Denník N

Už treba nájsť silu povedať „Dáme to a opäť sme tu“, vraví spoluautor covid semafora pre kultúru

Lumír Mati. Foto - Lukáš Dvořák
Lumír Mati. Foto – Lukáš Dvořák

Do jari minulého roka bol známy najmä ako organizátor akcií v Česku aj na Slovensku a zástupca umelcov z oboch krajín. Dnes je nezávislým konzultantom ministerstva pri príprave covid semafora pre kultúru, ktorý nastavuje podmienky jej ďalšieho fungovania.

„Po tých mesiacoch som sa presvedčil, že konfliktmi sa nikam nedostaneme,“ hovorí Lumír Mati. Je spojkou kultúrnej scény so štátnymi úradníkmi, prepájať rôznych ľudí a inštitúcie chce aj formou veľkého koncertu, ktorý pripravuje spolu s kolegami na jún.

Kedy a prečo ste sa stali zástupcom kultúrnej scény v rokovaniach s epidemiológmi a štátom?

Keď sme sa v máji minulého roku dali dokopy ako zakladatelia Hudobnej únie Slovenska. Bola to schôdza štyridsiatich manažérov a spevákov z celého Slovenska v Bratislave. Iniciátorom bol Pavol Smolka a veľkú úlohu zohral aj Tibor Zelenay ako zástupca klubov, ktorý bol prítomný na tomto stretnutí.

Bolo jasné, že kultúra má veľký problém, a ľudia tam vystupovali s tým, čo považovali za ten problém. Všetci hovorili, že keď štát zakáže činnosť, musí riešiť náhrady. Mal som výhodu, že nemám firmy na Slovensku. Táto téma pre mňa teda nebola nosná tak ako pre ostatných, riešil som ju za seba v Česku. Vedel som, že náhrady potrebujeme a že sa musíme po tridsiatich rokoch zorganizovať, ale hlavne musíme vstúpiť do rokovaní so štátom o tom, ako budeme ďalej fungovať. Moja základná myšlienka bola: nečakajme na to, s čím príde štát. Reakciou bolo, že keď som prišiel s touto témou, tak by som sa jej mohol aj ujať.

Už od januára 2020, keď som zaznamenal, čo sa deje v Číne, som mal obavy, že nám potenciálne hrozí veľký problém v kultúre. Zamedzenie zhromažďovania väčšieho počtu ľudí z akéhokoľvek dôvodu je jedným z prvých opatrení proti šíreniu vírusu, takže bolo jasné, že verejné podujatia, či už v kultúre, alebo športe, budú „prvé na rane“ epidemiológov. Snažil som sa preto byť čo najviac informovaný zo zahraničných odborných zdrojov, aby som si vedel vyhodnotiť, ako sa situácia vyvíja a aké sú možnosti, ako s tým naložiť a prípadne nájsť nejaké riešenie.

V čom je najväčší rozdiel v prístupe českých a slovenských politikov k riešeniu dopadov pandémie na kultúru?

Základnou nevýhodou Českej republiky je personálna diskontinuita na ministerstve zdravotníctva a v úrade hlavného hygienika. Vždy, keď príde nový minister, mnoho vecí chce spoznať úplne od začiatku a nastaviť si ich podľa seba, takže je veľmi ťažké držať sa nejakých dohôd. Na toto napríklad doplatila známa iniciatíva Cesta ze tmy.

Mal som možnosť pripraviť návrhy stratégie pre českú vládu, komunikovať s ministrom kultúry alebo ministrom zdravotníctva, konzultovali so mnou organizátori vstupujúci do rokovaní s vládou. Bohužiaľ, tým, že tu ide o väčší trh, dlhšie im trvalo zjednotiť sa. Sú veľmi silní individuálne, ale nejaká silná organizovanosť bola pomerne dlho problémom. Na Slovensku sme sa v máji 2020 dali dokopy, mali jednu silnú organizáciu a rýchlo sa pridali ďalšie. Pripravili sme list premiérovi, vyvolali rokovania s ministerstvami a organizovali ďalšie aktivity. Toto v Česku trvalo dlhšie, a keď už to v oblasti opatrení a nastavení kultúrnych podujatí vyzeralo nádejne, odvolali tam opäť ďalšieho ministra. A potom aj hlavnú hygieničku.

Ale česká ekonomická pomoc prišla oveľa rýchlejšie.

Áno. V ekonomickej oblasti bola situácia opačná. Na Slovensku musela pandémiu riešiť nová vláda bez skúseností hneď po svojom nástupe. Preto Česká republika dokázala rýchlejšie reagovať na ekonomické problémy a pripraviť mechanizmy pomoci skôr. Dokázali nájsť spôsob, ako sanovať škody, ale potom, najmä po lete, nedokázali nájsť jednotný postup, ako bezpečne uvoľňovať opatrenia. Ale to sa až na pár výnimiek nepodarilo ani nám.

Ďalším rozdielom je, že na Slovensku ministerstvo kultúry nedisponovalo prostriedkami ani kompetenciami na riešenie situácie. Ukázalo sa, že môže riešiť len zriaďovanú kultúru. Niekoľko mesiacov trvali pnutia, bolo to sprevádzané konfliktmi, osobnými aj mediálnymi,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Hudba

Koronavírus

Rozhovory

Kultúra

Teraz najčítanejšie