Denník N

Videl hulákať a nadávať mladíka. Nevedel, že to bude poslanec Mazurek

Z filmu Utečenci sú tu vítaní. Foto - Tomáš Rafa
Z filmu Utečenci sú tu vítaní. Foto – Tomáš Rafa

Umelec Tomáš Rafa sa vrátil k videám z utečeneckej krízy a urobil silný film. Volá sa Utečenci sú tu vítaní a je online.

Pandémia spoľahlivo prekryla spomienky na utečeneckú krízu, ktorá vrcholila pred piatimi rokmi a dodnes nás ovplyvňuje. Hystéria okolo migrantov bola motorom dezinformačnej scény a vyniesla fašistov do parlamentu. Zabudli sme na ňu? Ako roky 2015 – 2016 hodnotíme z odstupu?

Keď kríza prepukla, Tomáš Rafa si zbalil batoh, kameru a vyrazil na cestu. Zachytil chaos na schengenskej hranici a atmosféru v utečeneckých táboroch. Nakrúcal agresívne pochody slovenských, českých a poľských extrémistov a vítanie migrantov v cieľovom Nemecku.

K videám z archívu sa vrátil počas pandémie. Zostavil z nich celovečerný film Utečenci sú tu vítaní. Premiéru mal na festivale v Jihlave a teraz je online. Nie je to tradičný dokument, ale silné, vťahujúce, emóciami nabité momentky, ktoré autor zámerne ponechal bez komentára.

Vizuálny umelec a aktivista, ktorý desať rokov dokumentuje vzostup nacionalizmu v strednej Európe, rozpráva o tom, čo nás utečenecká kríza naučila a čo má spoločné s pandemickou krízou.

Päť rokov po odznení utečeneckej krízy sa nedá povedať, že by v spoločnosti rezonovala. Nebolo to včera, ale ani dávno. Zabudli sme na ňu? Prekryla ju pandémia?

Spoločnosť ide z jednej krízy do druhej, či je problém skutočný, alebo ho politici vytvárajú umelo. Utečencov vytesnila pandémia. Ale medzi krízami vidím aj podobnosť.

V čom?

Práve v pocitoch, ktoré všetci prežívame. Nebudem ďaleko od pravdy, keď poviem, že rovnaké pocity, ktorými prechádza spoločnosť cez pandémiu – izolácia, separácia, depresia, únavné čakanie na koniec temného tunela –, zažívali pred pár rokmi utečenci.

Bol by som rád, keby môj film poskytol divákom priestor na úvahu a prehodnotenie postojov, ktoré mali. Nebol totiž na Slovensku človek, ktorý by na utečencov názor nemal. Všetci si pamätáme, aké vyhrotené tie postoje boli. Za alebo proti a medzi tým nič. Čo si o tom myslíme zo súčasného odstupu? Utečenci našu pomoc potrebovali. Mali alebo nemali sme byť solidárnejší? Odpoveď nech si každý ujasní sám v sebe. Niekto možno pripustí, že sa mýlil, že sa nechal oklamať a politikmi zmanipulovať. Niekoho iného môže film utvrdiť v tom, že robil všetko správne. Ja mu nechcem poskytovať odpovede, nechávam to na neho.

Prepuknutie utečeneckej krízy vás zastihlo ako umelca dokumentujúceho verejné prejavy extrémistov a nacionalistov. Kotlebova ĽSNS bola okrajovou mimoparlamentnou stranou.

Prvé zábery, čo sa neskôr dostali do filmu, som urobil na pochodoch kotlebovcov v Bratislave. Robil som ich do online archívu Nový nacionalizmus v srdci Európy, kde časozberným spôsobom dokumentujem prejavy extrémistov vo verejnom priestore. Na hlavnej železničnej stanici som zachytil výjav, ako Milan Mazurek huláka na moslimskú rodinu. Nevedel som vtedy, kto je Mazurek, bolo to v roku 2015.

Snažil som sa zachytiť, ako na prichádzajúcu utečeneckú krízu reaguje ultrapravica a ľudia, ktorí ju podporovali, lebo sa nechali oklamať nenávistným jazykom politikov, hoci nemali priamy kontakt ani skúsenosť s utečencami. Mimochodom, nemala ho dodnes drvivá väčšina Slovenska. Neboli sme cieľová ani tranzitná krajina, hlavný prúd migrantov mieril cez Maďarsko.

Kotlebovcov kríza vyniesla do parlamentu.

Áno, dala extrémistom výtlak. Na druhej strane nerobili nič, čo by sa od nich neočakávalo, pretože im politický mainstream nenastavil mantinely, neodsúdil ich. Naopak, populistický xenofóbny jazyk a hejt išiel z hlavného politického prúdu. Mašinéria strachu zaberala na voličov, politici zistili, že utečenecká téma je geniálne palivo.

Kto jazyk hejtu, nenávisti a xenofóbie nepoužíval, toho preferencie stagnovali alebo šli dolu. Ľudia sa báli, davová psychóza Kotlebu vyniesla do parlamentu. Odvtedy sa mechanizmus získavania hlasov nezmenil, funguje to doteraz, akurát sa menia témy. Práve to ma fascinuje.

Čo vás na tom fascinuje?

Ako

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Filmy

Rozhovory

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie