Centrum Bratislavy sa zásadne zmení, Námestie SNP a Kamenné námestie spoja a vytlačia odtiaľ autá (+ vizualizácie)
Bratislavské Námestie SNP, Námestie Nežnej revolúcie a Kamenné námestie sa v nasledujúcich rokoch zmenia na prepojený verejný priestor bez áut. Autá majú ísť do podzemia, má tam byť viac stromov, ale tak, aby bolo z ulice vidno aj fasády historických budov.
Bratislava vedená Matúšom Vallom predstavila zásadnú zmenu centra mesta. Ide o pokračovanie spolupráce projektu Živé námestie s predchádzajúcim primátorom Ivom Nesrovnalom.
Pred dvomi rokmi spustil magistrát medzinárodnú architektonickú súťaž, ktorú teraz vyhrali nemecký ateliér LOIDL a nemecká firma BPR, ktorá projektuje dopravu. Zmeny boli vidieť už v predchádzajúcich rokoch – v rámci prípravy „quick wins“, rýchle riešenia, vytláčali z priestoru časť áut, v dolnej časti Námestia SNP pribudli farebné kruhy vyznačujúce miesto pre chodcov, z Kamenného námestia zmizli reklamné plochy a niektoré stavby.
Teraz majú prísť zásadné zmeny.
Tou hlavnou je, že vo výsledku majú všetky tri námestia pôsobiť ako jeden verejný celok. Dopravu s výnimkou električiek odklonia do okolitých ulíc. Prednosť majú mať chodci, pribudnú cyklotrasy a cez mnoho väčších aj menších stavebných zásahov sa námestia výrazne zmenia.
Hovorili sme o tom s projektovým manažérom pre Živé námestie Gáborom Bindicsom, ktorý stojí aj za Alianciou Stará tržnica. V rozhovore hovorí aj o tom:
- ako chce Bratislava „schovať“ autá z námestí do podzemia a odkiaľ presne odklonia dopravu;
- aká je história týchto námestí;
- čo nové vznikne na Kamennom námestí;
- ako na zmeny reagujú majitelia bývalého Priora a hotela Kyjev.
Architektonickú súťaž vyhrali nemeckí architekti z ateliéru LOIDL a nemeckej firmy BPR, ktorá projektuje dopravu. Aké najzásadnejšie zmeny čakajú Námestie SNP a Kamenné námestie?
Najzásadnejšie bude scelenie troch námestí