Denník N

Šéf námorného úradu: Suezský prieplav má svoje kúzlo, obscénny obrázok bola náhoda

Vlečné plavidlo ťahá loď Ever Given po tom, čo ju oslobodili. Foto - TASR/AP
Vlečné plavidlo ťahá loď Ever Given po tom, čo ju oslobodili. Foto – TASR/AP

Kontajnerová loď Ever Given blokovala Suezský prieplav viac ako šesť dní. V zápche čakalo štyristo lodí, ďalšie išli okľukou okolo Afriky a škody sa odhadovali na desať miliárd dolárov denne.

Vedúci námorného úradu a bývalý dôstojník na námorných lodiach Josef Mrkva rozpráva, čo si myslí o prípade Ever Given, aké ťažké je zastaviť takú veľkú loď, ako funguje Suezský prieplav a aj o tom, ako sa zmenšuje veľkosť posádok.

„Lode v Suezskom prieplave vyzerajú, akoby sa plavili v piesočných dunách,“ hovorí.

Sledovali ste ságu uviaznutej lode v Suezskom prieplave? Čo si o nej myslíte?

Prípad uviaznutej lode Ever Given sledovali nielen ľudia, ktorí majú vzťah k námornej plavbe. Je predčasné vytvárať domnienky presnej príčiny, prečo loď uviazla. Najčastejšie za tým býva viac faktorov: technický problém samotnej námornej lode, výrazný vplyv počasia, ktorý môže spôsobiť počas krátkeho času takmer nulovú viditeľnosť, a obmedzené manévrovacie možnosti v úzkych prielivoch. Netreba zabúdať ani na ľudský faktor, pretože rozhodnutie v krízovej situácii nemusí byť dostatočne rýchle alebo najúčinnejšie.

V čom to bol výnimočný prípad?

Asi len svojím dopadom. Kolízií a podobných udalostí, keď plavidlo „nasadne“, býva skutočne veľa, ale keďže v tomto prípade išlo o jednu z najväčších kontajnerových lodí na svete (v podstate je to piata najvyššia trieda námorných kontajnerových lodí), v podmienkach úzkeho prieplavu, ktorý je jednou z najdôležitejších svetových prepravných tepien, stala sa jednou z najsledovanejších udalostí.

Ako mohol reagovať kapitán lode?

Rozhodovanie veliteľa lode v 

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Slovensko, Svet

Teraz najčítanejšie