Denník N

Preliezačky na Triblavine boli unikátne dielo, ktoré zaniklo barbarsky, hovorí historička umenia Jankovičová

Sabina Jankovičová. Foto N - Vladimír Šimíček
Sabina Jankovičová. Foto N – Vladimír Šimíček

Presne pred desiatimi rokmi zbúrali sochu jej otcovi, Jozefovi Jankovičovi, pri výstavbe obchodnej prevádzky Lidl v bratislavskom Ružinove.

„V ochrane diel vo verejnom priestore sme sa za desať rokov neposunuli nikam,“ hovorí Sabina Jankovičová, ktorá sa dlhodobo venuje mapovaniu sochárskych diel. Jediným pozitívnym rozdielom je dnes podľa nej to, že verejnosť sa už voči demolácii umeleckých diel dokáže vyhraniť, čo sa stalo aj v prípade diel dizajnéra a sochára Alexandra Bilkoviča na odpočívadle Triblavina. „V Národnej diaľničnej spoločnosti vedeli, že je to umelecké dielo, a napriek tomu ho zničili. Asi čakali, že si to nikto nevšimne, ale ľudia už nie sú ticho,“ vraví Jankovičová.

Čo ste si pomysleli, keď ste videli zábery zdemolovaného diela na Triblavine?

Bola som šokovaná, lebo som prípad Triblavina pokladala za vyriešený. Navyše, bol to len niekoľkodňový rozdiel s desaťročným výročím, keď zbúrali sochu môjmu otcovi. Znova sa mi vynorili pocity definitívnej straty a toho, že sa to už nedá vrátiť, lebo keď raz zničíte originálne dielo, nedá sa nijak nahradiť.

V oboch prípadoch boli podobné aj okolnosti. Vtedy išlo o nedbanlivosť architektky, ktorá nevynaložila žiadnu snahu na oslovenie autora. Na mieste, kde stála socha, je dnes parkovisko. Socha tam mohla stáť ďalej a nikomu by nezavadzala, alebo by sa mohla presunúť.

Teraz je to ten istý prípad, s tým rozdielom, že Národná diaľničná spoločnosť vedela, že ide o umelecké dielo, ktoré má svojich autorov, aj to, že sme ochotní dielo presunúť, ale nechcelo sa im tým zaoberať.

Preliezačky na odpočívadle Triblavina boli dielom dizajnéra Alexandra Bilkoviča. Autormi celkovej koncepcie odpočívadla boli Viktória Cvengrošová a Virgil Droppa. Foto – Sabina Jankovičová

 

Fotky vznikli v roku 2015, keď bolo odpočívadlo už uzatvorené. Foto – Sabina Jankovičová

 

Foto – Sabina Jankovičová

 

Súčasťou inštalácie bola aj fontána. Foto – Sabina Jankovičová

Na Facebooku ste napísali, že v roku 2015 to pre záchranu Bilkovičovho diela na Triblavine vyzeralo viac než nádejne, pričom vás kontaktoval priamo človek z realizačnej firmy Porr s. r. o., ktorá dodnes pracuje na výstavbe križovatky. Na základe čoho vás vtedy oslovili?

Oslovil ma projektový manažér

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Architektúra a dizajn

Rozhovory

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie