Denník N

Tender po slovensky: Milióny sa dajú vyhrať aj o stotinu percenta

Klasické diaľničné známky už mali zmiznúť. Foto - TASR
Klasické diaľničné známky už mali zmiznúť. Foto – TASR

Elektronické nálepky za jazdu po diaľnici tak skoro nebudú. Tlačené známky bude nosiť na čerpacie stanice Slovenská pošta.

Diaľničné nálepky prinesie v tomto roku na čerpacie stanice a hraničné priechody, kde si ich môžu kúpiť vodiči, Slovenská pošta. Vyhrala totiž v tendri a na distribúcii a predaji diaľničných známok má zarobiť vyše troch miliónov eur.

Jediného konkurenta v tendri pritom porazila štátna pošta najtesnejšie, ako sa dalo. Vypýtala si 5,99-percentnú províziu z hodnoty predaných nálepiek, kým konkurenčná firma Italmarket, ktorá nálepky už distribuovala v minulosti, pýtala províziu 6 percent.

Každá stotina sa vraj počíta

Ako  je možný taký tesný rozdiel v súťaži, kde hráči, ale ani štát nemôžu poznať predložené ponuky pred otváraním obálok?

Slovenská pošta vysvetľuje, že vyhrala vďaka starostlivo skalkulovaným nákladom na rozvoz diaľničných nálepiek na čerpačky či provízií, ktoré bude musieť ešte vyplácať ich predajcom. „Pri nákladoch na zabezpečenie distribúcie a provízie predajcom je aj rozdiel stotín percenta významný,“ vysvetlila hovorkyňa pošty Stanislava Pondelová.

Čo znamená stotina percenta v tomto prípade? V roku 2013 dosiahli príjmy štátu z predaja diaľničných nálepiek 52,1 milióna eur. Pri svojej provízii by pošta mala zinkasovať 3,1 milióna eur a na jej službách štát ušetrí niečo vyše 5000 eur oproti konkurentovi v tendri.

Konkurenčná firma Italmarket distribuovala nálepky už aj v minulosti s províziou 6 percent. Provízia v tejto výške bola zároveň strop, ktorý určila v súťaži Národná diaľničná spoločnosť, keby ju záujemcovia prekročili, zrušila by tender.

Národná diaľničná spoločnosť upozorňuje, že v oblasti distribúcie nálepiek je cenová hladina už dávnejšie stabilizovaná.

Elektronické známky meškajú

Distribútora tlačených nálepiek potrebuje v tomto roku štát o to viac, že plánovaný štart elektronických diaľničných nálepiek mešká a aj meškať bude. Hoci sa očakávalo, že sa zavedú začiatkom tohto roka, nie je vôbec jasné, či budú vôbec v tomto roku

„Termín spustenia celého systému závisí od procesu verejného obstarávania. Pred ním musí byť podpísaná zmluva s víťazom súťaže a vybudovaný samotný systém,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Tender, v ktorom štát mesiace hľadal firmu, čo by mu navrhla aj prevádzkovala nový systém, pritom zrušili. Prikázal to Úrad pre verejné obstarávanie, na ktorý sa obrátili súťažiaci v tendri.

Tvrdili, že štát nastavil podmienky tak, že sa do boja o biznis za 35 miliónov eur nemôžu prihlásiť všetky spoločnosti, ktoré by systém vedeli dodať. V čase spúšťania tendra sa na trhu spomínalo, že by víťazom mohla byť spoločnosť Tempest.

Národná diaľničná spoločnosť sa chystá vypísať súťaž nanovo.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Diaľničné známky

Ekonomika

Teraz najčítanejšie