Náznaky novej fyziky? Experimenty z CERN-u a Fermilabu sú možno na stope novej častice alebo sily

Fermilab v štáte Illinois pri Chicagu. Foto – TASR/AP

Nové experimenty, ktoré namerali odchýlky od štandardného modelu, považuje slovenský fyzik za „veľmi zaujímavé“. „Takých anomálií nie je veľa,“ dodáva Tomáš Dado o význame nových zistení. Podľa fyzika však len ďalšie experimenty ukážu, čo vedci naozaj objavili a čo to spraví so štandardným modelom.

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

[25 rozhovorov o slovenskej vede v knižnej podobe – to je novinka Ako chutí tarantula? reportérky Zuzany Vitkovej.]

Sme na prahu novej fyziky?

Podľa niektorých vedcov je to možné, keďže dva nezávislé experimenty naznačujú existenciu novej elementárnej častice, prípadne dosiaľ neznámej sily.

Aj fyzik Tomáš Dado pre Denník N povedal, že experimenty „namerali významnú odchýlku“, vedec však dodal, že vyjadrenia o novej fyzike považuje v tejto chvíli za predčasné.

Dado pôsobí na Technickej univerzite v Dortmunde a v CERN-e pracuje na jednom z experimentov zvanom ATLAS.

Štandardný model

Štandardný model časticovej fyziky opisuje silnú, slabú a elektromagnetickú silu a elementárne častice, ktoré tvoria všetku hmotu.

Ide o šesť kvarkov a šesť leptónov, akýchsi legových kociek, z ktorých je postavený celý náš svet.

Hoci tento model správne opisuje mnoho fyzikálnych javov vôkol nás, niektoré veci mu unikajú. Doteraz je napríklad záhadou, prečo sa urýchľuje rozpínanie vesmíru.

Niektorí tento jav pripisujú tmavej energii, no iní navrhujú, že by mohlo ísť o prejav piatej sily.

Je možné, že fyzici sú na stope novému objavu, ktorý rozlúšti aj túto záhadu?

Experiment na detektore CMS ukazuje fotóny (prerušované žlté čiary a dlhé zelené čiary) ako výsledok rozpadu Higgsovho bozónu. Foto – CERN/Collaboration CMS

Higgsov bozón

Dosiaľ poslednou preukázanou časticou štandardného modelu fyziky častíc je Higgsov bozón, laicky niekedy nazývaný aj božská častica.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

CERN