Čo má spoločné školský zákon so Sputnikom V

Svojvoľné rozhodovanie premiéra bez ohľadu na názory odborníkov i koaličných partnerov vyvrcholilo 1. marca dovozom neregistrovanej vakcíny. Svojvoľné správanie ministerstva školstva vyústilo ešte v januári do predloženia neakceptovateľného návrhu novely školského zákona.
Autor je detský psychológ a vysokoškolský pedagóg
Ten návrh, pochopiteľne, nepísal minister osobne, je to však on, kto je zaň zodpovedný. Minister, ktorého správanie Igora Matoviča vo funkcii predsedu vlády priviedlo až k demonštratívnej demisii, sa vo svojej vlastnej funkcii správal podobne ako kritizovaný expremiér: možno v dobrej vôli, ale bez diskusie s odborníkmi a bez pokusu získať širší konsenzus tých, ktorých sa to týka, predložil do medzirezortného pripomienkového konania návrh zákona, ktorý môže mať nedozerné dôsledky.
Správa o účasti verejnosti, ktorú musí predkladateľ návrhu doložiť podľa zákona o tvorbe právnych predpisov, obsahovala jedinú vetu: „Verejnosť je o návrhu zákona informovaná v rámci MPK.“ Teda žiadna spoluúčasť, iba informácia. Citovaný zákon pritom v § 2 ods. 1 stanovuje, že právne predpisy sa pripravujú „za účasti verejnosti“.
Druhá verzia návrhu
V priebehu dvadsiatich dní pripomienkového konania prišlo 1026 pripomienok, z toho 684 zásadných, ktoré bolo treba riešiť v rámci takzvaných rozporových konaní. Výsledok – ministerstvo stiahlo pôvodný návrh novely a v marci predložilo nový. Pôvodný školský zákon z roku 2008 mal 163 paragrafov, súčasné znenie má po dvadsiatich deviatich novelizáciách 187 paragrafov. Januárový návrh novely obsahoval dvestošesťdesiatdva zmien, ten marcový už predpokladá tristodeväť zásahov.