opätovne z niekoľkých dôvodov,“ vysvetľuje Žgravčáková. „Technický stav diela vylúčil jeho premiestnenie bez vážneho poškodenia. Dielo rovnako nespĺňalo aktuálne platné bezpečnostné požiadavky pre umiestnenie detských prvkov na odpočívadle.“

Na základe týchto skutočností spoluautori podpísali súhlas s demoláciou.

„K demolácii sme pristúpili pred mesiacom, od roku 2019 autori diela ani autorská spoločnosť nepristúpili k odvolaniu súhlasu s demoláciou,“ informuje hovorkyňa. Voči Slovenskému centru dizajnu chce NDS podniknúť právne kroky.

„Komunikoval som s Viktóriou Cvengrošovou, ktorá mi povedala, že si nespomína na to, že by dali súhlas so zbúraním objektov. Dohodu s NDS si, naopak, pamätá tak, že

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Kultúra, Slovensko

Teraz najčítanejšie