Preliezačky na Triblavine boli unikátne dielo, ktoré zaniklo barbarsky, hovorí historička umenia Jankovičová
Presne pred desiatimi rokmi zbúrali sochu jej otcovi, Jozefovi Jankovičovi, pri výstavbe obchodnej prevádzky Lidl v bratislavskom Ružinove.
„V ochrane diel vo verejnom priestore sme sa za desať rokov neposunuli nikam,“ hovorí Sabina Jankovičová, ktorá sa dlhodobo venuje mapovaniu sochárskych diel. Jediným pozitívnym rozdielom je dnes podľa nej to, že verejnosť sa už voči demolácii umeleckých diel dokáže vyhraniť, čo sa stalo aj v prípade diel dizajnéra a sochára Alexandra Bilkoviča na odpočívadle Triblavina. „V Národnej diaľničnej spoločnosti vedeli, že je to umelecké dielo, a napriek tomu ho zničili. Asi čakali, že si to nikto nevšimne, ale ľudia už nie sú ticho,“ vraví Jankovičová.
Čo ste si pomysleli, keď ste videli zábery zdemolovaného diela na Triblavine?
Bola som šokovaná, lebo som prípad Triblavina pokladala za vyriešený. Navyše, bol to len niekoľkodňový rozdiel s desaťročným výročím, keď zbúrali sochu môjmu otcovi. Znova sa mi vynorili pocity definitívnej straty a toho, že sa to už nedá vrátiť, lebo keď raz zničíte originálne dielo, nedá sa nijak nahradiť.
V oboch prípadoch boli podobné aj okolnosti. Vtedy išlo o nedbanlivosť architektky, ktorá nevynaložila žiadnu snahu na oslovenie autora. Na mieste, kde stála socha, je dnes parkovisko. Socha tam mohla stáť ďalej a nikomu by nezavadzala, alebo by sa mohla presunúť.
Teraz je to ten istý prípad, s tým rozdielom, že Národná diaľničná spoločnosť vedela, že ide o umelecké dielo, ktoré má svojich autorov, aj to, že sme ochotní dielo presunúť, ale nechcelo sa im tým zaoberať.
Na Facebooku ste napísali, že v roku 2015 to pre záchranu Bilkovičovho diela na Triblavine vyzeralo viac než nádejne, pričom vás kontaktoval priamo človek z realizačnej firmy Porr s. r. o., ktorá dodnes pracuje na výstavbe križovatky. Na základe čoho vás vtedy oslovili?
Oslovil ma projektový manažér