Denník N

Zoberú im prístav? Čierna Hora nevládze platiť Číne za diaľnicu, prosí o pomoc EÚ

Mapa diaľnice Bar - Boljare v Čiernej Hore. Tento rok by mali dostavať prvý úsek (červená čiara). Zdroj - geodata.it
Mapa diaľnice Bar – Boljare v Čiernej Hore. Tento rok by mali dostavať prvý úsek (červená čiara). Zdroj – geodata.it

Čína v posledných rokoch na Balkáne stavia veľké infraštruktúrne projekty. Buduje vysokorýchlostnú železnicu medzi Budapešťou a Belehradom či renovuje železničné trate v Chorvátsku.

Väčšinou to štáty financujú úvermi od čínskych bánk.

Aké riziká môžu mať tieto projekty, ukazuje súčasný príklad z Čiernej Hory. Čínske firmy v tejto malej balkánskej krajine stavajú diaľnicu naprieč krajinou od srbských hraníc po prístavné mesto Bar.

Len jeden z troch úsekov stojí 1,3 miliardy eur, čo je asi pätina HDP 620-tisícového štátu.

V júli však musí miestna vláda za pôžičku zaplatiť prvú splátku 67 miliónov dolárov. A v čase, keď krajine pre pandémiu výrazne vypadli príjmy z turizmu, jeden z hlavných príjmov ekonomiky, sa s prosbou o pomoc obrátila balkánska krajina na Európsku úniu.

Môžu prísť o prístav?

Slovenský europoslanec Vladimír Bilčík (Spolu) hovorí, že minulý mesiac do Európskeho parlamentu prišiel podpredseda čiernohorskej vlády Dritan Abazović.

„Počas vystúpenia veľmi explicitne a vehementne vyjadril prosbu, aby EÚ pomohla Čiernej Hore splatiť pôžičku,“ vraví Bilčík, ktorý je predsedom delegácie EP pre vzťahy s touto krajinou. Pandémia podľa neho zasiahla Čiernu Horu najzásadnejšie zo západného Balkánu.

„EÚ musí hľadať cesty, ako jej pomôcť,“ povedal europoslanec, aj keď podľa neho nie je jasné, akou formou by to bolo.

Podmienky čínskej pôžičky, aspoň z toho, čo je zverejnené, sú podľa Bilčíka veľmi problematické. Hovorí, že sú v nej veľmi silné

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Svet

Teraz najčítanejšie